دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X249320220220Investigating the Basijis' knowledge of the duty of enjoining the good and forbidding the evil and strategies for its expansion by comparing the current situation with the expected situation (Case study of Kerman)بررسی میزان شناخت بسیجیان از فریضه امر به معروف و نهی از منکر و راهکارهای گسترش آن با مقایسه وضع موجود با وضع مورد انتظار (مطالعه موردی شهر کرمان)633146400FAعلی نورمحمدیانمدرسی معارف اسلامی - اخلاق، دانشگاه قران و حدیث، قم، ایرانمعصومه حافظ آبادیانکارشناس ارشد علوم حدیث- نهج البلاغه، دانشگاه قران و حدیث، قم، ایرانJournal Article20211106Given the position of the Basijis in the realization of values, it is necessary for the Basijis to be familiar with the duty of enjoining the good and forbidding the evil. Any plan to spread this duty among the various strata of the Basij requires the knowledge of the Basij trustees of the extent to which the Basijis know what, why and how the duty is. This study was conducted by survey method in the target population of Basijis in Kerman with a statistical sample size of 231 people through a researcher-made questionnaire and the findings show the extent to which Basijis are familiar with what, why and how to command the good and forbid the bad, The current situation is 2.579, 2.69 and 2.187 with an average of 2.459, respectively. The same process was performed with a statistical population of 69 elites and experts, using a questionnaire appropriate to the indicators of the current status questionnaire, and the expected situation for the three areas of what is, why and how are 2.972, 3.747 and 3, respectively. 877 was obtained. Analyzing the current situation with the expected situation shows the greatest weakness in how. The most important strategies for expanding the duty were divided into three areas: individual and interpersonal, organizational and extra-organizational, based on interviews with elites and experts and the use of documents.با توجه به جایگاه بسیجیان در تحقق ارزشها، آشنایی بسیجیان با فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضروری است. هرگونه برنامهریزی برای گسترش این فریضه در بین اقشار مختلف بسیج، نیازمند آگاهی متولیان بسیج از میزان شناخت بسیجیان از چیستی، چرایی و چگونگی فریضه است. این پژوهش با روش پیمایشی در جمعیت هدف بسیجیان شهر کرمان با حجم نمونه آماری 231 نفر از طریق پرسشنامه محقق ساخته، انجام گرفته و یافتهها نشان میدهد، میزان آشنایی بسیجیان با چیستی، چرایی و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر، (وضع موجود) به ترتیب 2.579، 2.69 و 2.187 با میانگین 2.459 است. همین روند با جامعه آماری 69 نفر از نخبگان و خبرگان، با استفاده از پرسشنامهی متناسب با شاخص های پرسشنامه وضع موجود انجام گرفت و وضعیت مورد انتظار برای سه حوزه چیستی، چرایی و چگونگی به ترتیب 2.972، 3.747 و 3.877 بدست آمد. تحلیل و مقایسه وضعیت موجود با وضعیت حد انتظار، نشان دهنده بیشترین ضعف در چگونگی است. مهمترین راهکارهای گسترش فریضه، در سه حوزه فردی و بین فردی، سازمانی و برون سازمانی بر مبنای مصاحبه با نخبگان و خبرگان و استفاده از اسناد، احصاء و اولویت بندی شد.https://www.bsrq.ir/article_146400_f2a98149cae91c3acc85fc7df9ba7191.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X249320220220Introducing a model for empowering home-based businesses under the support of Qom Construction Basijارائه مدلی برای توانمندسازی کسبوکارهای خانگی تحت پوشش بسیج سازندگی استان قم3576146401FAمحمدرضا فلاحمدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، قم، ایران0000-0003-2889-8492مونا جامی پوردانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگده علوم انسانی و هنر، دانشگاه حضرت معصومه س، قم، ایرانJournal Article20220217Despite the importance of home-based businesses as one of the most important key strategies for job creation in most countries, these types of businesses still face many obstacles and challenges, and empowering these businesses is essential to meet such challenges. Nevertheless, there is still a deep research gap in the field of challenges and factors affecting the empowerment of home businesses in studies in this field. Therefore, the main purpose of this study is to provide a model for empowering home businesses under the auspices of Qom Construction Basij. The approach of the present research is qualitative, in terms of purpose, applied and in terms of nature and method, exploratory. The statistical population of this research consists of activists, specialists and experts in the field of home business, especially those who have written and researched in this field or are directly involved in home business. It reached the saturation stage with the 14th person. In this study, semi-structured interviews were used to collect data and content analysis was used to analyze the findings. The learning theme is labeled "dynamic multiple amplification". The results show that the most important tools for home business development include creating permanent markets, providing specialized and targeted training, having a business plan, forming specialized organizations and providing low-cost and easy facilities.علیرغم اهمیت کسبوکارهای خانگی بهعنوان یکی از مهمترین راهکارهای کلیدی برای ایجاد اشتغال در بیشتر کشورها، هنوز این نوع کسبوکارها با موانع و چالشهای زیادی مواجه میباشند و توانمندسازی این کسبوکارها برای مقابله با چنین چالشهایی ضروری است. بااینوجود، هنوز خلأ تحقیقاتی عمیقی در حوزه چالشها و عوامل مؤثر بر توانمندسازی کسبوکارهای خانگی در مطالعات این حوزه مشهود است. ازاینرو، هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای توانمندسازی کسبوکارهای خانگی تحت پوشش بسیج سازندگی استان قم میباشد. رویکرد تحقیق حاضر کیفی، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق را فعالان، متخصصان و خبرگان حوزه مشاغل خانگی بهخصوص افرادی که تألیفات و تحقیقاتی در این زمینه داشتهاند و یا بهطور مستقیم درگیر مشاغل خانگی هستند، تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی، نمونههای منتخب شناسایی و دادهها در مصاحبه با نفر 14 ام به مرحله اشباع رسید. در این مطالعه از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادهها و از تحلیل مضمون برای تجزیهوتحلیل یافتهها استفادهشده است که درنتیجه آن 72 مضمون پایه، سه مضمون سازماندهنده با عناوین «توسعه قابلیتهای فردی»، «ظرفیتسازی کسبوکار» و «مداخلهگرهای فرهنگی-رقابتی» و همچنین مضمون فراگیری با عنوان «همافزایی چندگانه پویا» برچسبگذاری شده است. نتایج نشان میدهد که مهمترین ابزارهای توسعه کسبوکارهای خانگی شامل ایجاد بازارچههای دائمی، ارائه آموزشهای تخصصی و هدفمند، داشتن طرح کسبوکار، تشکیل تشکلهای تخصصی و ارائه تسهیلات کمبهره و آسان است.https://www.bsrq.ir/article_146401_63080178089c0d8871216ca5af60a20b.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X249320220220Identifying the desired pattern of interaction between the municipality and the mosques (case study: Mashhad city)شناساییِ الگویِ مطلوبِ تعاملِ شهرداری و مساجد(مطالعه موردی: شهر مشهد)76105146402FAمهناز امیرپوردانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قوچان ، گروه علوم اجتماعی، قوچان ، ایران0000000281038347جمال طوسی فرگروه علوم اجتماعی ، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی ، قوچان ، ایرانمهدی علی ابادیکارشناس ارشد ، گروه علوم اجتماعی ، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی ، قوچان ، ایرانJournal Article20220131Main Question:This research is in order to answer the question of what is the desired model of interaction between the municipality and the mosques of Mashhad and what principles are necessary to achieve the best model.<br />Research Method: This research was conducted by qualitative method and in-depth interviews with 15 key experts and informants in Mashhad Municipality.<br />Findings: The research findings showed that according to experts, there are two main issues in this field, first, the coherent and integrated management of the municipality in the face of mosques and then ensuring the economic independence of mosques in the costs of current affairs. Trying to solve these two issues by designing an administrative council with a description of specific tasks and trying to achieve economic independence and trying to maintain the popularity of the mosque will be a good model for this organization. The implementation of this model should be such as to lead the mosques towards economic independence in their initial expenses in order to reduce the role of the municipality as the custodian of the mosques, to provide the necessary ground for the revival of the popular functions of the mosques.سوال اصلی(یا هدف اصلی): این پژوهش در راستای پاسخگویی به این سوال است که الگوی مطلوب تعامل شهرداری و مساجد شهر مشهد چیست و برای رسیدن به بهترین الگو، رعایت چه اصولی لازم و ضروری است. <br />روش پژوهش: این پژوهش با روش کیفی و مصاحبه عمیق با 15 کارشناس و مطلع کلیدی در شهرداری مشهد، انجام شده است. <br />یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد که از نظر خبرگان دو مسأله اساسی در این زمینه وجود دارد، نخست مدیریت منسجم و یکپارچه شهرداری در مواجهه با مساجد و سپس تأمین استقلال اقتصادی مساجد در هزینههای امور جاری. تلاش برای حل این دو مسأله از طریق طراحی یک شورای اداری با شرح وظایف مشخص و تلاش در راستای استقلال اقتصادی و تلاش برای حفظ مردمی بودن مسجد الگوی مطلوب برای این سازمان خواهد بود. اجرای این الگو باید به نحوی باشد که مساجد را به سوی استقلال اقتصادی در هزینههای اولیه خود هدایت کند تا از نقش شهرداری به مثابهی متولی مساجد کاهش داده، زمینهی لازم را برای احیای کارکردهای مردمی مساجد فراهم کند.https://www.bsrq.ir/article_146402_650d709d39a5f45b8f9647a93d17c4bd.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X249320220220A comparative study of role-playing factors in the differences between the political stances of Ayatollah Boroujerdi and Imam Khomeini based on the conceptual model of Emilio Bettyمطالعه مقایسهای عوامل نقشآفرین در تفاوت موضعگیری سیاسی آیتالله بروجردی و امام خمینی (ره) براساس الگوی مفهومی امیلیو بتی107136146403FAمحسن شفیعی سیف آبادیگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران0000-0002-1217-939Xعلیرضا سمیعیدانشیار جامعه شناسی سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، کهگیلویه و بویر احمد، ایران(نویسنده مسئول)Journal Article20220224the main purpose of the article from a comparative perspective is to analyze the factors affecting the differences between the political positions of Ayatollah Boroujerdi and Imam Khomeini (RA) based on the hermeneutic method and the conceptual model of Emilio Betty. Emilio Betty is one of the thinkers in the field of hermeneutics. In order to discover the intentions and understand why political positions and political thoughts of thinkers, it is necessary to study the environmental-ideological contexts and the texts issued by them. Therefore, the main question of the present study is: "What contexts and factors have influenced the political stance of Ayatollah Boroujerdi and Imam Khomeini (ra) on the political issue?" The results of the study show that the contexts of family growth, living environment, educational backgrounds, type of understanding of religious sciences, environmental-ideological environment and different readings of the danger of groups such as Baha'is and Marxists are among the factors that type And the way of political activity has made these two religious thinkers different. On the one hand, Ayatollah Boroujerdi, by adopting a scientific approach and prioritizing cultural struggles, avoided practical entry into politics, and on the other hand, Imam Khomeini, influenced by the issues raised, not only considered practical entry into political affairs necessary. Who considered the struggle for the formation of an Islamic government under the command of Velayat-e-Faqih necessary.در حوزه اندیشهها و مواضع سیاسی، پیوند میان نظریه و عمل همواره راهگشای فهم چرایی رویکردهای متمایز عالمان دینی و مجریان سیاسی از یکدیگر بوده است. بر همین پایه، هدف اصلی مقاله از منظری مقایسهای، واکاوی عوامل تاثیرگذار بر تفاوت موضعگیریهای سیاسی آیتالله بروجردی و امام خمینی (ره) بر مبنای روش هرمنوتیک و الگوی مفهومی امیلیو بتی است. امیلیو بتی از جمله اندیشمندان حوزه هرمنوتیک روشی است که برای کشف نیات و فهم چرایی موضع گیریهای سیاسی و اندیشههای سیاسی اندیشمندان بررسی زمینههای محیطی-ایدوئولوژیکی و متون صادر شده از آنها را ضروری میداند. از همین رو سوال اصلی تحقیق حاضر عبارت است از اینکه «چه زمینهها و عواملی بر موضعگیریسیاسی آیتاللهبروجردی و امامخمینی (ره) نسبت به امر سیاسی تاثیرگذار بوده است؟» نتایج حاصل از تحقیق که شیوه جمع آوری داده های آن از نوع اسنادی-کتابخانه ای است، نشان می-دهد که زمینههای رشد و بالندگیخانوادگی، محیطزندگی، بسترهایتحصیلی، نوع فهم از علومدینی، فضای محیطی-ایدئولوژیکی و خوانش متفاوت از خطر گروههایی مانند بهائیان و مارکسیستها از جمله عواملی است که نوع و شیوه فعالیتسیاسی این دو اندیشمند دینی را متفاوت ساخته است. از یکطرف آیتالله بروجردی با اتخاذ رویکرد علمی و اولویتبخشی به مبارزات فرهنگی از ورود عملی به عرصهسیاست دور ماند و از طرف دیگر امامخمینی (ره) متاثر از زمینههای مطرح شده نهتنها ورود عملی به امور سیاسی را لازم میدید که مبارزه برای تشکیل حکومتاسلامی تحت امر ولایت فقیه را ضروری میدانست.https://www.bsrq.ir/article_146403_2e0144eeb0aeb5eef53f0fce507170e1.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X249320220220Advantage of polymer products to strengthen the petrochemical industryمزیت سنجی محصولات پلیمری در راستای مقاوم سازی صنعت پتروشیمی137171146452FAمهدی عفتیدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه/ دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد/ دانشگاه امام صادق (ع)امیر کارگردانشجوی دکتری/ گروه اقتصاد انرژی/ دانشگاه امام صادق(ع).Journal Article20220223The existence of rents in the petrochemical industry has led all investors in this field to turn to only a small number of petrochemical products, which are usually not without economic foundations and based on optimization, and decide to produce them only with a large profit margin; However, this study uses economic criteria extracted from interviews and studies to prioritize petrochemical products to optimize the country's internal resources for the balanced development of the petrochemical industry in the field of investment; In the course of the research, first, the reasons for choosing the topic and its importance in the petrochemical industry of the country are examined. The main economy in the form of TOPSIS method among the four main polymer products, namely PET, PVC, polyethylene, and polypropylene, and to prioritize polymer products to determine the production portfolio of petrochemical complexes or to direct future investment plans to strengthen the economic structure of the country. Help against economic fluctuations and market developments.وجود رانت در فضای صنعت پتروشیمی باعث شده که تمامی سرمایهگذاران در این حوزه، تنها به تعداد اندکی از محصولات پتروشیمی رویآورند که معمولاً بدون مبانیاقتصادی بوده و مبتنی بر بهینهسازی نمیباشد و تنها باتوجهبه حاشیه سودهای کلان تصمیم به تولید آن میگیرند. این پژوهش در تلاش است تا با استفاده از معیارهای اقتصادی مستخرج از مصاحبهها و مطالعات، به اولویتبندی محصولات پتروشیمی برای بهینهسازی منابع داخلی کشور در راستای توسعه متوازن صنعت-پتروشیمی در حوزه سرمایهگذاری کمک نماید. لذا در سیر پژوهش، ابتدا دلایل انتخاب موضوع و اهمیت آن در صنعت پتروشیمی کشور مورد بررسی قرار گرفته؛ سپس ضمن مرور پیشینه تحقیقات موجود و با استفاده از اطلاعات و تحلیلهای متعدد، ضمن بیان علت انتخاب محصولات پلیمری برای توسعه صنعت پتروشیمی، چهار معیار اصلی اقتصادی در قالب روش تاپسیس در بین چهار محصول اصلی پلیمری یعنی پت، پیویسی، پلیاتیلن و پلیپروپیلن بررسی شده و به اولویتبندی محصولات پلیمری برای تعیین سبد تولیدی مجتمعهای پتروشیمی و یا جهتدهی به طرحهای سرمایهگذاری آتی در راستای مقاومسازی ساختار اقتصادی صنعت پتروشیمی کشور، در مقابل نوسانات اقتصادی و تحولات بازارهای آنها پرداخته میشود.https://www.bsrq.ir/article_146452_95a014a76838bbfba3176f184b1b803a.pdfدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X249320220220Explaining the pattern of resistance in Soleimani schoolتبیین الگوی مقاومت در مکتب سلیمانی173204146453FAآسیه مهدی پورگروه علوم سیاسی،دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایرانJournal Article20220210Resistance means anti-oppression, justice-seeking and struggle against the system of domination in the discourse of the Islamic Revolution and the school of Imam Khomeini, which stems from the liberating nature of Islamic teachings and Shiite teachings on the one hand and anti-oppression in Iranian political culture. Considering the importance of the category of resistance and its deep connection with the Soleimani school, this article has explained the pattern of resistance in the Soleimani school. In this study, the qualitative data method of the foundation was used. This method is in three steps; Open coding, axial coding and selective coding were performed. Data were extracted from the text of Shahid Soleimani's speeches from 2006 to 1397 and also the text of his will in the form of 180 codes and concepts and 12 categories. The central phenomenon of this article (resistance model) was analyzed in several layers including contexts, dimensions, obstacles, solutions, consequences and perspectives. It becomes. In the school of Shahid Soleimani, the resilient society of the apocalypse is not an ideal on the horizon of the future, but a real practical model that should be learned from, valued and valued as a way out of obstacles and problems and a beacon for the future. The model of resistance in the school of Shahid Soleimani can be explained in religious, moral, social and political dimensions.مقاومت به معنای ظلمستیزی ، عدالتخواهی و مبارزه با نظام سلطه در گفتمان انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی(ره) است که از ماهیت رهاییبخش آموزههای اسلامی و معارف شیعی از یکسو و ظلمستیزی در فرهنگ سیاسی ایران نشأت میگیرد. با توجه به اهمیت مقوله مقاومت و پیوند عمیق آن با مکتب سلیمانی این مقاله به تبیین الگوی مقاومت در مکتب سلیمانی پرداخته است. در این بررسی از روش کیفی داده بنیاد استفاده شد. این روش در سهگام؛ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. دادهها از متن سخنرانیهای شهید سلیمانی از سال 1385 تا 1397 و نیز متن وصیتنامه ایشان در قالب 180 کد و مفهوم و 12 مقوله استخراج گردید. پدیده محوری این مقاله(الگوی مقاومت) در چند لایه شامل زمینه ها، ابعاد،موانع، راهکارها،پیامد و چشم انداز مورد تحلیل قرار گرفت نتایج این بررسی نشان میدهد دفاع مقدس نقطه آغاز مقاومت است و الگوی تجربهشده موفق جامعه امام زمانی و آخرالزمانی محسوب میشود. در مکتب شهید سلیمانی جامعه مقاوم آخرالزمانی نه یک آرمان در افق آینده که یک الگوی عملی واقعی تجربهشده است که باید از آن درس گرفت، آن را ارج نهاد و بهعنوان راهحل برونرفت از موانع و مشکلات و چراغ راه آینده قرارداد.الگوی مقاومت در مکتب شهید سلیمانی در ابعاد دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی قابل تبیین است.https://www.bsrq.ir/article_146453_f3f329f623d0b75a0f91dfc9a82417eb.pdf