این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی طرح آیههای تمدن در استان همدان با استفاده از الگوی کرکپاتریک انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها به صورت آمیخته است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان مستعد شرکتکننده در طرح آیههای تمدن و مجریان و دستاندرکاران این طرح در استان همدان بوده است. اثربخشی طرح آیههای تمدن بر اساس الگوی کرکپاتریک در سه سطح واکنش، یادگیری و انتقال یادگیری انجام گرفت. متناسب با این سه سطح، روش نمونهگیری، ابزار گردآوری دادهها و روش تحلیل دادهها در سطح واکنش به ترتیب نمونهگیری تصادفی طبقهای، پرسشنامه محققساخته و آزمون t تک نمونهای بود. در سطح یادگیری به ترتیب نمونهگیری هدفمند، مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل محتوا و همینطور در سطح انتقال یادگیری به ترتیب نمونهگیری تصادفی ساده، رتبه افراد در کنکور و آزمون t برای دو گروه مستقل بود. نتایج نشان داد که در سطح واکنش، رضایت افراد نمونه از محتوای دوره، متوسط و رضایت از امکانات و راهنمایان در سطح بالاتر از متوسط بود. از لحاظ سطح یادگیری، نتایج حاکی از رضایتبخش بودن دانش کسب شده بود و در نهایت از لحاظ انتقال یادگیری، نتایج نشان داد که رتبه دانشآموزان مستعد شرکتکننده در طرح آیههای تمدن به طور معنیداری بهتر از رتبه سایر دانشآموزان مستعد بود.