الگوی ارتباطات بین‌المللی مردم ایران از منظر مقام معظم رهبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تهران

چکیده

انقلاب اسلامی ایران برای نیل به اهداف بلندش، در همه عرصه ها به مردم متکی بوده است؛ اما این مهم در عرصه بین الملل آنطور که باید محقق نشده است. این پژوهش هدف خود را پاسخگویی به سؤال «الگوی ارتباطات بین المللی مردم ایران در تعامل با کنشگران بین المللی از منظر مقام معظم رهبری چیست؟ » و احصای ابعاد و زوایای این الگو میداند. بدین منظور بر اساس جستجوی کلیدواژهای و
مراجعه به برخی سخنرانیها و پیام های خاص ایشان، داده های پژوهش به دست آمد. سپس با استفاده از روش داده بنیاد متنی تحلیل، و مدل پارادایمی آن استخراج شد. بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب، تمامی مردم ایران وظیفه دارند سطحی از نقش آفرینی جهانی را ایفا کنند. راهکارهای اجرایی ایشان برای نقش آفرینی جهانی مردم را میتوان به دو دسته ارتباطات درون فردی و ارتباطات بین المللی
تقسیم کرد. با توجه به منظومه فکری رهبر انقلاب به نظر میرسد تحقق تمدن اسلامی در سطح امت اسلامی و حفظ وحدت، اصلی ترین راهبردی است که برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی میتوان ترسیم کرد. برای تحقق این راهبرد نیز باید از دو راهکنش الگوسازی ایران (روش غیرمستقیم) و صدور انقلاب و برقراری ارتباط مستقیم بهره گرفت. سایر قالبها و راهکارهای بیان شده، ذیل این راهبرد و راهکنش ها قرار میگیرند.

کلیدواژه‌ها


  1. قرآن کریم.
  2. صحیفه نور
  3. بشیر، حسن، (1395). دیپلماسی گفتمانی: تعامل سیاست، فرهنگ و ارتباطات، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
  4. بشیر، حسن، (1393). دانشنامه علوم ارتباطات، تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی.
  5. بشیر، حسن، (1392). مبانی نظری بیداری اسلامی از نگاه امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
  6. پورفاضلی، سیدامیر، (1395). دشمن‌شناسی، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
  7. مجلسی، محمدباقر، (1403 ق). بحارالانوار، بیروت: انتشارات دار إحیاء التراث العربی‏.
  8. خامنه‌ای، سیدعلی، (1390). راهبردهای سیاست خارجی برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
  9. خسروپناه، عبدالحسین، (1396). منظومه فکری آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  10. دانایی‌فرد، حسن؛ اسلامی، آذر، (1390). ساخت نظریه بی‌تفاوتی سازمانی: کاربرد استراتژی پژوهشی نظریه داده‌بنیاد در عمل، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
  11. ذوالفقاریان، محمدرضا؛ لطیفی، میثم، (1390). نظریه‌پردازی داده‌بنیاد با نرم‌افزار NVivo8، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
  12. صلح‌میرزایی، سعید، (1390). فلسطین (از منظر حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای)، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
  13. فلیک، اووه، (2006). درآمدی بر تحقیق کیفی (ترجمه هادی جلیلی)، 1387، تهران: نشر نی.
  14. کافی، مجید، (1394). نظریه اجتماعی ارتباط در قرآن، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  15. محمدی، منوچهر، (1386). آمریکا در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  16. مظاهری، زینب، (1395). منشور دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مقام معظم رهبری، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی.
  17. مولانا، حمید، (1391). اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
  18. نجفی، موسی، (1391). نظریه بیداری اسلامی بر اساس اندیشه سیاسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تهران: انتشارات نهضت نرم‌افزاری.
  19. نیومن، ویلیام لاورنس، (1997). شیوه‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی‌(ترجمه حسن دانایی‌فرد و سیدحسین کاظمی)، 1389، تهران: انتشارات مؤسسه کتاب مهربان نشر.
  20. بی‌نام، بی‌تا، نرم‌افزار حدیث ولایت: مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور.
  21. خسروپناه، عبدالحسین، (1396). سخنرانی استاد دکتر خسروپناه در همایش زعیم ذوفن با محوریت رونمایی از کتاب منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای، [نوشته وب‌سایت]، بازیابی شده در تاریخ 25 مهر 1396، از irip.ir/Home/Single/64142
  22. وب‌سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای، ir
  23. سیاست های کلی برنامه ششم توسعه.
  24. سند چش مانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 .
  25. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.