دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218120190121Developing and prioritizing policies for the realization of the cultural context of the formation of a resilient economy of the Islamic Republic of Iranتدوین و اولویتبندی سیاستهای تحقق بستر فرهنگی شکل گیری اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: شورای عالی انقلاب فرهنگی)53892861FAحمیدرضا اسمعیلی گیویدکتری مدیریت و مدیرکل دفتر پژوهش های علمی و فرهنگی معاونت پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگیعلی نظرمنصوریدانش آموخته دکتری علوم اجتماعی(نویسنده مسئول)حمید پورنگمدیر گروه پژوهش های فرهنگ و علم معاونت پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگیاحمد فضائلیدانشیار مدیریت آموزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامJournal Article20180708After seven years of discussing the resistance economy by the Supreme Leader, it is talk of what is and why the resistance economy is not the priority of research as far as its realization. Since the Supreme Council of the Cultural Revolution is the cultural center of the country and consists of all Islamic cultural institutions of the Islamic Republic and the leading experts of this field in the country, it is expected that the cultural policies necessary to realize the resistance economy will be approved. In this regard, the authors have tried to provide a package of operational policy with a multistage research, while extracting and identifying the issues and areas in the priority of the relevant cultural policy, by determining their impact. In the first step, using the methods of documentary study and the further research of The analysis of the contents of the deep interviews was done to extract the structures, components and cultural concepts affecting the resistance economy. Accordingly, the conceptual model of the research was constructed. In the second stage, using the questionnaire and post-Delphi surveys, the model was modeled using PLS software and the final model was approved. In the third stage, using the Kano model, the domains were identified as priority areas for policy making, and finally , based on the policy priorities extracted by Friedman test, 26 policy actions were selected among 122 actions And as a package of cultural policies for the realization of a resilient economy.با گذشت هفت سال از طرح بحث اقتصاد مقامتی توسط مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی) صحبت از چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی بهاندازهی چگونگی تحقق آن در اولویت پژوهش نیست. نظریهپردازان اقتصادی معتقدند فرهنگ، بر اقتصاد تأثیر داشته و آن را عاملی مهم در تشویق فعالیتهای مفید اقتصادی مانند کار و تلاش میدانند و همواره بر اهمیت اثر فرهنگ بر رشد اقتصادی تأکید کردهاند. ازآنجاکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه قرارگاه فرهنگی کشور و متشکل از تمامی نهادهای حقوقی فرهنگی جمهوری اسلامی و خبرگان برتر این حوزه در کشور است انتظار میرود سیاستهای فرهنگی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را تصویب و ابلاغ نماید. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی (کمیـکیفی)، انجام شده است؛ در بخش کیفی با استفاده از روشهای مطالعه اسنادی و فراترکیب پژوهشهای پیشین و نیز تحلیل مصاحبههای انجام شده به استخراج سازهها، مؤلفهها، مفاهیم و متغیرهای فرهنگی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخته شد و بر این اساس مدل مفهومی پژوهش ساخته شد. در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان از نرمافزار PLS برای مدلسازی معادله ساختاری و آزمون مدل نهایی بهره گرفته شد. درنهایت با استفاده از مدل کانو حوزههای دارای اولویت برای سیاستگذاری مشخص شدند و بر اساس اولویتهای سیاستگذاری استخراجشده، با انجام آزمون فریدمن 26 اقدام سیاستی از میان 122 اقدام، انتخابشده و بهعنوان بسته سیاستی فرهنگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه شد.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218120190121Prioritization and analysis of the interaction of the components of the people-oriented economy based on a combination of Fuzzy MADM methodsاولویتبندی و تحلیل تعامل مؤلفههای اقتصاد مردمبنیاد بر پایۀ تلفیق روشهای MADM فازی396693414FAعبدالعظیم قربانیدانشجوی دکتری اقتصاد نفت و گاز دانشگاه امام صادق علیه السلام0000-0003-0610-732Xمحمد سلیمانیاستادیار دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیهالسلامرضا رنجبراندانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بینالمللی نفت و گاز دانشگاه امام صادق علیهالسلام0000-0001-7076-1073علیرضا تاجهبنددانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی دانشگاه امام صادق علیهالسلامJournal Article20180805دوری گزیدن از اقتصاد دولتی و مضرات اثباتشدۀ آن، مستلزم حرکت به سمت حضور هرچه بیشتر مردم در عرصههای مختلف و مهم اقتصادی است. بهمنظور طراحی و ترسیم فضای مطلوب کشور جهت مقاومسازی اقتصاد از طریق محور قرارگرفتن مردم در بخشهای تأثیرگذار، نخستین گام شناخت مؤلفههایی است که تحقق اقتصاد مردمی به آنها وابسته است. در این مقاله، بر اساس پژوهشی مبتنی بر روش داده بنیاد که به استخراج مؤلفههای اقتصاد مردمبنیاد مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامیمدظلهالعالی صورت پذیرفته است، مؤلفههای مدنظر، با استفاده از تلفیقی از روشهای MADM فازی شامل روش DMATEL فازی و ANP فازی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. بدر این خصوص با اخذ نظرات 35 نفر از اساتید، نخبگان و کارشناسان عرصۀ اقتصاد مقاومتی، نحوۀ تعامل بین مؤلفههای مستخرج و همچنین اولویتبندی آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. اثرات مستقیم و اثرات کل مؤلفهها بر همدیگر، میزان اثرگذاری، اثرپذیری، اثرات خالص و میزان تعامل مؤلفهها و همچنین رتبهبندی مؤلفهها از نتایجی است که در خصوص مؤلفههای مؤثر در تحقق اقتصاد مردمبنیاد بهدستآمده و مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. بر اساس نتایج، بالاترین اثر کل یک مؤلفه بر مؤلفۀ دیگر را مؤلفۀ «رعایت اصل جهاد در فعالیتهای اقتصادی» بر مؤلفۀ «بهکارگیری امکانات توسط مردم اعم از امکانات مالی، ابتکار، مدیریت و نیروی کار» دارد. همچنین مؤلفۀ «بهکارگیری امکانات توسط مردم اعم از امکانات مالی، ابتکار، مدیریت و نیروی کار» از بالاترین اولویت برخوردار بوده و لازم است در سیاستگذاریها در رتبۀ اول جهت تأکید و توجه قرار گیرد.دوری گزیدن از اقتصاد دولتی و مضرات اثباتشدۀ آن، مستلزم حرکت به سمت حضور هرچه بیشتر مردم در عرصههای مختلف و مهم اقتصادی است. بهمنظور طراحی و ترسیم فضای مطلوب کشور جهت مقاومسازی اقتصاد از طریق محور قرارگرفتن مردم در بخشهای تأثیرگذار، نخستین گام شناخت مؤلفههایی است که تحقق اقتصاد مردمی به آنها وابسته است. در این مقاله، بر اساس پژوهشی مبتنی بر روش داده بنیاد که به استخراج مؤلفههای اقتصاد مردمبنیاد مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامیمدظلهالعالی صورت پذیرفته است، مؤلفههای مدنظر، با استفاده از تلفیقی از روشهای MADM فازی شامل روش DMATEL فازی و ANP فازی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. بدر این خصوص با اخذ نظرات 35 نفر از اساتید، نخبگان و کارشناسان عرصۀ اقتصاد مقاومتی، نحوۀ تعامل بین مؤلفههای مستخرج و همچنین اولویتبندی آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. اثرات مستقیم و اثرات کل مؤلفهها بر همدیگر، میزان اثرگذاری، اثرپذیری، اثرات خالص و میزان تعامل مؤلفهها و همچنین رتبهبندی مؤلفهها از نتایجی است که در خصوص مؤلفههای مؤثر در تحقق اقتصاد مردمبنیاد بهدستآمده و مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. بر اساس نتایج، بالاترین اثر کل یک مؤلفه بر مؤلفۀ دیگر را مؤلفۀ «رعایت اصل جهاد در فعالیتهای اقتصادی» بر مؤلفۀ «بهکارگیری امکانات توسط مردم اعم از امکانات مالی، ابتکار، مدیریت و نیروی کار» دارد. همچنین مؤلفۀ «بهکارگیری امکانات توسط مردم اعم از امکانات مالی، ابتکار، مدیریت و نیروی کار» از بالاترین اولویت برخوردار بوده و لازم است در سیاستگذاریها در رتبۀ اول جهت تأکید و توجه قرار گیرد.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218120190121Role of social networks in home business successنقش شبکه های اجتماعی در موفقیت کسب و کارهای خانگی6710392864FAداود پرچمیعضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی، دانشگاه شهید بهشتیفاطمه جلالیدانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20181106Due to rising unemployment in Iran, like other countries, home businesses have been considered as a low-cost opportunity for job creation. Economic condition beside social, cultural and technological changes have led to an increase in the number of people who address home business.Home businesses are based on kind of available capitals and those who have more access to these capitals would probably become more successful and achieve sustainable livelihoods and employment. Social networks can facilitate access to these capitals. In this study, comparative method, thematic content analysis and survey was used for reviewing social network role in home business success. According to findings from countries where home businesses are flourishing, the creation of associations, business networks and network membership of the owners have greatly reduced the funds and facilities needed. Network Membership and supports received from formal and informal relationships are critical success factor for home businesses. Network membership and supports that received from formal relationships, such as financial support and work together (40. 0%), and supports of informal relationships such as advisory assistance and human resources (0.25%), explain the home business successes. Generally, the home businesses Embeddedness in networks (0.43%) explain their success.در شرایطی که نرخ بیکاری در کشور رو به افزایش است، همانند برخی از کشورهای دیگر، کسبوکارهای خانگی به عنوان فرصت اشتغالزایی کمهزینه مورد توجه مردم، مسئولین و برخی سازمانهای حمایتی و خدماتی قرارگرفتهاند. شرایط اقتصادی، تغییرات اجتماعی، فرهنگی و فناوری موجب شده تعداد افرادی که به این نوع کسبوکار میپردازند بیشتر شود. کسبوکارهای خانگی مبتنی بر انواع سرمایههای در دسترس افراد هستند و آنهایی که دسترسی بیشتری به این سرمایهها دارند احتمال موفقیت، دستیابی به معیشت و اشتغال پایدارشان بالاتر است. شبکههای اجتماعی میتوانند تسهیلکننده دسترسی به سرمایههای مورد نیاز این کسبوکارها باشند. روش تحقیق مقاله ترکیبی از روش تحلیل مضمون که اطلاعات آن با مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمده، روش تطبیقی و پیمایش با پرسشنامه میباشد. نتایج نشان میدهد در کشورهایی که کسبوکار خانگی رونق دارد، ایجاد انجمنها، شبکههای کسبوکار و عضویت شبکهای صاحبان این کسبوکارها توانسته تا حد زیادی کمبود سرمایهها و امکانات مورد نیاز را رفع کند. عضویت شبکهای و حمایتهای دریافتی از روابط رسمی مانند حمایت مالی و سفارش مشترک(40/0%) و حمایت روابط غیررسمی نظیر کمک مشورتی و تامین نیروی انسانی(25/0%) از موفقیت کسبوکارهای خانگی را تبیین میکند. به طورکلی حکشدگی کسبوکارهای خانگی در شبکهها(43/0%) موفقیت آنها را تبیین کرده است.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218120190121Designing and explaining the entrepreneurship development pattern in Iran's cyberspace with emphasis on resilient economy policiesطراحی و تبیین الگوی توسعه کارآفرینی در فضای مجازی ایران با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی10413693415FAشهریار عزیزیدانش آموخته دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیبهمن حاجی پوردانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیمحمدرضا علی عسکریدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190624Nowadays in Iran, we have witnessed the formation and growth of all forms of entrepreneurial firms in the cyberspace. The formation and growth of these entrepreneurial enterprises has occurred over a much shorter period than the growth of other firms in other industries. This rapid growth raises the question of what pattern of entrepreneurship has been developed in the cyber space of Iran? in response to this question, the study aims to design and explain the model of entrepreneurial development in cyberspace in Iran. This research has been done in the framework of the qualitative approach by using the foundation data research method with Glaser’s approach. The data collection tool has been semi-structured interviews using a purposeful sampling method with 16 experts, policy makers and practitioners. In the first section, qualitative data were analyzed in the implementation process of fundamental data theory, in three open coding stages, axial coding and selective coding and based on it the Qualitative research model of study was designed. A total of 133 concepts from 909 items were extracted from the interviews. Subsequently, the classification of these concepts led to the formation of 38 sub categories. By examining their concepts and classification, six stages have been proposed to explain the development of cyber space entrepreneurship which consists of three transitional periods and three stages of formation, growth and maturation. With the help of this classification and steps, the final model of the cyber space entrepreneurship ecosystem development model has been explained.پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، توجهات پیرامون رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و تلاش به منظور اجرای آن بیش ازپیش برقرارشده و آن را به عنوان برونرفت از مشکلات اقتصادی کنونی کشور میدانند. اینست که در مرحله نخست میبایست کارآفرینی فضای مجازی رونق گیرد. از طرفی شکل گیری و رشد بنگاه های کارآفرینی در طول مدت زمان بسیار کوتاه تری نسبت به رشد سایر بنگاه ها در صنایع دیگر اتفاق افتاده است. این رشد سریع این سوال را به وجود می آورد که چه اتفاقی در حوزه کارآفرینی فضای مجازی ایران رخ داد، تا این بنگاه ها این مسیر را تا به امروز طی کنند؟ در پاسخ به این سوال، این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد با رویکرد گلیزر انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 16 نفر از خبرگان، سیاست گذاران و فعالان این حوزه بوده است. با بررسی مفاهیم و طبقه بندی آنها، شش مرحله برای تبیین توسعه کارآفرینی فضای مجازی کشور ارائه شده است که این مراحل شامل سه دوره گذار و سه دوره شکل گیری، رشد و بلوغ است. به کمک این طبقه بندی و مراحل، مدل نهایی توسعه اکوسیستم کارآفرینی فضای مجازی کشور تبیین گردید.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218120190121Identifying And Prioritizing The Competitive Requirements Of Production Strategy For Exporting In Herbal Medicine Industry (To Fulfil The Tenth Policy Of Resistance Economy)شناسایی و اولویت بندی الزامات رقابتی راهبرد تولید برای صادرات در صنعت داروهای گیاهی (در راستای تحقق سیاست دهم اقتصاد مقاومتی)13716893416FAمحمدباقر ایمانی نژادکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)رضا بنی اسدهیات علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)سید مجتبی نبوی فردکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20180709Problems such as neglecting Iran's climatic advantages in the herbal medicine industry, the high marketing and export capacities of these products led to two serious issues, such as the failure to disclose the competitive requirements of production for export, and prioritize them for optimal decision making. Therefore, the research issue is exploratory-explanatory type; To achieve the goals, the methodology of the research is mixed approach and mixed strategy, so that qualitative data is collected to understand the native requirements and quantitative data for the universal conceptual framework test. In a qualitative approach, 7 experts from the field of herbal medicine industry were interviewed. Within the framework of the qualitative research strategy and the thematic analysis of 244 basic themes, 13 organizing themes and 4 global themes were identified and ranked according to the frequency of prioritization. In the quantitative approach due to the necessity of recognizing the importance of requirements by the experts and the level of performance of the industry of herbal medicines, interview questions were distributed based on the conceptual framework of the second quarter and 50 questionnaires were distributed. 19 questionnaires containing complete information were returned and, based on four strategies This model, the importance and performance of competitive requirements were prioritized. results of the interpretation of convergent data show that seven requirements are shared, three requirements are limited to a quantitative approach and six requirements for a qualitative approach, which, based on the priorities of the industry, can invest in them to enter the global markets.وجود مشکلاتی همچون بیتوجهی به مزیتهای اقلیمی ایران در صنعت داروهای گیاهی، ظرفیت بالای بازاریابی و صادرات این محصولات باعث شده که پژوهش حاضر با دو هدف کشف الزامات رقابتی تولید برای صادرات در صنعت داروهای گیاهی و اولویت بندی آنها انجام شود. بنابراین مسئله این پژوهش از نوع اکتشافی-تبیینی است؛ برای دستیابی به اهداف روششناسی پژوهش، رویکرد آمیخته و استراتژی آمیخته همگراست؛ بهاینترتیب که دادههای کیفی بهمنظور شناخت مقتضیات بومی و دادههای کمی برای آزمون چارچوب مفهومی جهانشمول گردآوری میشوند. در رویکرد کیفی با انتخاب ۷ نفر از میان متخصصان صنعت داروهای گیاهی و در چارچوب استراتژی پژوهش عمومی کیفی و همچنین تحلیل مضمون، اولویت های رقابتی بر اساس فراوانی رتبه بندی شدند. در رویکرد کمی به دلیل ضرورت شناخت اهمیت الزامات از سوی خبرگان و همچنین میزان عملکرد صنعت داروهای گیاهی، از روش تحلیل اهمیت-عملکرد استفاده شد؛ بدین صورت که سؤالات مصاحبه بر اساس چارچوب مفهومی ادبیات موضوع احصاء و تعداد ۵۰ پرسشنامه در میان تولید کنندگان و مجریان این صنعت توزیع شد که ۱۹ پرسشنامه حاوی اطلاعات کامل برگشت داده شد و بر اساس مدل اهمیت عملکرد و در چارچوب استراتژیهای چهارگانه این مدل الزامات رقابتی اولویتبندی شدند. نتایج حاصل از تفسیر دادههای آمیخته همگرا نشان میدهد تولید قابلاطمینان و مجهز به استاندارها و مجوزهای بین المللی و قابلیت تطابق با ویژگی های مدنظر مشتری در صدر اولویت هایی است که پیشنهاد میشود متخصصان این صنعت برای ورود به بازارهای جهانی روی آنها سرمایهگذاری کنند.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218120190121Measuring Iran's economic complexity in order to realize a resistive economyسنجش میزان پیچیدگی اقتصادی ایران، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی16919093417FAمحمد مهدی احمدیان دیوکتیدکتری سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه مازندرانحسنعلی آقاجانیعضو هیات علمی دانشگاه مازندران (استاد)میثم شیرخداییعضو هیات علمی دانشگاه مازندران(دانشیار)امیرمنصور طهرانچیانعضو هیات علمی دانشگاه مازندران (دانشیار)Journal Article20180825One of the most important strategies in economic struggle and economic resistance during the sanctions is to turn to a knowledge-based economy. Considering the role of knowledge in economics and economic growth is an important issue that has been emphasized in economic theories. The knowledge economy maximizes the resilience of countries against the economic and political pressures during the sanctions. There are several indicators to measure the level of knowledge used in the products of a country. One of them is the economic complexity index. Economic complexity approach means that in the economy, produced products can be representatives for required knowledge and knowhow. Thus recognizing the level of product complexity will help us to identify the level of knowledge and knowhow embedded in economies. This paper aimed to explain the concept of resilient economy, the economic complexity index, and its calculation method. Then, the mutual relationship between Iran and its trading partners in terms of economic complexity during 1985-2016 was investigated. The results of the research showed that Iran, in comparison with its business partners, is not in a good position in terms of economic complexity and consequently the resistance economy, and it is far from reaching the desired position. This requires a special attention by policymakers to promote Iran's position in this index.یکی از مهمترین راهکارها در جهت مبارزۀ اقتصادی و مقاومت اقتصادی در شرایط تحریم، روی آوردن به اقتصادی مبتنیبر دانش است. توجه به نقش دانش در اقتصاد و رشد اقتصادی موضوع مهمی است که در نظریات اقتصادی روی آن تاکید بسیاری شده است. اقتصاد دانشی، تابآوری کشورها را در شرایط تحریم، و در مقابله و مواجهه با فشارهای اقتصادی و سیاسی به حداکثر ممکن بدل میسازد. برای اندازهگیری میزان دانش بهکاررفته در تولیدات یک کشور، شاخصهای مختلفی وجود دارد که یکی از ایـن شـاخصهـا، شـاخص پیچیدگی اقتصادی میباشد. رویکرد پیچیدگی اقتصادی مبتنی بر این ایدئولوژی است که محصولات تولید شده در اقتصـاد مـیتواننـد معـرف میزان دانش و مهارت مورد نیاز جهت تولید آنها باشند و با این فرض که کشورها محصولی را تولید نمیکننـد مگـر آنکه دانش و مهارت تولید آن را داشته باشند، سعی در محاسبه میزان انباشت دانـش و مهـارت نهفتـه در اقتصـاد را خواهد داشت. در این مقاله ابتدا ضمن تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی، به شاخص پیچیدگی اقتصادی و نحوه محاسبه آن اشاره می گردد. سپس به بررسی وضعیت صادرات ایران و شرکای تجاریاش در فاصله سالهای 2016- 1985 از منظر پیچیدگی اقتصادی میپردازیم. نتایج تحقیق نشان میدهد کشور ایران در مقایسه با شرکای تجاری خود، در زمینه پیچیدگی اقتصادی و به تبع آن اقتصاد مقاومتی، در جایگاه مناسبی قرار ندارد و تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارد؛ که نیازمند توجه ویژه سیاستگذاران برای ارتقاء جایگاه ایران در این شاخص میباشد.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218120190219The effect of Zakat on the social balance and wealth of society Using stochastic modelاثر زکات در توازن اجتماعی و ثروت جامعه با استفاده از مدل تصادفی19121493413FAمحمد مهدی عسکریعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام (نویسنده مسئول)محمدهادی زاهدی وفاعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلاماحمد محمدی پوردانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20181127This article, by adopting the theory of the possibility of generalization for Zakat's resources, provides a stochastic model of Zakat. Income and consumption of Zakat and changes in the wealth of people in a period are all random variables. For this purpose, first the population of the society is divided into two groups; one being Zakat payers and the other Zakat receivers .Then, the stochastic equations of the wealth of each group are calculated. With the formation of related functions, the role of Zakat has been studied in the social gap and national income. The results of the model indicate that if Zakat isn't paid and not redistributed in society, in order to strike a balance between classes, the aggregate wealth growth of the two groups should be zero. Hence, the average wealth growth of the rich is negative in consecutive periods and the average growth of wealth for the poor is positive. It's noted that if the difference in wealth between the Zakat payer and Zakat receiver is low, under certain conditions, Zakat ultimately has the potential to balance the wealth between the classes of society However,این مقاله با اتخاذ نظریه امکان تعمیم اموال مشمول زکات، مدل تصادفی زکات را ارائه میدهد. ابتدا افراد جامعه به دودسته زکات دهنده و زکات گیرنده تقسیمشده و معادلات تصادفی ثروت هر گروه محاسبه میشود. پس ازآن با تشکیل توابع مرتبط نقش زکات در فاصلهی طبقاتی و درآمد جامعه بررسیشده است.طبق فروض درآمد و مصارف زکات و تغییرات ثروت افراد جامعه در یک دوره، همگی متغیر تصادفی هستند. نتایج مدل حاکی از آن است که اگر در جامعه زکاتی پرداخته نشود و باز توزیعی در جامعه صورت نگیرد، برای ایجاد توازن بین طبقات باید مجموع رشد ثروت دو گروه به سمت صفر میل کند و میانگین رشد ثروت ثروتمندان در دورههای متوالی منفی و میانگین رشد ثروت فقرا مثبت باشد.اما در صورت پرداخت زکات؛ اگر اختلاف ثروت بین زکات دهنده و زکات گیرنده کم باشد، تحت شرایطی درنهایت زکات این پتانسیل را دارد که توازن ثروت بین طبقات جامعه برقرار کند، اما اگر اختلاف ثروت دو گروه خیلی زیاد باشد، بدون تغیر در رشد ثروت و یا ساختار درآمدی دو گروه، زکات در ایجاد توازن خیلی اثرگذار نیست. همچنین مشخص شد که ثروت جامعه تحت فروض مدل مستقل از زکات است.