دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X238620200420Recognition of the components of the school of Shahid Soleimani based on the statements of the Imam Khameneiبازشناسی مؤلفههای مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه ای مد ظله العالی538118079FAعلی خانیدکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران(نویسنده مسئول)حمیدرضا محمدیدانشجوی دکتری مدیریت سیستم ها و پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامJournal Article20191126The main goal: One of the most influential schools in the present era is the school of Imam Khomeini. Many people have made their movements under the influence of this school, and some of them have the following school due to the breadth and influence of their movement. Let's not see it as a person and see it as a school. This study examines and analyzes the components of the school of Shahid Soleimani in the eyes of the Supreme Leader of the Islamic Revolution.<br />Research Method: The present study has used the method of content analysis to study the statements of the Supreme Leader regarding the school of Shahid Soleimani.<br />Findings: A total of 164 main themes have been extracted from His Holiness's statements, which are located below the 6 organizing themes. These 6 themes are: the characteristics of the martyr, the actions of the martyr, the blessings of this great martyrdom, the duty of the people, the days of God and the human institution of the Quds Force. Finally, these 6 organizational themes were included in the comprehensive theme of Haj Qasem Soleimani's school. The resulting network shows the components of the school of Shahid Soleimani in the eyes of the Supreme Leader of the Islamic Revolution.هدف اصلی: یکی از مکاتب اثرگذار در عصر حاضر مکتب حضرت امام خمینی (ره) است. افراد فراوانی تحت تأثیر این مکتب حرکات خود را انجام داده اند و برخی از آن ها به علت گستردگی و نفوذ حرکت خود دارای مکتبی ذیل مکتب حضرت امام ره هستند که از جمله این افراد شهید حاج قاسم سلیمانی است که مقام معظم رهبری تأکید دارند که ایشان را تحت عنوان یک فرد ندیده و به عنوان یک مکتب ببینیم. این تحقیق، مؤلفههای مکتب شهید سلیمانی در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. <br />روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون، بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مکتب شهید سلیمانی را مورد مطالعه قرار داده است. <br />یافتهها: در مجموع تعداد 164 مضمون اصلی از بیانات معظم له استخراج شده است که ذیل 6 مضمون سازمان دهنده جای گرفته اند. این 6 مضمون عبارتند از: ویژگی های شهید، اقدامات شهید، برکات این شهادت عظیم، وظیفه مردم، ایام الله و نهاد انسانی نیروی قدس. در نهایت این 6 مضمون سازمان دهنده ذیل مضمون فراگیر مکتب حاج قاسم سلیمانی جای گرفتند. شبکه مضمامین حاصله، مولفه های مکتب شهید سلیمانی در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی را نشان میدهد.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X238620200420Identifying and Evaluating the Functions of Islamic University with Importance-Performance Approach (Case Study of Imam Sadegh University)شناسایی و ارزیابی کارکردهای دانشگاه اسلامی با رویکرد اهمیت-عملکرد (مطالعه موردی دانشگاه امام صادق)3980118400FAمجتبی جعفرزادهمدیریت صنعتی، مدیریت، دانشگاه امام صادق، تهران، ایرانسیامک طهماسبیدکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانحسین قلی پوردکتری مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایرانJournal Article20191016Main Question: The main question of the present study is what functions does Islamic University have and what is the Importance and performance of each of these functions for the realization of Islamic University with the focus of Islamic University of Imam Sadiq.<br />Methods: Hence, the functions of Islamic University were identified by analyzing the content of various sources such as Imam Khomeini's remarks and messages, Supreme Leader's office, Islamic University document, Upstream Documents of Imam Sadegh University, and then using the technique The Important-Performance analysis was performed to evaluate the extracted components.<br />Results: By identifying 161 expressions about the functions of Islamic University from the mentioned sources, 18 organizing themes were identified and extracted in four general themes. The importance-performance approach was evaluated to determine the degree of conformity of Imam Sadegh University with the identified functions of Islamic University. Finally, the components evaluated were classified into the following four general strategies: the necessity of critical attention, persistence of the existing excellent, low priority, and mitigating area that Islamic university managers, especially Imam Sadegh university, should take their actions. It is tailor-made for each of the strategies outlined so that they can bring the best performance of Islamic University.سوال اصلی(یا هدف اصلی):سوال اساسی پژوهش حاضر این است که دانشگاه اسلامی چه کارکردهایی دارد و میزان اهمیت و عملکرد هریک از این کارکردها برای تحقق دانشگاه اسلامی با محوریت دانشگاه اسلامی امام صادق (ع) به چه صورت است.<br />روش پژوهش:از اینرو کارکردهای دانشگاه اسلامی با تحلیل مضمون منابع مختلف از قبیل بیانات و پیامهای امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، سند دانشگاه اسلامی، اسناد بالادستی دانشگاه امام صادق(ع) شناسایی شده و پس از آن با استفاده از تکنیک تحلیل اهمیت-عملکرد، به ارزیابی مولفه های استخراج شده پرداخته شد.<br />یافتهها: بدین وسیله با شناسایی 161 عبارت در مورد کارکردهای دانشگاه اسلامی از منابع ذکرشده، 18 مضمون سازماندهنده در چهار مضمون فراگیر شناسایی و استخراج شدند که این 18 مضمون در نهایت به وسیله 23 نفر از خبرگان حوزه دانشگاه اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) با رویکرد اهمیت-عملکرد مورد ارزیابی قرار گرفتند تا میزان تطابق دانشگاه امام صادق(ع) با کارکردهای شناسایی شده دانشگاه اسلامی مشخص شود. در نهایت مولفه های مورد ارزیابی ذیل 4 راهبرد کلی دسته بندی شدند که این راهبردها عبارت بودند از لزوم توجه حیاتی، تداوم وضعیت عالی موجود، دارای اولویت پایین و ناحیه قابل کاهش که مدیران دانشگاههای اسلامی بخصوص دانشگاه امام صادق(ع) باید اقدامات خود را متناسب با هر یک از راهبردهای بیان شده جهتدهی کرده تا بتوانند بهترین عملکرد دانشگاه اسلامی را به منصه ظهور بگذارند.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X238620200420comparing mothering between the point of view of Motahari and feminismجایگاه مادری از منظر شهید مطهری در مقایسه با فمینیسم81112118401FAمرضیه افضلیدانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)علی انتظاریدانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20190731Mothering is one of the profound concept in feminist discourse that simon de Beauvoir pied attention to it. After expanding, feminist ideas in Iran, Motahari confronted this stream by explaining the characteristic of mothering and its status in Islam. This essay use qualitative content analysis to gain point of view of motahari to mothering. Mother from his point of view is founder of society because her action due to the development or regress of society. Result of mothering is identity and social status, these in addition to leisure cause women satisfaction. Unlike him; simon de Beauvoir mean mothering as the victim of human kind in individual dimension results alienation and in social dimension humble of women then causes dissatisfaction of women.ممادری از مفاهیم اساسی در گفتمان فمنیستی است که نظریه پردازان فمینیست به آن توجه ویژه ای داشته اند. پس از رواج اندیشه های فمنیستی در ایران شهید مطهری به عنوان یک اندیشمند اجتماعی در مواجهه با نظریه هایی که اختصاص مادری به زنان را نفی میکرد به بیان وجوه مادری از منظر اسلام پرداخت. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مادری را از منظر فمینیسم و استاد مطهری بررسی و مقایسه کرده است.<br />شهید مطهری مادر را جامعه ساز تعریف می کند زیرا فعالیت مادر به صلاح یا فساد جامعه منتهی می شود. پیامد مادری برای زنان در سطح فردی هویت بخشی و در سطح اجتماعی منزلت بخشی به آنها است. از منظر شهید مطهری پیامدهای فردی و اجتماعی به همراه لذت درونی که مادر هنگام ایفای نقش مادری احساس می کند رضایت او از مادری را ایجاد می کند. برخلاف او نظریه پردازان فمینیست مادری را قربانی شدن برای نوع تعریف می کنند که در سطح فردی از خودبیگانگی و در سطح اجتماعی فرودستی زنان را به دنبال دارد و موجب نارضایتی آنها از قرار گرفتن در پایگاه مادری است.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X238620200420Identifying and Prioritizing the Components of Diplomacy for Entrepreneurship in Resistance Economicsشناسایی و اولویت بندی مولفه های دیپلماسی برای کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی113148118402FAپرویز قربانیدانش آموخته دکتری ، گروه کارآفرینی ، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانجمشید عدالتیان شهریاریاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایرانفریده حق شناس کاشانیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایرانJournal Article20190831Background and Purpose:<br />This research has been conducted in the field of entrepreneurship studies in resistive economics with the aim of identifying and prioritizing the diplomacy components for entrepreneurship in resistive economics.<br />Methodology: <br />it is practical and in terms of method, is mixed. In the qualitative stage; the data collection tool was a qualitative and profound interview with experts. The statistical population consisted of experts in entrepreneurship and resistance economics with a sample size of 25 people with a purposeful sampling method to reach the theoretical saturation point. The analysis of the findings was done by the methodology of the Grounded theory with the classical approach (glaser). In the quantitative stage, the data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The sample was 384 entrepreneurs and economic activists of the country. Data analysis was performed using structural equation modeling and SPSS and Smart PLS software. <br />Findings:<br />The results show that diplomacy has an impact on the emergence and performance of entrepreneurship in the resistive economy and includes four components in order of priority:1.Sanctions diplomacy with 0.840 impact intensity,2.Economic diplomacy with 0.764 impact intensity, 3.Science and technology diplomacy with 0.760 impact intensity, 4.Cultural diplomacy with 0.744 impact intensity. <br />Conclusion:<br />entrepreneurial diplomacy is a Resistance economy that provides the national interest by using a range of tools and components: Breaking the sanctions, economic, scientific and technological, and cultural that can bring the most growth and prosperity to the country's entrepreneurship.زمینه و هدف: <br />کارآفرینی در سطح بین الملل پُلی برای پیوند ملتها برای ارزش آفرینی و بستری برای رشد و تعالی جامعه انسانی در راستای خدایی شدن می باشد. این پژوهش در زمینه مطالعات کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی و با هدف شناسایی و اولویتبندی مولفههای دیپلماسی برای کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی انجام شده است. <br />روششناسی: این پژوهش کاربردی و از لحاظ روش، آمیخته است. در مرحله کیفی؛ ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه کیفی و عمیق با خبرگان بود. جامعه آماری شامل خبرگان کارآفرینی و اقتصادمقاومتی با حجم نمونه 25 نفر با نمونهگیری به روش هدفمند قضاوتی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری بود. تجزیه و تحلیل یافتهها به روش نظریه دادهبنیاد با رویکرد کلاسیک(گلیزری) انجام شد. در مرحله کمی؛ ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختیافته و نمونه آماری تحقیق 384 نفر از کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل-سازی معادلات ساختاری و نرمافزارهایSPSS و Smart PLS انجام شد. <br />یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد دیپلماسی بر ظهور و عملکرد کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی تاثیر دارد و شامل چهار مولفه به ترتیب اولویت: 1. دیپلماسی تحریمشکنی با شدت تاثیر 0/840، 2. دیپلماسی اقتصادی با شدت تاثیر 0/764، 3. دیپلماسی علم و فناوری با شدت تاثیر 0/760، 4. دیپلماسی فرهنگی با شدت تاثیر 0/744؛ میباشند. <br />نتیجهگیری: دیپلماسی کارآفرینی اقتصاد مقاومتی تامین منافع ملی با استفاده از گسترهای از ابزارها و مولفه-های: تحریمشکنی، اقتصادی، علم و فناوری و فرهنگی است که میتواند بیشترین رشد و شکوفایی را برای کارآفرینی کشور به ارمغان آورد.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X238620200420Implementation model of knowledge management systems in Defensive knowledge based companiesالگوی پیاده سازی نظام مدیریت دانش در شرکتهای دانش بنیان دفاعی149184118403FAمحمد گرجیدانش آموخته کارشناسی ارشد فیزیک، دانشگاه پیامنور، مشهد، ایران. (نویسنده مسئول)سعیده براتیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران.Journal Article20190428The main goal of defense organizations is to use knowledge management to maintain competitive advantage and maintain it in the stages of growth and maturity in the organization's life cycle, and in accordance with the advancement of knowledge and technology, it is necessary to set up and collaborate with corporations and knowledge collections. Which requires the implementation and implementation of guidelines and models for knowledge management. In this research, by studying the subject literature and previous researches, a comprehensive collection of effective factors of extraction, and after screening by the experts, ultimately 7 main axes and 43 effective criteria, and their validity with Truston method, reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha coefficient and approval 85 statistical questionnaires were used to select the statistical society in the knowledge societies with the defense industry. For pre-processing of data, Excel and SPSS software was used to identify the factors, confirmation and validation of the model and ranking of factors using Structural Equation Method with Smart PLS software. The results of the research show that KMS implementation model Knowledge-based defense companies include seven factors of organizational structure, leadership, technology, processes, personnel, strategy and outcomes. According to the rankings, organizational structure has the least importance and the most important implications. It is suggested that researchers in future investigate the pathogens of limiting factors and obstacles to deploying knowledge management systems in knowledge based companies.اصلی ترین هدف سازمان های دفاعی برای به کارگیری مدیریت دانش حفظ مزیت رقابتی و نگهداری آن در مراحل رشد و بلوغ در چرخه حیات سازمان می باشد و متناسب با پیشرفت دانش و فناوری نیاز به راه اندازی و همکاری با شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان دارد که به دنبال آن نیازمند اجرا و پیاده سازی قاعده ها و الگوهایی جهت مدیریت دانش میباشد. دراین پژوهش با مطالعه ادبیات موضوع و تحقیقات پیشین، مجموعه جامعی از عوامل موثر استخراج، و پس از غربالگری توسط خبرگان در نهایت7 محور اصلی و 43 گویه موثر، مشخص، و روایی آنها با روش ترستون، پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ تایید و نظر به انتخاب جامعه آماری در شرکت های دانش بنیان همکار با صنایع دفاعی ، 85 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای پیش پردازش داده ها از نرم افزار Excel و SPSS و جهت شناسایی عوامل، تایید و اعتبار سنجی مدل و رتبه بندی عوامل از روش معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS انجام گردید.یافته های تحقیق نشان می دهد الگوی پیاده سازی نظام مدیریت دانش در شرکتهای دانش بنیان دفاعی شامل هفت عامل ساختار سازمانی، رهبری، فناوری، فرآیندها، کارکنان، راهبرد و پیامدها است که طبق رتبه بندی انجام شده، ساختار سازمانی بیشترین اهمیت و پیامدها کمترین اهمیت را دارد. پیشنهاد می شود در آینده محققان به آسیب شناسی عوامل محدود کننده و موانع استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت های دانش بنیان دفاعی بپردازند.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X238620200420How to convert academic knowledge and achievements into technological outputs and wealthنحوه تبدیل دانش و دستاوردهای دانشگاهی به خروجی های فناورانه و ثروت در چهارچوب اقتصاد مقاومتی185219121776FAپیام حنفی زادهدانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. (نویسنده
مسئول)سعید سهراب پوراستاد تمام گروه مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.وجه الله قربانی زادهدانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران.حسین قدیانیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی،
تهران، ایران.Journal Article20190922The university as a major center for the production of science and knowledge is a place for the accumulation of scientific findings and scientific innovations. The amount of knowledge production and scientific innovation is directly related to the development of societies. Universities and research centers that can transform their knowledge products and scientific findings into a rational process and provide the resources they need can contribute to the growth and development of society. In the present study, after examining the main functions of intermediary institutions in the relationship of industry and university, these functions were identified by three intermediary entities namely science and technology parks, growth centers, and centers of knowledge, industry and market co-ordination. Not complete. In particular, the functioning of the intermediation and facilitation of supply and demand side communications as well as the financing of industry are somewhat disrupted. To address this shortcoming, it has been suggested to consider the role of the market in analyzing industry-university relationships as a mediator. In this study, library studies and agreement group technique were used to collect data. Purposive sampling was performed with the snowball technique.میزان تولید دانش و نوآوری های علمی رابطه مستقیمی با توسعه یافتگی جوامع دارد. دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی که بتوانند محصولات دانشی و یافته های علمی خود را دریک فرآیند منطقی به ثروت تبدیل کنند و منابع مورد نیاز خود را تامین نمایند می توانند در رشد و توسعه جامعه سهم داشته باشند. این موضوع در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگوی بومی توسعه، دارای جایگاه ویژهای میباشد. از جمله شاخصههای اقتصاد مقاومتی تقویت تعامل بین پنج حلقه تحقیق، آموزش، ترویج، اجرا و بهره برداران و تقویت بنیان تولید علم و فناوری میباشد. سوال اصلی پژوهش این است که در راستای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی چگونه میتوان دستاوردهای دانشگاهی را به ثروت تبدیل نمود؟ برای جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر از مطالعات کتابخانهای و تکنیک گروه توافق استفاده شده است. نمونهگیری به صورت غیراحتمالی هدفمند با تکنیک گلوله برفی انجام شده است. در راستای پاسخ به سوال اصلی پژوهش، پس از بررسی کارکردهای اصلی نهادهای میانجی در رابطهی صنعت و دانشگاه، مشخص شد این کارکردها توسط سه نهاد میانجی یعنی پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار به طور فراگیر و کامل انجام نمیشود. به طور مشخص کارکرد واسطه گری و تسهیل ارتباطات طرفین عرضه و تقاضا و همچنین تأمین منابع مالی لازم در صنعت، تا حدودی دچار اختلال است. برای رفع این کاستی و اختلال پیشنهاد شده است، نقش بازار در تحلیل روابط صنعت و دانشگاه به عنوان یک نهاد میانجی مورد توجه قرار گیرد