هدف مقاله حاضر تعیین الگوی تبلیغی است که داعش در مجله انگلیسیزبان خود «دابق» برای جذب نیرو بکار میبرد. 14 شمارهی این مجله به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که داعش برای جذب مخاطب از دو الگوی بین مجلهای مبتنی بر «منهاج نبوی خود» (بشیرا، نذیرا، موعظه و ...) و «منهاج غیرنبوی دیگری» (اتکا به غیر خدا، مسخره کردن رسولا، عدم پذیرش موعظه و ...) و الگوی درون مجلهای بر پایه «استناد» (آیات و روایات)، «ارتباط» (حوادث و رویدادهای تاریخی)، «انتساب» (منتسب کردن خود به افراد، صفات و ... مورداشاره در آیات)، «اثبات» (ثابت کردن حقانیت با استفاده از ذعان دشمنان، اذعان خبرنگار اسیر، اقرار و اعتراف اسرا و ...) و «اغیار» (دیگری سازی) محصور در فضای آخرالزمانی با چاشنی احادیث آخرالزمانی و معرفی خود بهعنوان منجی آخرالزمانی احیاء کننده عزت و اقتدار مسلمین سنی بهره میبرد که درنهایت الگوی دوبخشی تبلیغات رسانهای داعش را نتیجه میدهد که همانا مشروعیتبخشی به خود و مشروعیتزدایی از همهی غیرخود و مشتمل بر 122 تکنیک تبلیغی است که مواردی چون «تلفیق دوران طلایی صدر اسلام و دوران آخرالزمانی»، «خود را دشمن مشترک همهی کفار معرفی کردن» و ... در نوع خود جدید هستند.
ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمود رضا (1390)، تحلیلمحتوایکیفی، فصلنامه پژوهش، سال سوم، شماره دوم، 15 - 44 .
باقری دولت آبادی، علی (1395)، تاکتیکهایجنگروانیداعش، فصلنامه پژوهش های ارتباطی، سال بیست وسوم، شماره 1 (پیاپی 85 )، 131 - 115 .
بنتل، گانتر (1379)، روابطعمومیومدیریترویدادها،فصلنامه روابط عمومی، سال سوم، شماره نهم.
جووت، گرت (1374)، ساختارتبلیغاتسیاسی، ترجمه: محبوبه ملک لو، فصلنامه رسانه، سال ششم، شماره اول، 31 - 24 .
خالقی، ابراهیم، ابراهیمی، زارع بغداد آبادی، یونس و همدم، حامد (1394)، بازاریابی بومی(تحلیلرفتاربازاریابیداعش)، چهارمین فراهمایی بین المللی جهت گیری های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
ساروخانی، باقر (1383)، اقناعغایتارتباطات، نامه علوم اجتماعی، دوره سوم، شماره بیست وسه، شماره پیاپی 448 ، 113 - 144 .
سالک، رضا (1378)، نقشارتباطاترسانهایومیانفردیدرشکلگیریافکار عمومی، نشریه افکار عمومی (مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای صداوسیما)، شماره هشتم.
سبیلان اردستانی، حسن (1384)، طرحتغییرنگرشمخاطبانانتخاباتی، فصلنامه پژوهش و مجلس، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، شماره 46 .
شعار غفاری، پرویز (1372)، سیرتحولشناختآثاراجتماعیرسانه ها، فصلنامه رسانه، سال چهارم، شماره دوم، شماره مسلسل 14
فروزان، حامد، فروزان، یونس و عالیشاهی، عبدالرضا (1394)، تبییننقشارتباطات ورسانه هادربحرانسازیگروهکتروریستی-تکفیریداعش، دومین همایش بین المللی مدیریت رسانه، مرکز کنفرانس کتابخانه ملی ایران.
قزوینی حائری، سید یاسر (1394)، ارعابتکنولوژیک: سلفیونامروزیباتوجهویژه بهرسانه،سهمعمدهایازپیشبردعملیاتنظامیبرایآنقائلاند، تهران: ماهنامه فرهنگ و علوم انسانی فرهنگ امروز، سال دوم، شماره هشتم.
کاویانی، محمد (1380)، تبلیغاتوجنگروانی. نشریه حوزه و دانشگاه، سال هفتم، شماره بیست ونه.
نجات پور، مجید، میلانی، جمیل و نجات، سید علی (1393)، پدیدهداعشوشگردهای رسانهای، مطالعات رسانه و امت، سال اول، شماره اول، 101 - 89 .
بیگدلی، محمدرضا (1379)، روشهاوتکنیکهایمتداولدرجنگتبلیغاتی، مجموعهمقالاتبررسینقشتبلیغاتدرجنگ، تهران: انتشارات معاونت روابط عمومی و انتشارات نمایندگی ولی فقیه در دافوس سپاه.
پراتکانیس، آنتونی و آرنسون، الیوت (1379)، عصرتبلیغات: استفادهوسوءاستفاده روزمرهازاقناع، ترجمه: کاووس سید امامی و محمدصادق عباسی. تهران: سروش(انتشارات صداوسیما).
سبیلان اردستانی، حسن (1378)، تبلیغاتسیاسی (باتأکیدبرفنونتبلیغات)، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
سبیلان اردستانی، حسن (1378)، جعلوتحریفخبردررادیوهایبیگانه، تهران: انتشارات اداره کل پژوهش معاونت سیاسی صداوسیما.
ستوده، هدایت ا لله (1373)، درآمدیبرروانشناسیاجتماعی،تهران:ا نتشارات آواین و سلطانی فر، محمد و هاشمی، فرحناز (1382)، پوششخبر، تهران: انتشارات سیمای شرق.
سورین، ورنر جی. و تانکارد، جیمز دبلیو(1381)، نظریه هایارتباطات، علیرضا دهقان، تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
شاه ابراهیمی، قاسم (1395)،بازشناسیاصولایدئولوژیداعش (بررسیموردیمجله دابقشمارهاولتاهفتم). پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
شیرازی، محمد (1376)، جنگروانیوتبلیغات،مفاهیموکارکردها، تهران: انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. صالح، صبحی (1395)، نهجالبلاغه. محمد مقیمی. تهران: کتابخانه سعدی.
فرمانیان، علی (1393)، تفکرتاریخسلفیگری،قم: مرکز فقهی ائمه اطهار.
کازینو، ژان (1364)، قدرتتلویزیون،ترجمه: علی اسدی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
کریمی، یوسف (1375)، روانشناسیاجتماعی،تهران: انتشارات ارسباران، چاپ دوم.
متفکر، حسین (1382)، جنگروانی، تهران: انتشارات اداره روابط عمومی و انتشارات
ویندال، سون، سیگنایزر، بنو و اولسون، جین (1376)، کاربردنظریه هایارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران: انتشارات رسانه.
هالستی، کی. جی(1372)، تبلیغاتونقشآندرسیاستخارجی،مجموعهمقالات جنگ روانی (1)، ترجمه: حسین حسینی. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین.
حسنلو(1388)، رسانه های قدرت و قدرت رسانه ها khamenei.ir
Greene, Kyle J. (2015, April). ISIS: Trends in Terrorist Media and Propaganda. Retrieved from CEDATVILLE UNIVERSITY, International Studies Captone Research Papers: http://digitalcommons. cedarville.edu/international_studies_capstones/3/
Schmid, A. P. (2015, June). Challenging the Narrative of the “Islamic State”. Retrieved from ICCT (International Center for Counter- Terrorism-The Hague) Research Paper: http://icct.nl/publication/ challenging-the-narrative-of-the-islamic-state/
Ingram, Haroro J. (2016, June). An analysis of Islamic State’s Dabiq magazine. Retrieved from Australian Journal of Political Science: http://www.internationalaffairs.org.au/wp-content/uploads/2016/06/An-analysis-of- Islamic-State-s-Dabiq-magazine.pdf
Novenario, Celine Marie I. (2014, March). Differentiating Al Qaeda and the Islamic State Through Strategies Publicized in Jihadist Magazines. Retrieved from Taylor & Francis Online: www. tandfonline.com/doi/full/10.1080/1057610X.2016.1151679.
Skillicorn, D.B. (2015, January). Empirical Assessment of al Qaeda, ISIS, and Taliban Propaganda. Retrieved from SSRN: https://papers. ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2546478
Vergani, M., & Bliuc, A. (2015, December). The Evolution of ISIS Language: a Quantitative Analysis of the Language of the First Year of Dabiq Magazine. Retrieved from Sicurezza, Terrorismo e Societa: http://www.sicurezzaterrorismosocieta.it/?p=322&lang=en
Bruscella, Jacqueline (2016, May). Constructing Organizational Legitimacy Transactionally: The Communicative Constitution of ISIL. PhD Thesis. Retrieved from SHAREOK advancing Oklahoma sholarship, research and institutional memory: https://shareok.org/ handle/11244/34673
Hoffman, Bruce (2006). Inside Terrorism. Rev. and expended. NewYork: Columbia University Press.
Lebedinski Arfvidson, Clara (2015, spring). To Die in Rage—Violence, masculinity and aesthetics in the narrative of ISIS. BA Thesis. Retrieved from GOTEBORGS UNIVERSITET, INSTITUTION FOR LITTERATUR IDEHISTORIA OCH RELIGION:
h t t p s : / / g u p e a . u b . g u . s e / b i t s t r e a m / 2 0 7 7 / 3 9 6 0 4 / 1 / gupea_2077_39604_1.pdf.
Waldeck, Annika (2015. July). The ideology of ISIS –a motivation for Europeans to become foreign fighters? BA Thesis. Retrieved from RUDAR: http://rudar.ruc.dk/handle/1800/23885
Lippmann, Walter (1922). Public Opinion. New York: the MacmillanCompany
Watson, James; Hill, Anne (2012). Dictionary of Media and Communication Studies. New York: Bloomsbury Academic