1
دکتری مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه عالی دفاع ملی
2
دکتری مدیریت و پژوهشگر شورای عالی انقلاب فرهنگی
چکیده
اقتدار و مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران، جز در پناه به وجود آمدن نهادهای اسلامی و برخاسته از دغدغههای انقلاب اسلامی محقق نمیشود. شناسایی ابعاد دانشگاه اسلامی گامی به سمت اصلاح نهاد دانشگاه برای تحقق اقتدار و مرجعیت علمی است. پژوهش حاضر که از نوع کیفی بوده و از راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد استفاده شده، به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که دانشگاه مطلوب اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری مدظلهالعالی دارای چه ابعاد اصلی، سطوح تحلیلی و ساست گذاری، ملاحظات کلی و شاخصهای اساسی است؟ برای این منظور، بیانات قابلدسترس معظم له در سایت الکترونیکی ایشان، مبنای کار قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها در راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد، سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی را شامل میشود. همزمان با جمعآوری دادهها، کدگذاری باز بر روی آنها انجام گردید و با بخشبندی دادهها و اطلاعات، مفاهیم و مقولهها شکل گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد مدل نهایی حرکت به سمت دانشگاه اسلامی مشتمل بر سه محور «دانشجوی انقلابی»، «استاد متقی و عالم» و «اهداف انقلاب اسلامی» است که در بستر همافزا و تکاملی اهداف، چشمانداز و رسالت دانشگاه ارائه گردید. نوآوری و وجه تمایز این پژوهش، ترسیم نمایی جامع از دانشگاه اسلامی و برخاستن مدل از مضامین مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری بوده و از دخالت دادن مدلهای پیشساخته در فرایند استخراج و دستهبندی مضامین خودداری شده است.