دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218020181023Identifying Effective Strategies for Protecting Iranian Goods with Economic Approach (Using Imam Khamenei's Statements)شناسایی راهبردهای مؤثر بر حمایت از کالای ایرانی با رویکرد اقتصادی( بهرهگیری از بیانات آیت الله خامنهای)53092859FAعبدالمجید ایمانیاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه سیستان و بلوچستانمریم راشکیدکتری مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، سیستان و بلوچستانفرحناز آهنگدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری، دانشگاه سیستان و بلوچستانگل بهار پورانجناردانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستانزینب بختیاریکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجانJournal Article20180708The tendency to use foreign goods is one of the problems of the country, which can be seen in the economic, social and cultural aspects of the country. Accordingly, the purpose of this study is to identify strategies to expand the supportive basket of Iranian goods with economic approach. This research is in terms of applied-developmental purpose and in terms of method, it is mixed. Also, in terms of research problem and data collection, there is a descriptive-case study group. The statistical population of the qualitative study was 300 lectures by Imam Khamenei. In order to increase generalizability, the whole society was analyzed using Maxquda10 software and coding method. The data gathering tool is the first step in coding the checklist. In order to ensure the accuracy of the information recorded, three codes were used. The extraction model, which was arranged in the form of swot tables, was distributed among academic experts. Experts were selected by judging sampling including selected professors from Sistan and Baluchestan, Imam Sadiq ,Imam Hossein and Isfahan University. Ten people were selected and data were analyzed using swot matrix. Finally, analyzing the strategic position of Iran in this regard, strategies for supporting Iranian goods were developed.گرایش به مصرف کالاهای خارجی یکی از مشکلات کشور میباشد که تأثیر آن بر جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای برای گستردهکردن سبد حمایتی از کالای ایرانی با رویکرد اقتصادی میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی- توسعهای و از نظر روش، آمیخته (کیفی و کمی) است. همچنین از نظر مسئله پژوهشی و گردآوری دادهها در گروه پژوهشهای توصیفی- موردی قرار دارد. جامعه آماری مربوط به مطالعه کیفی، 300 مورد از سخنرانیهای آیت الله خامنهای بوده است. که جهت بالا بردن تعمیمپذیری، کل جامعه با استفاده از نرم افزار Maxquda10 و روش کدگذاری تحلیل شد. ابزار مورد استفاده در جمعآوری دادهها در مرحله اول چک لیست کدگذاری است. برای اطمینان از صحت اطلاعات ثبت شده از 3 کدگذار استفاده شد مدل استخراجی که به صورت جداول سوات (swot)تنظیم شد در بین خبرگان دانشگاهی توزیع گردید. خبرگان با نمونهگیری قضاوتی شامل اساتید منتخب داشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام حسین و دانشگاه اصفهان ده نفر انتخاب شده اند و دادهها با استفاده از ماتریس سوات (swot) تحلیل شد. در نهایت با تحلیل موقعیت راهبردی کشور ایران در این زمینه راهبردهای حمایت از کالای ایرانی تدوین گردید.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218020181206Define and Design a Model of Strategic Human Resource Management (HRM) of Iranian POWs in Iraqi Campsطراحی و تبیین مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی اسرای جنگی ایران در اردوگاههای عراق315892120FAسید رضی نبوی چاشمیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه سمنانداود فیضدانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان (نویسنده مسئول)عباسعلی رستگاردانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنانJournal Article20180910In this research, one of the issues of management in the Iranian POWs in Iraqi camps is discussed. Studies show that few studies have been conducted with a scientific approach, especially in the field of management regarding the captivity of the Iranian POWs in Iraqi camps. The purpose of this study was to identify and explain the elements and components of the Human Resources Management Strategic Management Model (SHRM) of the Iranian prisoners of war in Iraqi camps. This research is a Historical descriptive research. The data was collected using a method of examining the documents and books published about the prisoners of war (POW), as well as some semi-structured interviews with 40 Azadegan (prisoners) to reach main results. The interviewees were selected through a decision making process of those strategic leaders, with cultural activists at the time of captivity and camp administrators. The Data was analyzed using content analysis method and the research model was so designed. The main elements of the model include the causes and factors affecting the formation of strategic human resources management in the camp, the role of the Red Cross and strategic leaders, the formation of the initial core and model development, human resource management strategies, implementation of strategies and implications of implementation of human resources management strategies in the camp, and A feedback loop. After the initial design of the model, the participants in the study examined and verified.مستندسازی تجربیات حاصل از دوران دفاع مقدس در ابعاد مختلف میتواند برای حل مسائل پیش رو در زمان حال و آینده بهویژه در موقعیتهای مشابه بسیار سودمند و ارزشمند باشد. یکی از این ابعاد، مطالعه موضوعات مدیریتی در اردوگاههای اسرای ایرانی در عراق است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین عناصر و مؤلفههای مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی (SHRM) اسرای جنگی ایران در اردوگاههای عراق است. این تحقیق از نوع پژوهشهای توصیفی- تاریخی است. جامعه آماری این پژوهش را آزادگان کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادهاند. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختیافته با ۴۰ نفر از آزادگان و بررسی اسناد و مدارک تا رسیدن به حد اشباع جمعآوری و با استفاده از روش داده بنیاد تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای تحقیق در قالب مدل مدیریت استراتژیک اسرای ایرانی طراحی و ارائهشده است. عناصر اصلی مدل شامل علل و عوامل مؤثر بر شکلگیری مدیریت استراتژیک منابع انسانی در اردوگاه، نقش صلیب سرخ و رهبران استراتژیک، شکلگیری هسته اولیه و توسعه مدل، استراتژیهای مدیریت منابع انسانی، اجرای استراتژیها و پیامدهای ناشی از پیادهسازی استراتژیهای مدیریت منابع انسانی در اردوگاه و یک حلقه بازخور میباشد. پس از طراحی اولیه مدل، مشارکتکنندگان در تحقیق آن را بررسی و مورد تائید قراردادند.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218020181023Representing the characteristics of the leadership of warlord commanders in the Holy Defense Cinema
Case Study: Films of Yasmine, Sweet Passion and Standing in Mistبازنمایی ویژگیهای رهبری فرماندهان جنگ تحمیلی در سینمای دفاع مقدس مورد مطالعه: فیلمهای به کبودی یاس، شور شیرین و ایستاده در غبار598492862FAمیثم فرخیاستادیار گروه مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران0000-0003-0430-7192Journal Article20180910This article seeks to identify the features of open-ended leadership from warlord commanders in three sacred defense videos, standing in dust, shock absorbers, and Yas bruises. In general, representing the characteristics of commanders in the holy defense cinema and in particular in The film stands in the dust of Commander Ahmad Motazulian, in the movie Shoshairin Commander Mahmood Kavu, and in the film, Kabudi Yas was headed by Abdul Hussein. And tried to analyze the three targeted films selected by targeted sampling using the qualitative content analysis method. The results of this analysis show that the leadership characteristics of the commanders in these films can be divided into five personality traits (appearance characteristics, skills, values, motivations, characteristics) and three behavioral characteristics (personal behavior, organizational behavior, actions Strategic) and two status factors (attribute of followers and environmental characteristics) and each of these features has its own themes. Accordingly, according to the categories and themes obtained, the pattern of leadership attributes of commanders is drawn.این مقاله به دنبال شناسایی ویژگی های رهبری باز نمایی شده از فرماندهان جنگ تحمیلی در سه فیلم دفاع مقدس، ایستاده در غبار، شورشیرین و به کبودی یاس می باشد.به طور اعم به بازنمایی ویژگی های فرماندهان در سینمای دفاع مقدس و به طور اخص در فیلم ایستاده در غبار فرماندهی احمد متوسلیان، در فیلم شورشیرین فرماندهی محمودکاوه و در فیلم به کبودی یاس به فرماندهی عبدالحسین پرداخته شده است. و تلاش بر آن بوده که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، سه فیلم مد نظر، که با نمونه گیری هدف مند انتخاب شده اند، تجزیه و تحلیل شوند. نتایج این تحلیل نشان می دهد:که ویژگی های رهبری فرماندهان در فیلم های مذکور را می توان به پنچ ویژگی شخصیتی (ویژگی های ظاهری، مهارتها، ارزشها، انگیزه ها، خصلت ها) و سه ویژگی رفتاری (رفتار شخصی، رفتار سازمانی، اقدامات راهبردی) و دو عامل وضعیتی (ویژگی پیروان و ویژگی محیطی) تقسیم و طبقه بندی کرد.و هر کدام از این ویژگی ها دارای مضامین مرتبط به خود می باشند. و بر این اساس با توجه به مقوله ها و مضامین به دست آمده الگوی ویژگی های رهبری فرماندهان ترسیم شده استدانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218020181023Social capital among the countries with emphasis on mobilization and its relationship with the sense of security in the provincesسرمایه اجتماعی میانی در کشور با تاکید بر سازمان بسیج و رابطه آن با احساس امنیت در استان ها8511492860FAعلی فلاحیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20180721Literature has three important elements of social capital, institutional investors or large, medium or micro enterprise or social interactions. This study aims to identify the social capital among or organization in the country with an emphasis on social capital mobilization took place in the provinces of the country. This research is based on an analysis of data on 14,200 cases. The analysis of the macro-level research and analysis of the country's provinces. Scores of data to enable comparisons with indexes using Excel formulas were the same percentage level. After calculating corporate social investment trust, readiness to cooperate in case of need, the volunteers, the aid organizations were separate provinces. Then, based on the theoretical framework to investigate the relationship between social capital and social capital mobilization index and sense of security in the provinces listed by the technique of path analysis with LISREL software was obtained. The results show in the country the confidence to mobilize to help an organization to mobilize, to meet packaging needs in the provinces and on the basis of demographic characteristics there are significant differences and variables with a sense of security in the provinces are aligned relationship.در ادبیات سرمایه اجتماعی همواره سه مولفه مهم، سرمایه کلان یا نهادی، میانی یا سازمانی و خرد یا تعاملات اجتماعی وجود دارد. این تحقیق به منظور شناخت میزان سرمایه اجتماعی میانی یا سازمانی در کشور با تاکید بر سرمایه اجتماعی سازمان بسیج در استان های کشور صورت گرفت. روش انجام تحقیق از نوع تحلیل داده های ثانویه می باشد که تحلیلی بر روی 14200 مورد است. سطوح تحلیل این تحقیق از نوع کلان بوده و واحد تحلیل استان های کشور است. نمرات حاصل شده از داده ها برای امکان مقایسه با شاخص ها به کمک نرم افزار اکسل و فرمول تراز صد یکسان سازی شدند. سرمایه اجتماعی سازمانی پس از محاسبه میزان اعتماد، آمادگی برای همکاری و مشارکت در صورت نیاز، میزان فعالیت های داوطلبانه، میزان کمک به سازمان ها به تفکیک استان های کشور بررسی شد. سپس بر اساس چارچوب نظری تحقیق رابطه سرمایه اجتماعی سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان بسیج با شاخص های ذکر شده و میزان احساس امنیت در استان های کشور توسط تکنیک تحلیل مسیر با کمک نرم افزار لیزرل بدست آمد. یافته های تحقیق نشان می دهد در استان های کشور میان اعتماد به بسیج، کمک سازمانی به بسیج، پاسخگویی بسیج به نیازها در استان های کشور و بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت معناداری وجود دارد و متغیرهای ذکر شده با احساس امنیت در استان های کشور رابطه همسو دارند.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218020181113-عوامل مؤثر بر صادرات صنعتی ایران در راستای اقتصاد مقاومتی11513492863FAیحیی گلیعضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاهعلی فلاحتیعضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاهمجتبی الماسیعضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20180904-لازمه تحقق تنوع سازی صادرات، به عنوان یکی از اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شناسایی مزیتهای صادراتی هر بخش است. یکی از عوامل ایجاد کننده مزیت صادراتی به ویژه در بخش صنعت، حجم تقاضای بازار داخلی است، که نقش بسزایی در ارتقاء رقابتپذیری صنایع در بازارهای بینالمللی ایفا میکند. مطالعه حاضر بر آن است با استفاده از دادههای سطح کدهای دو رقمی ISIC ایران و 41 کشور عمده تجاری، روش اقتصاد سنجی دادههای ترکیبی و حداقل مربعات معمولی، به بررسی عوامل موثر بر صادرات نسبی صنعتی ایران در راستای اقتصاد مقاومتی طی دوره زمانی 2014-2000 بپردازد، نتایج نشان میدهد اثر بازار داخلی در 17 بخش از 21 بخش مورد مطالعه مثبت بوده، و تنها در 6 بخش این اثر از نظر آماری معنادار است. لذا میتوان با حمایت موثر از بخشهای دارای اثر بازار داخلی براساس بند 10 اقتصاد مقاومتی، زمینه را برای افزایش صادرات نسبی و ثبات درآمد ارزی فراهم نمود. در این راستا تمرکز بر بازار کشورهای همسایه از طریق قراردادهای تجاری ترجیحی گامی موثر برای افزایش صادرات نسبی است.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218020181023The concentration of Iran Resistance Economic Theory on rejuvenates the State Functions: Continuing Revisionary Ideaهدفمند سازی زیرساخت ها و کارویژه های اقتصادی دولت در الگوی اقتصاد مقاومتی: ظرفیت سازی برای حفظ و تقویت الگوی تجدیدنظرطلبی انقلاب اسلامی13515892709FAحامد اسفندیاریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیحسین پوراحمدیاستاد دانشکده علوم سیاسی و اقتصاد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180725Regarding IRI revisionary ideas to resistant against statue quo and seeking for autonomy and independence, international pressures such as economic sanctions imposed against Iran. Nevertheless, Iran supreme leader by focusing on Islamic Revolution ultimate aims presented Resistance Economic Theory, which determined to achieve both economic development and revisionary idea as taking more room for autonomous behaviors internally and externally. Now the question is that how this issue could be done. Irrespective of non-state agents' capacities for taking some economic duties, sanctions challenge their abilities. Under this circumstances and respecting undeniable State missions for tackling economic situation toward making fair society and achieving economic progress and prosperity constitutionally, we focus on State capacities. Undoubtedly, without a strong, initiative and progress seeker state, not only the lag of Iran economy is continued but its popularity and revolutionary goals be jeopardized seriously. Cleary by activating the State domestically, regionally and internationally, Iran economic challenges can be control and its revisionary ideas be sustained base on domestic autonomy and foreign independence policy.تحریم های اقتصادی و بعضا ناکارامدیها در ساختار اقتصاد داخلی، موانع مهمی برای حرکت جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه اقتصادی و قدرت افزایی ایجاد کرده است. در این بین ایده اقتصاد مقاومتی کوشیده است هم راستا با اولویت بخشی به اقتصاد و الزامات توسعه کشور، زمینه های مقاومت بر سر ارزش ها و ایده های انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین معیارهای تجدیدنظرطلبی ج..ا.ا را نیز فراهم کند. حال سوال آن است که مطابق ایده اقتصاد مقاومتی با چه سازوکارهایی میتوان ضمن تلاش برای حفظ و تقویت گفتمان کلان انقلاب اسلامی، به توسعه اقتصادی کشور پرداخت؟ برای پاسخ به این سوال، تلاش کرده ایم با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی اسناد بالادستی اقتصادی کشور به یک الگوی کلی برای حرکت نظام اسلامی به سمت توسعه اقتصادی با حفظ ظرفیت های تجدیدنظرطلبی انقلاب اسلامی دست یابیم. نتایج پژوهش و دقت در محورهای ابلاغی سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی، حاکی از توجه به فعال سازی و بهسازی کارویژه های دولت، به عنوان مهمترین عنصر توسعه ای کشور است. در چارچوب نظریه دولت توسعه گرا می توان با فعال سازی ظرفیت های دولت در چند عرصه تعاملی، تنظیمی، تولیدی، بازتوزیعی و مشارکتی، ضمن ایستادگی بر سر ارزش های انقلاب اسلامی و اهداف کلان نظام اسلامی به اهداف توسعه اقتصادی نیز دست یافت.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X218020181211system analysis and its impact system with emphasis on the new tools of diplomacyتحلیل سیستمی مسئله نفوذ و منظومه اثرگذاری آن با تأکید بر ابزارهای نوین دیپلماسی15918292121FAابوذر گوهری مقدمدانشیار روابط بینالملل و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)حامد کیانی مجاهد.دانشجوی دکترای علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، دانشگاه امام صادق (علیه السلام) (نویسنده مسئول)Journal Article20180918If we look at the dangers of the Islamic system, one of the main challenges is, of course, the "issue of influence." Given this important point, the present paper focuses on the problem of system theory of systems and seeks to answer the question of how the question of influence in the form of system theory works and how it affects the individual, social and political levels of the audience of influence. ? In this regard, the authors, while adopting elite interviewing method and descriptive-analytical method, have used library resources to collect data.The results of the research show that the project of influence, in its entirety, acts as a system. In the process of influence, the inputs of the system through the use of the system of penetrative tools influence the three levels of individual, social and political in the target society, which itself changes the demands, needs and desires of the adopters of influence in accordance with the wishes, needs and desires The source is infiltrated.بدون شک مخاطرات فراروی نظام اسلامی، «مسئله نفوذ» است؛ مسئلهای که به دلیل پیچیدگیها و ظرافتهای فراوان، کسب شناخت همهجانبه از آن، امری دشوار و صعبالوصول است؛ بنابراین مقاله حاضر از دریچه نظریه سیستمها به مسئله نفوذ نگریسته و در پی پاسخ به این پرسش است که مسئله نفوذ در قالب نظریه سیستمها چگونه عمل کرده و چه تأثیری بر سطوح فردی، اجتماعی و سیاسی جامعه مخاطب نفوذ بر جای میگذارد؟ در این راستا، نگارندگان، ضمن اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، برای جمعآوری دادهها، از منابع کتابخانهای و دادههای حاصل از مصاحبه بهره بردهاند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که پروژه نفوذ، در کلیت آن، بهصورت سیستمی عمل میکند. بدین معنا که در فرآیند نفوذ، ورودیهای سیستم که منابع قدرت سخت و نرم و امکانات مادی و معنویِ نفوذ گذار هستند، از طریق کاربست سیستم ابزارهای نفوذ، سبب اثرگذاری بر سه سطح فردی، اجتماعی و سیاسی در جامعه هدف میشوند که این مسئله خود سبب تغییر خواستها، نیازها و تمایلات پذیرندگان نفوذ متناسب با خواستها، نیازها و تمایلات مبدأ نفوذ گذاری میگردد و از مجرای تولید قدرت برای نفوذ گذار و تأمین منافع وی، ورودیهای جدید سیستم اصلی فراهم میآید. در این فرآیند، سیستم ابزارهای نفوذ بهعنوان سیستم فرعی، خود متشکل از ابزارهای دیپلماتیک (سنتی و غیر سنتی) و ابزارهای غیر دیپلماتیک مبتنی بر تهدید، تطمیع و ترغیب است.