ستون فقرات اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی است. علی رغم جایگاه کلیدی تولید و کیفیت کالا و خدمات در اقتصاد مقاومتی، به طور شایسته و مناسب به این موضوع پرداخته نشده است. هدف این پژوهش بازشناسی شاخصهای کیفیت محصول در آیات قرآن است. در این پژوهش ضمن بازخوانی شاخصها و ابعاد کیفیت کالا و خدمات در ادبیات متعارف، به جستجوی مفهوم و شاخصهای کیفیت محصول از منظر منابع دینی همچون قرآن کریم به شاخصهای کیفیت محصول با روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم و با استفاده از رویکرد تفسیر قرآن به قرآن پرداخته است. هرچند در منابع دینی محدوده مشخصی تحت عنوان شاخصهای کیفیت ذکر نشده است اما یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که میتوان با استفاده از گزارههایی به رهنمودهایی از شاخصهای کیفیت دست یافت. شاخصهای بیان شده در آیات قرآن کریم به دو دسته شاخصهای ایجابی و شاخصهای سلبی تقسیم میشوند. این شاخصها دلالت بر مفاهیمی چون نیکویی و زیبایی، عدالت در توزیع و انصاف، سالم و طبعپذیر، استوار و قابل اطمینان در محدوده شاخصهای ایجابی و کمنگذاشتن، نداشتن ضرر مالی، جانی و جسمی و در نهایت نقض نکردن عهد و پیمان در محدوده شاخصهای سلبی دارد.