در عصر جدید، کارکرد دانشگاهها تنها در آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مانند آن خلاصه نمیشود؛ بلکه در نقش یک پایگاه معرفتی به فرهنگسازی و تمدنسازی نوین میپردازند. این مقاله سعی بر دارد تا با تبیین و تعریف لوازم و شاخصهای لازم برای این مهم، نظریهپردازی مناسب صورت پذیرد. از میان انواع راهبردهای پژوهش کیفی، راهبرد «نظریهپردازی دادهبنیاد» (به طور خاص راهبرد نظریه دادهبنیاد متنی) به عنوان راهبرد تحقیق انتخاب گردیده است. منابع مورد استفاده، با توجه به مسیر پژوهش در رجوع به منابع اسلامی و نیز جهتگیری بنیادی آن از یک سو و اقتضائات سیاستی و راهبردی پژوهش از سوی دیگر، اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی، امامخمینی(ره) است. از مجموع 336 کدباز شناسایی شده، 100 کد مربوط به سؤال تحقیق، یعنی کارکرد و رسالت دانشگاه در جامعه بر اساس آرمانهای اسلامی یا همان نظام آرمانی اسلام، تشخیص داده شد. پس از کدگذاری گزینشی صورت گرفته براین 100 کد محوری از بیانات امام خمینی (ره)، پنج مقوله اصلی شامل انسانسازی، استقلال فکری و تحقق فرهنگ توانستن، پیریزی و ساختن آینده، تضمین سعادت ملتها و هدایتگری جامعه و حفظ و تداوم انقلاب اسلامی به عنوان کارکردهای اصلی و رسالت دانشگاه بر اساس آرمانهای اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره) شناسایی شد.
ذوالفقار زاده, محمد مهدی, & سعدآبادی ارانی, علی اصغر. (1394). بازتعریف کارکردهای اصلی دانشگاه در جامعه بر اساس آرمانهای اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره). مطالعات راهبردی بسیج, 17(65), 5-31.
MLA
محمد مهدی ذوالفقار زاده; علی اصغر سعدآبادی ارانی. "بازتعریف کارکردهای اصلی دانشگاه در جامعه بر اساس آرمانهای اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)". مطالعات راهبردی بسیج, 17, 65, 1394, 5-31.
HARVARD
ذوالفقار زاده, محمد مهدی, سعدآبادی ارانی, علی اصغر. (1394). 'بازتعریف کارکردهای اصلی دانشگاه در جامعه بر اساس آرمانهای اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)', مطالعات راهبردی بسیج, 17(65), pp. 5-31.
VANCOUVER
ذوالفقار زاده, محمد مهدی, سعدآبادی ارانی, علی اصغر. بازتعریف کارکردهای اصلی دانشگاه در جامعه بر اساس آرمانهای اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره). مطالعات راهبردی بسیج, 1394; 17(65): 5-31.