@article { author = {moghimi, seyed mohammad and pourezzat, ali asghar and خنیفر, hossein and Abdollahzadeh, amirhossein}, title = {a phenomenological study of Jihadi manager's self sacrifice}, journal = {Basij Strategic Studies}, volume = {24}, number = {91}, pages = {139-174}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-501X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Self sacrifice is one of workplace’s prosocial behaviors. This phenomenon is conceptually distinct from other similar constructs like organizational citizenship behaviors or helping behaviors and is an under examined phenomenon in organizations and more research is needed to shed light on different aspects of this phenomenon in organizations. We used phenomenology as the research method and in order to gather the needed data we conducted interviews with 12 Jihadi managers who had experienced the war as voluntary forces. The results show that social expression of the self, intrinsic happiness and satisfaction and developing individual’s positive self concept, feelings of conscientiousness, awareness, being purposeful and following an ideal, and resilient are the most important experiences asserted by participants. The data also reveals emotional climate, slacker colleagues, organizational mission and job philosophy are the most important are amongst the most important contextual and situational factors impacting self-sacrifice in organizations.}, keywords = {self sacrifice,Phenomenology,Jihadi Management,self interest,prosocial behaviors,lived experience}, title_fa = {واکاوی پدیدارشناختی ایثار مدیران جهادی}, abstract_fa = {ایثار یکی از انواع رفتارهای فرااجتماعی است که در محیط های کاری مشاهده می شود و از نظر مفهومی با سایر مفاهیم مشابه نظیر رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای یاری دهنده متفاوت است اما می توان گفت در ادبیات پژوهشی رفتار سازمانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و شناخت چندانی از این پدیده در سازمان ها وجود ندارد. پژوهش حاضر با هدف درک تجربه زیسته ایثار مدیران جهادی در سازمان ها انجام گرفته است. روش شناسی مورد استفاده در این پژوهش پدیدارشناسی است و به منظور گردآوری داده های لازم در این پژوهش با 12 نفر از مدیران جهادی که تجربه حضور در دفاع مقدس و تجربه مدیریت در سطوح گوناگون پس از دوران دفاع مقدس را داشته اند مصاحبه صورت گرفت. یافته های این پژوهش نشان می دهند مشارکت کنندگان ابرازگری اجتماعی، لذت و رضایت درونی و شکل گیری خودپنداره مثبت، تحمل شختی ها و مشکلات، وظیفه مداری و احساس تکلیف و انجام وظیفه، آگاهی و شناخت، هدفمندی و آرمان گرایی، وحدت اجتماعی و هویت جمعی و همچنین تاب آوری و توان تحمل سختی ها و مشکلات را به عنوان مهم ترین تجارب خود از ایثار در محیط های کاری تجربه کرده اند. آن ها همچنین بحران و تهدید، جو احساسی و عاطفی، کم کاری سایر افراد نظام اجتماعی، و نوع وظیفه و سازمان را به عنوان عوامل زمینه موثر بر ظهور رفتارهای ایثارگرانه در سازمان ها در تجارب خود عنوان کرده اند.}, keywords_fa = {ایثار,پدیدارشناسی,مدیریت جهادی,منفعت طلبی,رفتارهای فرا اجتماعی,تجربه زیسته}, url = {https://www.bsrq.ir/article_136365.html}, eprint = {https://www.bsrq.ir/article_136365_6b0f5b0c2e6fb4521dbdc25b632eaa13.pdf} }