لازمه تحقق تنوع سازی صادرات، به عنوان یکی از اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شناسایی مزیتهای صادراتی هر بخش است. یکی از عوامل ایجاد کننده مزیت صادراتی به ویژه در بخش صنعت، حجم تقاضای بازار داخلی است، که نقش بسزایی در ارتقاء رقابتپذیری صنایع در بازارهای بینالمللی ایفا میکند. مطالعه حاضر بر آن است با استفاده از دادههای سطح کدهای دو رقمی ISIC ایران و 41 کشور عمده تجاری، روش اقتصاد سنجی دادههای ترکیبی و حداقل مربعات معمولی، به بررسی عوامل موثر بر صادرات نسبی صنعتی ایران در راستای اقتصاد مقاومتی طی دوره زمانی 2014-2000 بپردازد، نتایج نشان میدهد اثر بازار داخلی در 17 بخش از 21 بخش مورد مطالعه مثبت بوده، و تنها در 6 بخش این اثر از نظر آماری معنادار است. لذا میتوان با حمایت موثر از بخشهای دارای اثر بازار داخلی براساس بند 10 اقتصاد مقاومتی، زمینه را برای افزایش صادرات نسبی و ثبات درآمد ارزی فراهم نمود. در این راستا تمرکز بر بازار کشورهای همسایه از طریق قراردادهای تجاری ترجیحی گامی موثر برای افزایش صادرات نسبی است.
طاهرپور جواد و سارا امیری (1397)، جایگاهآسیبپذیریوتابآوریاقتصادیایران دربینکشورهاینفتی،فصلنامه مجلس و راهبرد، شماره 93:148 - 121
کفایی، سید محمدعلی، فرهاد، دژپسند و سیاوش گلزاریان (1389)، مجلهاقتصاد دانشگاهشهیدبهشتی، شماره 1، 150 - 131
گوگردچیان، احمد، سید کمیل، طیبی و امین الله قائدیان (1393)،اثرساختاربازار برتجارتدرونصنعتایرانوشرکایتجاری ) 2006 - 1997 (، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 12 ، 72 - 59 .
هراتی، جواد، مهدی، بهراد امین و ساناز کهرازه (1393)، بررسیعواملمؤثربرصادراتایران )کاربردالگویجاذبه(، فصلنامه پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی، شماره 21 ، 46 - 29
یزدا نپرست، زهرا، مصطفی کریم زاده،ا حمد سیفی و محمدعلی فلاحی (1394)، آزمون تجربینظریهلیندردرالگویتجارتخارجیایران، فصلنامه پژوه شها و سیاست های اقتصادی، شماره 76.
amiti,m(1998). inter - industry trade in manufanctures: does country size matter?. Journal of International Economics, 44(2),231-255. Chicago
Bergstrand, J. H. (1989). The generalized gravity equation,monopolistic competition, and the facto proportions theory in international trade. The review of economics and statistics, 143-153.
Costinot, A., Donaldson, D., Kyle, M., & Williams, H. (2016).The more we die, the more we sell? a simple test of the homemarketeffect (No. w22538). National Bureau of Economic Research.
Davis, D. R., & Weinstein, D. E. (1999). Economic geography and regional production structure: an empirical investigation. European economic review, 43(2), 379-407.
Davis, D. R., & Weinstein, D. E. (2003). Market access, economic geography and comparative advantage: an empirical test. Journal of International Economics, 59(1), 1-23.
Desmet, K., & Parente, S. L. (2010). Bigger is better: market size, demand elasticity, and innovation. International Economic Review, 51(2), 319-333.
Hanson, G. H., & Xiang, C. (2004). The Home-Market Effect and Bilateral Trade Patterns. American Economic Review, 94(4),1108-1129.
Head, K., & Ries, J. (2001). Increasing returns versus national product differentiation as an explanation for the pattern of US Canada trade. American Economic Review, 858-876.
Helpman, E., & Krugman, P. R. (1985). Market structure and foreign trade: Increasing returns, imperfec competition, and the international economy. MIT press.
Huang, Y. Y., Lee, C. T., & Huang, D. S. (2014). Home market effects in the Chamberlinian–Ricardian world. Bulletin of Economic Research, 66(S1).
Matthee, M., & Naudé, W. (2008). The determinants of regional manufactured exports from a developing country. International Regional Science Review, 31(4), 343-358.
Feenstra, R. C., Markusen, J. A., & Rose, A. K. (1998). Understanding the home market effect and the gravity equation The role of differentiating goods (No. w6804). National bureau of economic research.
Greene, W. (2013). Export Potential for US Advanced Technology Goods to India Using a Gravity Model Approach. US International Trade Commission, Working Paper, (2013-03B), 1-43.
Krugman, Paul R. (1980) “Scale Economies, Product Differentiation, and the Pattern of Trade, American Economic Review, 70, 950-959.
Li, H., Qi, F., & Zhang, S. (2012). Home Market Effects of Foreign Trade in China's Manufacturing Sector: Analysis Using International Standard Industry Classification Panel Data. China & World Economy, 20(3), 1-15.
Matsuyama, K. (2017). Geographical advantage: Home market effect in a multi-region world. Research in Economics, 71(4): 740-758.
Organization for Economic Co-Operation and Development,http://stats.oecd.org/
Pires, A. J. G. (2013). Home market effects with endogenous costs of production. Journal of Urban Economics, 74, 47-58.
Schumacher, D. (2003). Home market and traditional effects of comparative advantage in a gravity approach (No. 344). DIW Discussion Papers.
Schumacher, D., & Siliverstovs, B. (2006). Home-market and factor-endowment effects in a gravity approach. Review of World Economics, 142(2), 330-353.