1
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
2
کارشناسی مدیریت صنعتی دانشگاه شهیدبهشتی تهران
چکیده
زیرساختهای ذهنی و روانشناختی کارآفرینان، زمینهساز اقدامات موفق یا ناموفق آنها در آیندهی کاری است که در این میان، دانشجویان به عنوان افراد دارای پتانسیلهای بالقوه راهاندازی کسب و کار، نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر نگرش به کسب و کار در میان دانشجویان بسیجی تهیه شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی و نحوه گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است که برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته در میان دانشجویان بسیجی دانشگاههای تهران استفاده گردید. نتایج نشان میدهد طبق آزمون فرضیهها؛ تاثیر تمامی 10 عامل در نگرش به کسب و کار تائید شد. برای تعیین مهمترین عوامل، رتبهبندی با روش تاپسیس گروهی فازی صورت گرفت که نتایج رتبهبندی نشان میدهد، حمایت سپاه پاسداران از فرهنگ کارآفرینی، سابقه مسئولیت داشتن در بسیج، توانمندیهای فنی دانشجویان بسیجی، رشد و پرورش در خانواده کارآفرین و روابط اجتماعی خوب و تعامل با دیگران، 5 عامل مهمتر میباشند.
حاجیزاده نداف، صادق و مهدیزاده، عفت سادات، (1393)، «بررسیدیدگاهبسیجیاندرموردنقشبسیجمحلاتدرارتقای سطحعلمیفرهنگیاعضایبسیج»، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال هفدهم، شماره62، ص 158-135
حجازی، اسد، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، بهرنگی، محمدرضا و زین آبادی، حسن رضا، (1394)، «شناسایی عوامل تاثیرگذار بر برنامههای توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی ایران (چارچوبی برای برنامهریزی اجرا و ارزیابی)»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 6، شماره 1، ص 242-229
حسینی، سیدیعقوب و خسروی لقب، زهره، (1394)، «شناساییعواملموثربرقصدونیتحرفهگراییدانشجویان دختر»، فصلنامه زن و جامعه، دوره 6، شماره 2، ص 119-140
شریف، رمضان، (1395)، «عزم سپاه برای کارآفرینی ، توسعه زیرساختها و محرومیتزدایی»، سایت خبری خبرگزاری صدا و سیما، منتشر شده در http://www.iribnews.ir در تاریخ 7/12/1395
صالحی، کیوان و مرادی پردنجانی، حجتالله، (1394)، «نقش آموزشهای دانشگاهی در توسعه قابلیتها و فعالیتهای کارآفرینی دانشجویان»، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 21، شماره 57، ص 81-57
صفوی، زینب و مرادی، خدیجه، (1392)، «چالشها و موانع ترغیب دانشآموختگان رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی»، فصلنامه نطامها و خدمات اطلاعاتی، دوره2، شماره2، ص 66-55
طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و کوشا، حمیدرضا، (1395)، «ارزیابی عملکرد با به کارگیری ترکیب مدل تحلیل پوششی دادهها و Topsis(مورد مطالعه: گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد)»، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره14، شماره3، ص936-909
طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و عزیزیان کلخوران، زهرا، (1395)، «نگاهی به راهبردهای اساسی پیشرفت در اقتصاد دانشبنیان ایران»، نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران
ظهوریان، میثم و رحیمنیا، فریبرز، (1394)، «ارائه الگوی توسعهی پایدار خوشههای کسب و کار در ایران»، توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره1، ص 59-41
عبدالله زاده سلماسی، علی، انوری، مسعود، نوری، نادر و شریفی، سبحان، (1394)، «نقش مراکز آموزش عالی در اشتغال و کارآفرینی»، فصلنامه مهارت آموزی، سال چهارم، شماره 14، ص 20-7
عبدالملکی، هادی و قنبری، علی، (1393)، «نقشبسیجدرتحکیمهویتملیجوانان»، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال هفدهم، شماره 63، ص 136-95
عسکری پور گلویک، حسین و بخشنده، قاسم و شهرکی، طاهره، (1392)، «بررسی تأثیر نگرش به کسب و کار بر مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاههای غیرپزشکی شهرستان چابهار)»، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم
علیپور، حسن و دهقانی، کریم، (1391)، «نگرشدانشجویانرشتههایکشاورزینسبتبهفعالیتکارآفرینانهدرقالب تعاونیهایکشاورزی»، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 8، شماره 2، ص 104-93
غلامی چهکند، فریبا و سعیدی رضوانی، محمود و محمدزاده قصر، اعظم، (1395)، «بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به هماهنگی دانشگاه با بازار کار»، نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، تهران
فضلی، صفر، درویشی، فرهاد، بوشهری، علیرضا و نظریزاده، فرهاد، (1394)، «شناساییورتبهبندیعواملمحیطی مؤثربرنوآوریدرصنعتدفاعی (مطالعه صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران)»، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال هجدهم، شماره69، ص 182-153
کریمی، سعید، (1395)، «بررسینقشهوشهیجانیدرتوسعهقصدکارآفرینانهدانشجویانکشاورزی (مطالعهموردی: دانشگاههایبوعلیسینا،رازی،کردستانولرستان)»، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 12، شماره1، ص 84-71
محمودی مفید، محمد و منجم زاده، نازلی، (1393)، «بررسی تأثیر و رتبهبندی ابعاد شخصیت روی کارآفرینی»، پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 20، شماره 56، ص 160-133
مرادی پردنجانی، حجت اله و مطلبی، ساناز، (1393)، «بررسیعواملمؤثردرمشارکتاعضایبسیجدرارتقاینظمو امنیتاجتماعیجامعه(موردمطالعهاستانچهارمحالوبختیاری)»، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال هفدهم، شماره 64، ص 95-87
موحدی، رضا، لطیفی، سمیه و زلیخایی سیار، لیلا، (1393)، «عاملهایمؤثربرنگرشدانشجویانمرکزآموزشعلمیکاربردیجهادکشاورزیهمداننسبتبهخوداشتغالی»، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 29، ص 12-3
آذربایجانی، مسعود، تبیک، محمدتقی، عباسی، اکبر، خداپناهی، محمدکریم، سالاریفر، محمدرضا، موسویاصل، سیدمهدی، کاویانی، محمد و غروی، سیدمحمد، (1393)، «روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی»، تهران: انتشارات سمت
رابینز، استیفن، (1392)، «مبانی رفتار سازمانی»، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سی و نهم
رضاییان، علی، (1379)، «مدیریت رفتار سازمانی»، تهران: انتشارات سمت
ستوده، هدایتالله، (1376)، «درآمدی بر روانشناسی اجتماعی»، تهران: آوای نور، چاپ سوم
سعیدیکیا، مهدی، (1395)، «کارآفرینی»، تهران: انتشارات آها، چاپ دوم
شجاعی، محمدرضا، (1394)، «برنامهریزی استراتژیک»، دانشگاه شهید بهشتی تهران
طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین، (1395)، «شناسایی و طبقهبندی الزامات ورود موفق به بازار (مورد مطالعه شرکتهای دانشمحور با تکنولوژی پیشرفته)»، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه شهید بهشتی تهران
مومنی، منصور، (1393)، «مباحثنوینتحقیقدرعملیات»، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ ششم
Anderson, D. W., Krajewski, H. T., Goffin, R. D., Jackson, D. N., (2008), "A leadership self-efficacy taxonomy and its relation to effective leadership", The Leadership Quarterly, 19(5), 595–608.
Anokhin, S., Dietmar, G., Robert D.H., (2008), "The Journey from Novice to Serial Entrepreneurship in China and Germany: Are the Drivers the Same", Managing Global Transitions, 6 (2), 117-142.
Ball, S., (2005), "The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism Hospitality Leisure", Sport and Tourism Network, 1-14.
Biorani, H., Ghofran, A., (2009), "Explaining and Applying TOPSIS Multi-Criteria Decision Model for Ranking Urban Areas in terms of Crime and Delinquency", Journal detectives second term, 2 (8), 131-150.
Bird, B., (1988), "Implementing entrepreneurial ideas: The case for intention", Academy of Management Review, 13, 442-453.
Caliendo, M., Fossen, F. M., Kritikos, A. S. (2011), "Personality characteristics and the decision to become and stay self-employed", DIW Berlin Discussion Paper, No 1113.
Carr, J.C., Sequeira, J.M., (2007), "Prior family business exposure as .11 intergenerational influence and entrepreneurial intent: A Theory of Planned Behavior Approach", Journal of Business Research, 60, 1090-1098.
Chen, C.T., (2000), "Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment", Fuzzy Sets and Systems, 114 (1), 1-9.
Jabeen, F., Nishat Faisal, M., Katsioloudes, M., (2017), "Entrepreneurial mindset and the role of universities as strategic drivers of entrepreneurship: Evidence from the United Arab Emirates", Journal of Small Business and Enterprise Development, 24 (1), 136 – 157.
Jones, P., Miller, M., Jones, A., Packham, G., (2011), "Attitudes and motivations of Polish students towards entrepreneurial activity", Education & Training, 53(5), 416-428.
Kakouris, A. (2016), "Exploring entrepreneurial conceptions, beliefs and intentions of Greek graduate", International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 22 (1), 109-132.
Krueger, N.F., JR., Reilly, M. D., Carsrud, A. L., (2000), "Competing models of entrepreneurial intentions", Journal of Business Venturing, 15, 411-432.
Mehregan, M., Dehghannayeri, M., (2009), "An integrated BSC-TOPSIS Approach to Evaluate the Best’s Iranian Business Schools", Journal Industrial Management, 1 (2), 153 – 168.
Moriano, J.A., Gorgievski, M., Laguna, M., Stephan, U., Zarafshani, K., (2012), "A cross-cultural approach to understanding entrepreneurial intention", Journal of career development, 39(2), 162-185.
Ndubisi, N., Iftikhar, K., (2012), "Relationship between entrepreneurship, innovation and performance Comparing small and medium-size enterprises", Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 14 (2), 214-236.
Packham G., Jones P., Miller C., Pickernell D., Thomas B., (2010), "Attitudes towards entrepreneurship education: a comparative analysis", Strategic Direction, 27 (6), 568-586.
Polin, B.A., Ehrman, C.M., Kay, A., (2016), "Understanding parental and gender impact on entrepreneurial intentions", Journal of Small Business and Entrepreneurship, 28 (4), 267-283.
Saaty, S., Hatami marbini, A., Nakoie, A., (2007), "Group decision-making Help Fuzzy TOPSIS", Journal of Applied Mathematics, 4 (13), 21 – 34.
Santos, F.J., Roomi, M.A., Liñán, F., (2016), "About gender differences and the social environment in the development of entrepreneurial intentions", Journal of Small Business Management, 54(1), 49-66.
Sardeshmukh, S., Smith, R., (2010), "An examination of skills and abilities in a process model of entrepreneurship", Retrieved14June2010, from: http://www.swinburne.edu.au.
Schwarz, E., Wdowiak, M., Almer – Jarz, D., Breitenecker, R., (2009), "The effects of attitudes and perceived environment conditions on students entrepreneurial: an Austrian Perspecitve", Education + Training, 61 (4), 272-291.
Shih, H.S., Huan-Jyh, S., Stanley, L., (2007), "An extension of TOPSIS for group decision making", Mathematical and Computer Modelling, 45 (7-8), 801-813.
Shirokova, G., Oleksiy, O., Bogatyreva, K., (2016), "Exploring the intention–behavior link in student entrepreneurship: Moderating effects of individual and environmental characteristics", European Management Journal, 34 (4), 386-399.
Teixeira, A. C., Forte, R.P., (2017), "Prior education and entrepreneurial intentions: the differential impact of a wide range of fields of study", Review of Managerial Science, 11 (2), 353–394.
Zellweger, T., Sieger, P., Halter, F., (2011), "Should I stay or should I go? Career choice intentions of students with family business background", Journal of Business Venturing, 26(5), 521-536.
طیبی ابوالحسنی, سیدامیرحسین, & ایوبی, محمد سعید. (1396). عوامل تاثیرگذار بر نگرش به کسب و کار در میان دانشجویان بسیجی. مطالعات راهبردی بسیج, 20(75), 63-88.
MLA
سیدامیرحسین طیبی ابوالحسنی; محمد سعید ایوبی. "عوامل تاثیرگذار بر نگرش به کسب و کار در میان دانشجویان بسیجی". مطالعات راهبردی بسیج, 20, 75, 1396, 63-88.
HARVARD
طیبی ابوالحسنی, سیدامیرحسین, ایوبی, محمد سعید. (1396). 'عوامل تاثیرگذار بر نگرش به کسب و کار در میان دانشجویان بسیجی', مطالعات راهبردی بسیج, 20(75), pp. 63-88.
VANCOUVER
طیبی ابوالحسنی, سیدامیرحسین, ایوبی, محمد سعید. عوامل تاثیرگذار بر نگرش به کسب و کار در میان دانشجویان بسیجی. مطالعات راهبردی بسیج, 1396; 20(75): 63-88.