مطالعه تاثیر عوامل جامعه شناختی برشکل گیری کرسی‌های آزاد اندیشی (مورد مطالعه : دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی،شوشتر، ایران

2 استاد تمام، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استادیار،گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی،شوشتر، ایران

چکیده

دانشجویان کشور عنصر فعالی هستند که می‌توانند در مسائل گوناگون کشور اثرگذار باشند و عمده این اثرگذاری به حضور در صحنه و اظهارنظر در موضوعات مختلف است. میدان دادن به دانشجویان برای اظهار نظر تاکید ویژه مقام معظم رهبری (آیت الله سید علی خامنه ای) خطاب به مسئولین کشور است. هدف از این پژوهش تعیین نقش مولفه‌های تاثیرگذار بر شکل گیری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان می‌باشد. جامعه آماری تحقیق عبارت است از کلیه دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان 60641 دانشجو می‌باشد. حجم نمونه 426 دانشجو در سال تحصیلی 1402-1401 که با استفاده از جدول مورگان محاسبه شده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری غیر احتمالی آسان استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از آزمون‌های توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافته‌های مطالعه نشان داد که، ارتقاء سطح مولفه‌های اعتماد اجتماعی، استفاده از رسانه‌های جمعی داخلی، مشارکت اجتماعی، دینداری ورزشهای اجتماعی، احساس امنیت، قومیت و پایگاه اقتصادی – اجتماعی می‌توانند با شکل گیری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان ارتباط دارند. در خصوص اهمیت و نقش متغیرهای مستقل در پیش بینی تغییرات متغیر وابسته، متغیر دینداری(349/0= β) ، امنیت اجتماعی (233/0= β) و مشارکت اجتماعی (135/0= β) به مراتب سهم بیشتری در مقایسه با سایر متغیرها در پیشگویی متغیر وابسته دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


8- منابع:
8-1- منابع فارسی
1- ازکیا، مصطفی.غفاری،غلامرضا.(1380). بررسی رابطه بین اعتماد و مشارکت اجتماعی در نواحی روستایی شهر کاشان، دوره9 شماره پیاپی 17 صفحه 3-31
2- اوفه، کلاوس (1384). چگونه می‌توانیم به شهروندان اعتماد کنیم در سرمایه اجتماعی، اعتماد دموکراسی و توسعه، به کوشش کیان تاج بخش، ترجمه ی‌افشین خاکباز، تهران: نشر شیرازه.
3- بشارتی، محمدرضا. گودرزی، غلامرضا. (1386). جایگاه رفیع آزادی و نقش محوری آزاداندیشی در تفکرات امام خمینی، آفتاب، شماره 19.
4- بیانات رهبری در رابطه با آزاد اندیشی و دانشگاه.
5- چناری، حسین. تعیین ابعاد و مولفه‌های سبک‌های اصلی کرسی‌های نظریه پردازی، فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی با محوریت سلامت، دوره 4، زمستان 1399.
6- خامنه‌ای، سیدعلی.(1381). بیانات در دیدار اعضای انجمن اهل قلم. 8 بهمن 1381. پایگاه www.leador.ir.
7- خسروپناه، عبدالحسین.مسعودی پور،سعید.انتظاری،مهدی.(1395). ارائۀ راهبردهای تحول در حوزة آزاداندیشی مبتنی بر تحلیل بیانات مقام معظم رهبری و آسیب شناسی وضعیت موجود، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، سال بیستم، شمارة چهارم.
8- دارا، جلیل. (1392). آزاداندیشی در گفتمان انقلاب اسلامی پژوهش نامه انقلاب اسلامی. دوره 2 شماره 6 91-120
9- دستورالعمل برگزاری کرسی آزاداندیشی‏‏، چاپ: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی‏‏، 1395.
10- زمانی محجوب، حبیب. مددی، سید نادر. گرامیان دهدشت، اعظم السادات. (1395). موانع برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی در مؤسسات آموزش عالی. پژوهش‌های اجتماعی اسلامی، سال 22، شماره 2 (پیاپی 109)131-149
11- غفوری فر محمد. حسینی،علیرضا.(1398). مولفه‌های گفتمان مبتنی بر آزاد اندیشی در مناظره‌های رضوی؛ راهبردی آرمانی برای آسیب شناسی چالش‌ها و موانع تحقق کرسی‌های آزاد اندیشی؛ تابستان 1398؛ دوره 7 شماره 2 (پیاپی 26)؛ 157-190
12- فدوی، محبوبه سادات. یوسفی، علی رضا. قورچیان، نادرقلی. گلستانی، سید‌هاشم. (1387). کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره به منظور ارائه چارچوب ادراکی مناسب برای نظام آموزش عالی کشور، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی پاییز 1387 دوره 22 شماره19 45-60
13- کلانتری، عبدالحسین. احمدپور پرویزیان، جعفر. (1393). نگرش دانشجویان به کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه به لحاظ اثرگذاری در توسعه اجتماعی و سیاسی دانشگاه‌ها )مورد مطالعه: دانشگاه تبریز(،فصلنامه علمی پژوهشی نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، سال چهارم، شمارة اول،بهار و تابستان 1393، 87-112
14- هانتیگتون، ساموئل. (1370). سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ اول، نشر علم.
 
8-2- منابع لاتین
1-MacIntyre, Alasdair. (1973). Ideology, Social Science, and Revolution. Comparative Politics. Vol.5, No. 3. Social Issue on Revolution and Social Change. Apr.1973:321-342.
2-Wilcox, Brian. (1997). Schooling, School Improvement and the Relevance of Alasdair MacIntyre. Cambridge Journal of Education. Jun 19970 Vol. 27. Iss. 2: 249-2610.
3- Eshghi, Seyed Hosein. (2004), “Freedom of Opinion in Islam". Porch of Thought, No 29: 37-58.
4- Lakzie, Sharif. (2003). Political Freedom in‌ Thought of Motahari and Beheshti. Qom: Boostan-e Ketab.
5-Mehrpour, Hosein. (1991). “Islm’s View of Freedom of Opinion and Expression". Journal of Law and Political Science (Tehran University), No 27: 51-76.
6- Inglehart, Ronald and Wayne E. Baker. (2000). Modernization, cultural chng, and the persistence of traditional values, American Sociological Review, vol. 65, No. 1, (February)pp. 19-51.
7- Drauden, G. M. and Peterson, N. G. A domain sampling approach to job analysis. TestValidation Center. St. Paul, Minn. 1974.
8-Lawshe, C. H. Statistical theory and practice in appUied psychology. PERSONNEL PSYCHOLOGY, 1969, 22, 117-123.
9-Lawshe, C. H. and Steinberg, M. C. Studies in synthetic validity I: An exploratoryinvestigation of clerical jobs. PERSONNEL PSYCHOLOGY 1955, 8, 291-301.
10-Mussio, S. J. and Smith; M. K. Content validity: A procedural manual. International Personnel Association, Chicago, 1973.