TY - JOUR ID - 155302 TI - اقتصاد مقاومتی؛ رویکردی برای بهبود عملکرد صادراتی محصولات پتروشیمی JO - مطالعات راهبردی بسیج JA - BSRQ LA - fa SN - 1735-501X AU - میری, سید محمد مهدی AU - روستا, علیرضا AU - جمشیدی, داریوش AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ، جزیره کیش، ایران AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران. AD - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد خنج، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 25 IS - 97.1 SP - 31 EP - 50 KW - اقتصاد مقاومتی KW - صادرات KW - مشارکت KW - مزیت رقابتی KW - پتروشیمی DO - N2 - در تحقیق حاضر به بررسی این که اقتصاد مقاومتی چگونه و تحت چه فرایندی می‌تواند فرصتی برای بهبود عملکرد صادراتی محصولات پتروشیمی فراهم نمایند، پرداخته شده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ رویکرد، اکتشافی- تبیینی و شیوه انجام تحقیق نیز به صورت کیفی است. پس از شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها و همچنین روابط بین مؤلفه‌ها و ابعاد شناسایی‌شده، یکی از ابعاد به عنوان طبقه محوری و سایر ابعاد و طبقات به عنوان شرایط علی، بستر حاکم بر پدیده موردبررسی، شرایط مداخله‌گر، استراتژی‌ها و پیامدها در مدل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد، متغیر معاملات تهاتری از طریق شیوه پرداخت؛ متغیر شناسایی بازار هدف از طریق دو مؤلفه شناخت رقبا و شناخت مشتریان و متغیر رفع موانع تولید از طریق دو مؤلفه عوامل محیطی و عوامل سازمانی بر اقتصاد مقاومتی تاثیر می‌گذارد. رویکرد اقتصاد مقاومتی نیز موجب مشارکت پایدار در بازار جهانی یا به عبارتی جایگاه‌یابی و مزیت رقابتی پایدار برند می‌گردد. این در حالی است که، متغیر توسعه زیرساخت‌ها از جمله حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان شرایط زمینه و متغیرهای برنامه توسعه صادرات دولت از قبیل مشوق‌های صادراتی، مشوق‌های مالیاتی، تسهیلات بانکی و سیاست‌های اداری و مقرراتی؛ بازاریابی از قبیل محصول، قیمت، کانال‌های توزیع و ترویج به عنوان عوامل مداخله‌گر بر مشارکت پایدار در بازار جهانی تأثیر گذاشته و در نهایت موجب بهبود عملکرد صادراتی بهبود عملکرد مالی و بهبود عملکرد غیرمالی) می‌گردد. UR - https://www.bsrq.ir/article_155302.html L1 - https://www.bsrq.ir/article_155302_5751b06256e294b8f2282c9b603c0176.pdf ER -