دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X2597.120230121ranking of the ways to export I R I natural gas during turbulenceارزیابی و رتبهبندی روشهای صادرات گازطبیعی جمهوری اسلامی ایران در شرایط عدم ثبات سیاستی و منطقهای530152581FAاحمد خانی نوذریدانشجوی دکتری رشته مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایرانعاطفه تکلیفاستادیار دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایرانمحمد مهدی حاجیاناستادیار دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایرانJournal Article20220206the main question in this research is about ways to export Iranian natural gas. during recent four decades, the market for natural gas has gown steadily. I R Iran has second largest resources of natural gas and so, is potentially a major player in this market. but without choosing a wise way to export, all efforts will end in void.<br />after reviewing of related documents and scholar researches, we extracted the current ways to export natural gas and then ranked them with help of Analytic Hierarchical Process (AHP). <br />results show that with regard to infrastructures, investments, institutions and international relationships, turning natural gas into petrochemical commodities is the best ranked way to export.سوال اصلی(یا هدف اصلی): بازار گاز طبیعی در جهان در چهاردهه اخیر به طور مداوم گسترش یافته و از سوی دیگر ایران به واسطه برخورداری از دومین ذخایر گازی جهان میتواند از بازیگران کلیدی این بازار باشد. هدف اصلی این پژوهش مطالعه و مقایسه روشهای مختلف صادرات گاز جمهوری اسلامی ایران با عنایت به اقتضائات کشور در ابتدای دهه 1400 و تغییرات رخداده در فضای اقتصادی کشور در طول دهه 1390 از جمله تشدید تحریمها است. لذا سوال اصلی این پژوهش آن است که: کدامیک از روشهای مرسوم برای صادرات گاز، برای جمهوری اسلامی ایران در ابتدای دهه 1400 از منظر معیارهای تخصصی حوزه بالاترین اولویت را دارد؟<br /><br />روش پژوهش: در این پژوهش پس از مطالعه منابع و اسناد کتابخانهای و یافتن مدل مفهومی و روشهای متفاوت صادرات گاز طبیعی در جهان، از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی برای رتبهبندی نتایج حاصله استفاده شده است.<br /><br />یافتهها: نتایج نشان میدهد با در نظر گرفتن معیارهای در دسترس بودن زیرساخت ها، وجود منابع سرمایه ای، وجود نهادهای نرم، و وابستگی به روابط سیاسی؛ گزینه های تبدیل گاز طبیعی به محصولات پتروشیمی و سپس برق بالاترین اولویت را دارند.https://www.bsrq.ir/article_152581_9370052ab4975b0411bc4ae7c3a33036.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X2597.120230121Resistive Economy; An approach to improve the export performance of petrochemical productsاقتصاد مقاومتی؛ رویکردی برای بهبود عملکرد صادراتی محصولات پتروشیمی3150155302FAسید محمد مهدی میریگروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ، جزیره کیش، ایران0000-0002-7207-2340علیرضا روستاگروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.0000-0001-8981-4374داریوش جمشیدیگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد خنج، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران0000-0003-2426-4660Journal Article20220421In this research, it has been investigated how and under what process resistance economy can provide an opportunity to improve the export performance of petrochemical products. The research method is applied and in terms of approach, it is exploratory-explanatory and the research method is also qualitative. After identifying the dimensions and components, as well as the relationships between the identified components and dimensions, one of the dimensions was included as the central class and the other dimensions and classes as the causal conditions, the platform governing the phenomenon under investigation, intervening conditions, strategies and consequences in the model. The findings showed that the variable of clearing transactions through the payment method; The target market identification variable affects the resistance economy through the two components of knowing the competitors and knowing the customers, and the variable of eliminating production barriers through the two components of environmental factors and organizational factors. The resistance economy approach also leads to sustainable participation in the global market, or in other words, positioning and sustainable competitive advantage of the brand. This is while the variable of infrastructure development including transportation and information and communication technology as background conditions and variables of the government's export development program such as export incentives, tax incentives, banking facilities and administrative and regulatory policies; Marketing, such as product, price, distribution channels and promotion as intervening factors, has an effect on sustainable participation in the global market and ultimately improves export performance, improves financial performance and improves non-financial performance.در تحقیق حاضر به بررسی این که اقتصاد مقاومتی چگونه و تحت چه فرایندی میتواند فرصتی برای بهبود عملکرد صادراتی محصولات پتروشیمی فراهم نمایند، پرداخته شده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ رویکرد، اکتشافی- تبیینی و شیوه انجام تحقیق نیز به صورت کیفی است. پس از شناسایی ابعاد و مؤلفهها و همچنین روابط بین مؤلفهها و ابعاد شناساییشده، یکی از ابعاد به عنوان طبقه محوری و سایر ابعاد و طبقات به عنوان شرایط علی، بستر حاکم بر پدیده موردبررسی، شرایط مداخلهگر، استراتژیها و پیامدها در مدل قرار گرفت. یافتهها نشان داد، متغیر معاملات تهاتری از طریق شیوه پرداخت؛ متغیر شناسایی بازار هدف از طریق دو مؤلفه شناخت رقبا و شناخت مشتریان و متغیر رفع موانع تولید از طریق دو مؤلفه عوامل محیطی و عوامل سازمانی بر اقتصاد مقاومتی تاثیر میگذارد. رویکرد اقتصاد مقاومتی نیز موجب مشارکت پایدار در بازار جهانی یا به عبارتی جایگاهیابی و مزیت رقابتی پایدار برند میگردد. این در حالی است که، متغیر توسعه زیرساختها از جمله حملونقل و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان شرایط زمینه و متغیرهای برنامه توسعه صادرات دولت از قبیل مشوقهای صادراتی، مشوقهای مالیاتی، تسهیلات بانکی و سیاستهای اداری و مقرراتی؛ بازاریابی از قبیل محصول، قیمت، کانالهای توزیع و ترویج به عنوان عوامل مداخلهگر بر مشارکت پایدار در بازار جهانی تأثیر گذاشته و در نهایت موجب بهبود عملکرد صادراتی بهبود عملکرد مالی و بهبود عملکرد غیرمالی) میگردد.https://www.bsrq.ir/article_155302_5751b06256e294b8f2282c9b603c0176.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X2597.120230121Investigating and identifying the effective factors in the success and failure of the development of the structure and organization of the tourism industry in Lorestan provinceبررسی و شناسایی عوامل موثر در موفقیت وشکست توسعه ساختار و سازمان صنعت گردشکری استان لرستان5196157937FAجهانبخش ایزدیدکتری روابط بین المل ،واحد تهران مرکز ، دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ،ایراننظام جوانمردیدانشجوی دکتری ،گروه علوم سیاسی ،واحد تهران مرکز دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران .علیرضا سلطانیدکتری روابط بین الملل ، واحد تهران مرکز ، دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ،ایرانرضا جلالیدکتری روابط بین الملل ، واحد تهران مرکز ، دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ،ایرانJournal Article20220709This research was conducted with the aim of investigating and identifying factors affecting the success or failure of the development of the structure and organization of the tourism industry in Lorestan province. In terms of methodology, the current research is of a descriptive-survey type and is practical in terms of purpose. The statistical population of this research is the statistical population of all the managers of tourism service organizations, local tourism (government, private or related) who are members of the trade association providing services based on tourism, who have a license from the government, and who, according to the statistics of the organization of Lorestan provinceاین پژوهش با هدف بررسی و شناسایی عوامل موثر بر موفقیت یا شکست توسعه ساختار و سازمان صنعت گردشکری در استان لرستان انجام شده است. از نظر روش شناسی، تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران سازمان های خدماتی گردشگری، گردشگری محلی (دولتی و خصوصی و یا مرتبط) که عضو انجمن صنفی ارائه خدمات مبتنی بر پایه گردشگری که از دولت دارای مجوز نماد فعالیت می باشند که طبق آمار سازمان استان لرستان 400 سازمان گردشگری در انجمن استان لرستان عضویت دارند . از روش نمونهگیری تصادفی ساده به روش سیستماتیک جهت انتخاب افراد نمونه استفاده شد و حجم نمونه بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برابر است با 160نفر است. روش تجزیه و تحلیل داده ها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS وLisrel با استفاده از آزمون های آماری مناسب تاثیر عوامل چهارگانه محیطی، سازمانی، عملیاتی و روانشناختی بر توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتhttps://www.bsrq.ir/article_157937_b41bc6da5eb10bd96ebc2243978a0164.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X2597.120230121Designing the Insurance Model for Knowledge-Based Startup Companies in FinTech with the Approach of Achieving the Second Paragraph of the Goals of the Resistive Economyطراحی الگوی بیمه گری شرکت های استارت آپ دانش بنیان در حوزۀ فین تک با رویکرد تحقق بند دوم اهداف اقتصاد مقاومتی97124163698FAزهرا پورهادی پشتیریدانشجوی دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران0000-0003-3586-4135علی قلی پور سلیمانیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران0000-0003-2029-5902نرگس دل افروزاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران0000-0001-5431-8127کامبیز شاهرودیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران0000-0001-6392-2799Journal Article20220709Today, knowledge-based startups play a key role in driving economic growth, so the country's progress depends on the support of knowledge-based startups. On the other hand, the general policies of the resistance economy need a roadmap for implementation in different areas as a guideline for shaping economic goals. Therefore, the main purpose of this research is to design a model and identify the factors that influence on the insurance of FinTech knowledge-based startups with the approach of achieving the second paragraph of the goals of resistive economy. The research methodology of this article is qualitative and based on a Grounded Theory approach. Data collection was conducted through semi-structured, in-depth interviews using a purposive and theoretical sampling method. The results show that the causal conditions are creating enacts conditions for codification and regulation in the insurance industry. If context conditions are available, while the COVID-19 crisis is available as an intervening condition, insurance strategies will have impact. These strategies include government interaction with insurance industry managers and technologists, developing smart insurance strategies, modifying smart insurance processes and platform and data-driven. Which have consequences such as the developing smart insurance products, use of transformational technologies, multi-dimensional and multi-directional development and growth, and intelligent risk management.امروزه شرکت های استارت آپ دانش بنیان نقش مهمی در پیش برد رشد اقتصادی ایفا می نمایند، از این رو پیشرفت کشورها در گرو حمایت از شرکت های استارت آپ دانش بنیان می باشد. از طرفی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان راهنمایی در جهت اهداف اقتصادی، نیازمند تدوین نقشه راه پیاده سازی در عرصه های مختلف است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل و شناسایی عوامل مؤثر بر بیمه گری شرکت های استارت آپ دانش بنیان در حوزۀ فین تک با رویکرد تحقق بند دوم اهداف اقتصاد مقاومتی می باشد. روش تحقیق مقاله حاضر، کیفی و بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد است. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه و نمونه گیری هدفمند و نظری صورت پذیرفت. نتایج حاصل، مبین آن است که شرایط علّی موجبات لازم جهت تدوین قوانین و رگولاتوری در صنعت بیمه را به وجود می آورند. در صورت فراهم بودن شرایط زمینه ای از یک سو و بحران کوویدـ19 به عنوان شرایط مداخله گر از سوی دیگر، راهبردهای بیمه گری تحت تأثیر قرار می گیرند. این راهبردها شامل: تعامل مداوم حاکمیت با مدیران و فناوران صنعت بیمه، تدوین استراتژی بیمه گری هوشمند، تغییر فرآیندهای بیمه گری هوشمند و پلتفرم و داده محوری می باشند که پیامدهایی همچون تدوین محصولات بیمه گری هوشمند، بکارگیری فناوری های تحول آفرین، توسعه و رشد چند بعدی و چند جهتی و مدیریت هوشمندانه ریسک را به دنبال خواهند داشت.https://www.bsrq.ir/article_163698_618c20e6b8a0b96d315eedc23b63ad02.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X2597.120230121Contractual solutions for managing the risk of liquidation of international oil contracts
In the principles of resistance economyراهکارهای قراردادی مدیریت ریسک انحلال قراردادهای بین المللی نفتی در چارچوب اصول اقتصاد مقاومتی125162169226FAسمیه روحانیدانشجوی دکتری رشته فقه و حقوق خصوصی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمقصود ایمانیاستادیار، گروه اقتصاد انرژی، دانشگاه امام صادق ع، تهران، ایرانروح الله کهن هوش نژاددانش آموخته دکتری، دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانJournal Article20220727The oil industry has an important place in the general policies of the resistance economy in such a way that articles 13 to 15 of these policies are dedicated to this industry. In the international oil contracts, based on clauses 14 and 15 of the general policies of the resistance economy, it emphasizes on two principles: "increasing the country's strategic oil and gas reserves" and "expanding production capacities and safe harvesting of resources". The main goal of this research is that the parties to the contract can use mechanisms to maintain the balance they have achieved during the conclusion of the contract by adjusting the appropriate legal conditions until the end of the contract. Achieving the aforementioned principles and producing protection from tanks requires appropriate solutions to control or reduce the negative effects of liquidation risks by predicting appropriate legal conditions in the contract; The approach of the current research is analytical-descriptive and based on qualitative analysis based on interviews with elites of the oil industry and is practical in terms of purpose and exploratory in nature and method. The results show the use of the renegotiation condition and the stability condition in the contract, the condition of removing foreign oil companies from the contract area, the condition of termination of the contract with the opinion of the employer, the condition of reimbursement of the expenses and wages due along with the agreed return rate, the condition of force majeure.صنعت نفت جایگاه مهمی در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دارد به گونه ای که مواد 13 تا 15 این سیاستها به این صنعت اختصاص پیدا کرده است. در قراردادهای بین المللی نفتی بر اساس بندهای 14 و 15 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بر دو اصل« افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور» و «توسعه ظرفیت های تولید و برداشت صیانتی از منابع» تأکید دارد. هدف اصلی این پژوهش آن است که طرفین قرارداد بتوانند با استفاده از مکانیزم هایی، تعادلی را که در هنگام انعقاد قرارداد با تنظیم شروط حقوقی متناسب به دست آوردهاند تا پایان قراردادحفظ کنند. دستیابی به اصول مذکور و تولید صیانتی از مخازن مستلزم راهکارهای مناسب برای کنترل و یا کاهش آثار منفی ریسک های انحلال با پیش بینی شروط متناسب حقوقی در قرارداد می باشد؛ رویکرد تحقیق حاضر تحلیلی ـ توصیفی و مبتنی بر تحلیل کیفی ناظر به مصاحبه با نخبگان صنعت نفت و از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش اکتشافی است . نتایج نشان می دهد استفاده از شرط مذاکرهی مجدد و شرط ثبات در قرارداد ، شرط خلع ید شرکت های نفتی خارجی از منطقه قرارداد، شرط خاتمه قرارداد با نظر کارفرما، شرط بازپرداخت هزینه ها و دستمزد متعلقه به همراه نرخ بازگشت مورد توافق، شرط فورس ماژور در قرارداد و پرداخت غرامت یا جبران خسارت ناشی از انحلال قراردادهای نفتی توسط دولت میزبان به سرمایه گذار خارجی در بکارگیری شروط قراردادهای بین المللی نفتی در جهت جلوگیری از انحلال قراداد نقش بسزایی دارد.https://www.bsrq.ir/article_169226_11d53e4e8941a053fc2eb0422801885a.pdf