1
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه/ دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد/ دانشگاه امام صادق (ع)
2
دانشجوی دکتری/ گروه اقتصاد انرژی/ دانشگاه امام صادق(ع).
چکیده
وجود رانت در فضای صنعت پتروشیمی باعث شده که تمامی سرمایهگذاران در این حوزه، تنها به تعداد اندکی از محصولات پتروشیمی رویآورند که معمولاً بدون مبانیاقتصادی بوده و مبتنی بر بهینهسازی نمیباشد و تنها باتوجهبه حاشیه سودهای کلان تصمیم به تولید آن میگیرند. این پژوهش در تلاش است تا با استفاده از معیارهای اقتصادی مستخرج از مصاحبهها و مطالعات، به اولویتبندی محصولات پتروشیمی برای بهینهسازی منابع داخلی کشور در راستای توسعه متوازن صنعت-پتروشیمی در حوزه سرمایهگذاری کمک نماید. لذا در سیر پژوهش، ابتدا دلایل انتخاب موضوع و اهمیت آن در صنعت پتروشیمی کشور مورد بررسی قرار گرفته؛ سپس ضمن مرور پیشینه تحقیقات موجود و با استفاده از اطلاعات و تحلیلهای متعدد، ضمن بیان علت انتخاب محصولات پلیمری برای توسعه صنعت پتروشیمی، چهار معیار اصلی اقتصادی در قالب روش تاپسیس در بین چهار محصول اصلی پلیمری یعنی پت، پیویسی، پلیاتیلن و پلیپروپیلن بررسی شده و به اولویتبندی محصولات پلیمری برای تعیین سبد تولیدی مجتمعهای پتروشیمی و یا جهتدهی به طرحهای سرمایهگذاری آتی در راستای مقاومسازی ساختار اقتصادی صنعت پتروشیمی کشور، در مقابل نوسانات اقتصادی و تحولات بازارهای آنها پرداخته میشود.