دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X217920180723Supervisory status of the Islamic Consultative Assembly in Imam Khomeini's view Emphasizing on the role of the monitoring of the first to eighth sessions of the Islamic Consultative Assemblyشأن نظارتی مجلس شورای اسلامی در اندیشه امام خمینی(رحمهالله)52883800FAمحمدرضا داودیعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)ناصر جمالزادهدانشجوی دکتری دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20180502examining the functions of the “Majlis” as one of the components of the political system of the Islamic Republic of Iran-in the intellectual system of Imam Khomeini has special role, "What is the position of the supervisory function among the various functions of the Islamic Consultative Assembly?" To answer this question, the content analysis method and library reference to the collection of Imam Khomeini's Speeches (in “Sahifeh-ye Noor” as the official reference of his statements have been used. Therefore, after extracting the concepts related to the subject, the functions of the Islamic Consultative Assembly have been classified and defined in two pivots of regulation and supervision. By this, the importance of each of these functions is determined and the status of parliamentary oversight is Qualified in different ways. Finally, the results of the research show that, against to the common beliefs that see the legislating as the main function of the Islamic Consultative Assembly, and also the function of this institution in different periods reflects a focus on this task, the founder of the Islamic Revolution of Iran has emphasized on the parliamentary oversight of the affairs and see this status as the main function of the Islamic Consultative Assemblyبررسی کارکردهای مجلس بهعنوان یکی از ارکان نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران از مهمتری موضوعاتی است که در منظومه فکری امام خمینی، نقش و جایگاه ویژه ای دارد. این مقاله در صدد است به این پرسش پاسخ دهد که «در میان کارکردهای مختلف مجلس شورای اسلامی، کارکرد نظارتی آن چه جایگاهی دارد؟» برای پاسخ به این پرسش، از روش تحلیل محتوای مضمونی استفاده شده است که بر اساس چارچوب مفهومی نظارت و کارکردگرایی و با رجوع به منابع کتابخانهای که در مجموعه صحیفه امام بهعنوان مرجع رسمی بیانات ایشان گردآوری شده مورد تحقیق قرار گرفته است. از این رو پس از استخراج مفاهیم مرتبط با موضوع، کارکرد های مجلس شورای اسلامی از منظر ایشان دستهبندی و ذیل دو محور تقنین و نظارت تعریف شده است. با این کار اهمیت هر یک از این کارکرد ها مشخص و جایگاه نظارت مجلس در شئون مختلف احراز میشود. در نهایت ثمره پژوهش نشان میدهد برخلاف تصورات رایج که تقنین را کارکرد اصلی مجلس شورای اسلامی میداند و عملکرد این نهاد نیز در ادوار مختلف بیانگر تمرکز بر همین شأن است، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران تأکید ویژهای بر نظارت مجلس بر امور کشور داشته و این شأن را کارکرد اصلی مجلس شورای اسلامی میدانددانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X217920180816Modelling elements and aspects of I.R.Iran Scientific Power based on Supreme leader’s Thoughtsمدلسازی مولفهها و ابعاد قدرت علمی جمهوری اسلامی بر اساس اندیشههای مقام معظم رهبری295183802FAمصطفی رشیدیدکتری مدیریت و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهرانعلی ردادیدکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهرانJournal Article20180506Scientific power is a constituent in national power which attracts many attention recently in modern national power theories to that extent that some theorists consider it as the axis of other constituents. The Supreme Leader has refered to this concept repeatedly lately. But it should be taken into account that every state has its own indogenous features that fundamentally affect its nature of power.<br />This research aims at modelling aspects and elements of I.R.Iran scientific power based on Supreme leader’s thoughts who has a leading role in national level. To achieve such a goal, we analysed his speaches through Grounded Theory research strategy and modelled the conceptual model of national scientific power according to systematic approach.<br />Finally, during the grounded theory application, 165 free codes, 41 themes, and 8 categories emerged. All axised around the axis code of national scientific power definition. This model differs from previous researches, as it derives scientific power definition from Leader's point of view and can be used in policy making for science and education development.هدف: بر این اساس این پژوهش به دنبال مدلسازی ابعاد و مولفههای قدرت علمی از منظر مقام معظم رهبری به عنوان راهبر و رهبر کلان نظام است. روش: برای نیل مقصود پژوهش با استفاده از استراتژی پژوهشی نظریهپردازی دادهبنیاد متن بیانات مقام معظم رهبری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در نهایت بر اساس رویکرد سیستمی نظریهپردازی دادهبنیاد الگوی مفهومی قدرت علمی بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری ارائه گردیده است. یافتهها: در انتهای مراحل نظریهپردازی دادهبنیاد، 165 کد باز، 41 مفهوم و 8 مقوله اصلی شکل گرفت که عبارتند از پیشنیاز قدرت علمی، هدف کسب قدرت علمی، شرایط ایجاد قدرت علمی، تعریف قدرت علمی، شاخص قدرت علمی، نتایج قدرت علمی، آثار قدرت علمی، جایگاه قدرت علمی و در پایان الگوی مفهومی قدرت علمی حول مقوله محوری تعریف قدرت علمی بنیاد نهاده شد.<br />مهمترین یافته این پژوهش ارایه تعریف جدید و مبتنی بر مبانی بومی از قدرت علمی است. این الگو از آن جهت اهمیت دارد که به صورت نظاممند، نظریه قدرت علمی از منظر مقام معظم رهبری را بیان میکند و میتواند راهنمایی برای سیاستگذاریهای علمی، آموزشی و تحقیقاتی عالی و دفاعی باشد.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X217920180823Evaluating the Islamlc Value-Based Organization Model (The Case Study of Payam e Noor University)ارزیابی مدل سازمان ارزشبنیان با رویکرد اسلامی(مطالعهی موردی: دانشگاه پیام نور)528083804FAاسماعیل رستم زاده گنجیدکتری مدیریت و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورمجید ضماهنیدکتری مدیریت و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20180503The last logical step before using a designed model across the organization is assessment. Earlier, the author is presented a model of Islamic value based organization in a paper that was the first comprehensive one, with 9 components that defends the basis that imagine a value based organization based on Islamic values is impossible without them. Now for evaluating this model, we are going to test the hypothesis derived from above paper about the way they interact with and affect each other. For achieving this goal, A researcher-made questionnaire was distributed between staffs and faculty members of PNU, Then responses of 300 members were received. In the leading study we are going to analyze the responses by the use of Variance Based Structural Equation Modeling Approach and fit the measurement, structural, and general models Or, in other words, to test the reliability and validity of the measurement tool, the general hypothesis of the study, and the more detailed eighteen hypotheses derived from it. As the results of this study showed, the measurement tool’s reliability and validity has been appropriate. Also, from the eighteen minor hypotheses, all were confirmed, except two, and the coefficients showed that they fit the model well.پس از طراحی یک مدل، ارزیابی، آخرین مرحلهی منطقی قبل از بکارگیری در سطح سازمان است. نگارنده قبلا، مدلی از سازمان ارزشبنیان با رویکرد اسلامی را در مقالهای بازنموده است که نخستین مدل جامع سازمان ارزشبنیان با رویکرد اسلامی است و 9 بُعد برای چنین سازمانی ترسیم، و از این مبنا دفاع میکند که تصور یک سازمان ارزشبنیان بر پایهی ارزشهای اسلامی بدون تصور این ابعاد امکانپذیر نیست. اکنون جهت سنجش اعتبار مدل برآنیم تا فرضیهی حاصل از مقالهی پیشین در خصوص نحوهی ارتباط متقابل این ابعاد با هم و اثرشان بر یکدیگر را بیازماییم. فلذا،پرسشنامهی محققساختهای بین کارکنان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه پیام نور توزیع و پاسخهای 300 نفر به پرسشنامهها دریافت گردید. در مطالعهی پیشرو بنا داریم با بهرهجویی از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس پاسخهای جامعهی آماری را تحلیل نماییم و به برازش مدلهای اندازهگیری، ساختاری، و کلی بپردازیم یا به بیانی دیگر، پایایی و روایی ابزار سنجش، فرضیهی کلی مطالعهی یادشده و فرضیات هجدهگانهی جزئیتر را بیازماییم. چنان که دستاوردهای این مطالعه نشان میدهد، ابزار سنجش از پایایی و روایی مناسب برخوردار بوده است. از فرضیات جزئی، جز دو مورد همگی تأیید شدند و ضرایب حاصل نیز، نشان از برازش مناسب مدل داشتند.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X217920180911Developing An Interactive Model of School, Family and Mosque's Roles on Realization Of Educational Goals With Regard To Islamic Educationالگوی مفهومی تعامل مدرسه، خانواده و مسجد از منظر تعلیم و تربیت اسلامی8111483801FAرحمت اله مرزوقیدانشگاه شیرازجعفر جهانیدانشگاه شیرازجعفر ترک زادهدانشگاه شیرازمسلم امیری طیبیدانشگاه شیرازJournal Article20180607The aim of the present study was to develop an interactive pattern of the role of educational institutions of school, family, and mosque in realizing educational goals from the perspective of Islamic education. Research approach is a qualitative case study. The potential participants include 37 people in three school groups (school administrators, education officials and faculty members of the faculty of education), families (family counselors, counseling centers, and parents’ associations) and mosques (Hozavian, Jamaat Aemmeh) that were selected by purposive sampling criterion techniques based on theoretical saturation. Based on the obtained findings, the theme network interactive pattern of school, family and mosque as a comprehensive theme consists of seven organizing themes of basic thoughts, interaction orientation, interaction axis, interaction addressee, interaction motive, interaction barriers and the manner of interaction which each one also had various components (basic themes). By qualitative validating criteria the acceptability through consistency and the reliability of the pattern was investigated. Findings of this study can be considered at macro and micro level to policymaking and performing in all three areas of school, family and mosqueهدف این پژوهش تدوین الگوی تعاملی نقش نهادهای تربیتی مدرسه، خانواده و مسجد در تحقق اهداف تربیتی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و شیوه مطالعه موردی کیفی می باشد. مشارکت کنندگان بالقوه شامل 37 نفر در سه گروه مدرسه (مدیران مدارس، مسئولان آموزش و پرورش و اعضای هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی)، خانواده (مشاوران خانواده، مراکز مشاوره، انجمن اولیاء و مربیان) و مسجد(حوزویان، ائمه جماعات و جمعه) بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک معیار و براساس اشباع نظری مشارکت کنندگان پژوهش انتخاب شدند. بر اساس یافته های به دست آمده، شبکه مضامینِ الگوی تعاملی مدرسه، خانواده و مسجد به عنوان مضمون فراگیر شامل هفت مضمون سازمان دهنده مبانی اندیشه ای، جهت گیری تعامل، محور تعامل، مخاطبین تعامل، چرایی تعامل، موانع تعامل و چگونگی تعامل که هر کدام نیز دارای مؤلفه های گوناگون(مضامین پایه) بودند. با استفاده از معیارهای اعتبارسنجی کیفی قابل قبول بودن از طریق همسوسازی و قابل اعتماد بودن، اعتبار الگو مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این پژوهش در سطح کلان و خرد برای سیاستگذاری و اجرا در هر سه حوزه مدرسه، خانواده و مسجد می تواند مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X217920180823Structuring the Objectives of the Mosque and the Children and Adolescents Interaction with the Interpretative Structural Model (ISM) and providing policy-making implications (...)ساختار دهی اهداف کلان تعامل مسجد و کودک و نوجوان و دلالتهای آن برای خطمشیگذاران حوزه فرهنگ»*11514483805FAعلیرضا شریف فرددانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائیروح اله رازینیعضو هیئت علمی و استادیار مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلامحسین عباسی نوذریدانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی
دانشگاه امام صادق علیه السلام(نویسنده مسئول)Journal Article20180501The children and adolescents are considered the most important human resources and mosque is a genuine institutional that play a role in the Islamic education of children and adolescents. Cultural decision-makers in order to institute the interaction of the mosque and the children and adolescents. the purpose of this study is to explore the pattern of relationships between the components of the mosque and children and adolescents.<br />Based on Structural-Interpretative Modeling (ISM), these factors were ranked.<br />Using the Structural-Interpretative Modeling Method (ISM), a pattern of relationship between the strategic components of the interaction between the mosque and children and adolescents has been discovered from the perspective of experts in this field.<br />the components related to "political and legal support, support of custodial organizations, establishment of software infrastructures and situating the Imam Jamaat in center" have the highest influence and the level of influence among other components. In addition, the four components of "linkage of the institution within the mosque with the mosque, the convergence of formations outside the mosque by centering the mosque, the availability of the products needed by cultural activists, and the fitting of the physical space" are centered as empowering factors. Finally, the components of "playing role of educational institutions, playing role by the mosque in the perimeter environment" have the most dependence and as the results of the other components have been extracted. The relationship model of components is presented in a six-level model.هدف پژوهش: کودک و نوجوان از مهمترین سرمایههای انسانی محسوب میشود و مسجد نهادی اصیل است که میتواند در تربیت اسلامی کودک و نوجوان نقشآفرین باشد. تصمیمگیران فرهنگی برای آنکه تعامل مسجد و کودک و نوجوان را محقق نمایند لازم است ابتدا روابط و تقدم و تاخر عوامل موثر بر تعامل مسجد و کودک و نوجوان را در نظر بگیرند تا مسیر پیاده سازی این مفاهیم تسهیل گردد. بنابراین هدف این پژوهش کشف الگوی روابط مولفههای مرتبط با تعامل مسجد و کودک و نوجوان است. روش پژوهش: با استفاده از روش مدل سازی ساختای-تفسیری (ISM) الگوی روابط مؤلفههای راهبردی در زمینه تعامل مسجد و کودک و نوجوان، از منظرخبرگان این حوزه کشف و سطحبندی شده اند.<br />نتایج این مطالعه نشان میدهد که مولفههای مرتبط با «پشتوانههای سیاستی و قانونی، حمایت سازمانهای متولی، استقرار زیر ساختهای نرم افزاری و محوریت امام جماعت» از بالاترین نفوذ و سطح تاثیر در میان سایر مولفهها برخوردارند. علاوه بر آن چهار مولفه «پیوند تشکلهای درون مسجدی با مسجد، همگرایی تشکل های برون مسجدی با محوریت مسجد، در دسترس بودن محصولات مورد نیاز فعالان فرهنگی، متناسب سازی فضای فیزیکی» به عنوان عوامل توانمند ساز در لایه میانی قرار میگیرند. در نهایت مولفههای «ایفای نقش آموزش و پرورش، تحقق نقشآفرینی مسجد در محیط پیرامونی» دارای بیشترین وابستگی و به عنوان نتایج تحقق سایر مولفهها استخراج شدهاند. الگوی روابط مولفهها در مدلی شش سطحی ارائه شده است.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X217920180823الگوی تبلیغ گروه تروریستی داعش در جذب نیرو: مورد مطالعه مجله «دابق»الگوی تبلیغ گروه تروریستی داعش در جذب نیرو: مورد مطالعه مجله «دابق»14518683798FAسیده زهرا کاظمی گودرزیکارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه سورهسیاوش صلواتیانعضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیماJournal Article20180517هدف مقاله حاضر تعیین الگوی تبلیغی است که داعش در مجله انگلیسیزبان خود «دابق» برای جذب نیرو بکار میبرد. 14 شمارهی این مجله به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که داعش برای جذب مخاطب از دو الگوی بین مجلهای مبتنی بر «منهاج نبوی خود» (بشیرا، نذیرا، موعظه و ...) و «منهاج غیرنبوی دیگری» (اتکا به غیر خدا، مسخره کردن رسولا، عدم پذیرش موعظه و ...) و الگوی درون مجلهای بر پایه «استناد» (آیات و روایات)، «ارتباط» (حوادث و رویدادهای تاریخی)، «انتساب» (منتسب کردن خود به افراد، صفات و ... مورداشاره در آیات)، «اثبات» (ثابت کردن حقانیت با استفاده از ذعان دشمنان، اذعان خبرنگار اسیر، اقرار و اعتراف اسرا و ...) و «اغیار» (دیگری سازی) محصور در فضای آخرالزمانی با چاشنی احادیث آخرالزمانی و معرفی خود بهعنوان منجی آخرالزمانی احیاء کننده عزت و اقتدار مسلمین سنی بهره میبرد که درنهایت الگوی دوبخشی تبلیغات رسانهای داعش را نتیجه میدهد که همانا مشروعیتبخشی به خود و مشروعیتزدایی از همهی غیرخود و مشتمل بر 122 تکنیک تبلیغی است که مواردی چون «تلفیق دوران طلایی صدر اسلام و دوران آخرالزمانی»، «خود را دشمن مشترک همهی کفار معرفی کردن» و ... در نوع خود جدید هستند.هدف مقاله حاضر تعیین الگوی تبلیغی است که داعش در مجله انگلیسیزبان خود «دابق» برای جذب نیرو بکار میبرد. 14 شمارهی این مجله به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که داعش برای جذب مخاطب از دو الگوی بین مجلهای مبتنی بر «منهاج نبوی خود» (بشیرا، نذیرا، موعظه و ...) و «منهاج غیرنبوی دیگری» (اتکا به غیر خدا، مسخره کردن رسولا، عدم پذیرش موعظه و ...) و الگوی درون مجلهای بر پایه «استناد» (آیات و روایات)، «ارتباط» (حوادث و رویدادهای تاریخی)، «انتساب» (منتسب کردن خود به افراد، صفات و ... مورداشاره در آیات)، «اثبات» (ثابت کردن حقانیت با استفاده از ذعان دشمنان، اذعان خبرنگار اسیر، اقرار و اعتراف اسرا و ...) و «اغیار» (دیگری سازی) محصور در فضای آخرالزمانی با چاشنی احادیث آخرالزمانی و معرفی خود بهعنوان منجی آخرالزمانی احیاء کننده عزت و اقتدار مسلمین سنی بهره میبرد که درنهایت الگوی دوبخشی تبلیغات رسانهای داعش را نتیجه میدهد که همانا مشروعیتبخشی به خود و مشروعیتزدایی از همهی غیرخود و مشتمل بر 122 تکنیک تبلیغی است که مواردی چون «تلفیق دوران طلایی صدر اسلام و دوران آخرالزمانی»، «خود را دشمن مشترک همهی کفار معرفی کردن» و ... در نوع خود جدید هستند.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X217920180823Design of Islamic Treasury bills fit to macro policies of resilient economy in Iranطراحی اسناد خزانه اسلامی متناسب با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در ایران18721083803FAمحمد مهدی نجفی علمیدانشجوی دکتری اقتصاد مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهراناصغر ابوالحسنی هستیانیدانشیار اقتصاد دانشگاه پیام نورابوالقاسم اثنی عشریدانشیار اقتصاد دانشگاه پیام نورکامران ندریدانشیار اقتصاد دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20180609The Islamic Treasury bills market is one of the significant influential factors on the implementation of the resistance economy in Iran. Therefore, in this research, due to the importance of the Islamic Treasury bills market in adapting to the resistance economy and its impact on the Iran economy, first, extracthng the principles of resistance economy relating Islamic Treasury bills, using library method, and then are reviewed and ranked these principles by experts, using Analytical Hierarchy Process(AHP) method. In the following, are adapted the main types of Islamic treasury bills to each of the principles of resistance economy, and Finally, are designed the treasury bills adopted to the resistance economy, using the relevant principles. Show, by extracting seven principles of resistance economy in relation to treasury bills, the results of the research that, firstly, the common Islamic Treasury bills, in most cases are not consistent with the principles of resilient economics, with the exception of investment treasury bills (matching four cases). Secondly, align these bills with the principles of resilient economy, the design of the treasury bills on two bases: “Adjustment with inflation” and “market pricing(tender)”, except for the secondary market of Islamic Treasury bills and Treasury bills flattening the budget.بازار اسناد خزانه اسلامی یکی از موارد مطرح و تأثیرگذار در بازار بدهی که بخشی از بازارهای مالی است، میباشد و از این طریق از عوامل قابل توجه تأثیرگذار بر اجرای اقتصاد مقاومتی در ایران میباشد. بنابراین به دلیل اهمیت بازار اسناد خزانه اسلامی در تطبیق با اقتصاد مقاومتی و اثرگذاری بر اقتصاد ایران، در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانهای، ابتدا اصول اقتصاد مقاومتی مرتبط با اسناد خزانه اسلامی استخراج و سپس این اصول توسط کارشناسان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، بررسی و رتبهبندی شده است. در ادامه انواع اصلی اسناد خزانه اسلامی با هر یک از اصول اقتصاد مقاومتی تطبیق داده شده و در نهایت، با استفاده از اصول مربوطه اسناد خزانه منطبق با اقتصاد مقاومتی طراحی شده است. با استخراج هفت اصل اقتصاد مقاومتی در ارتباط با اسناد خزانه اسلامی، نتایج تحقیق نشان میدهد که اولا اسناد خزانه اسلامی رایج، به جز اسناد خزانه سرمایهگذاری (مطابقت در 4 مورد) در اکثر موارد با اصول اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارند. ثانیا، طراحی اسناد خزانه بر دو محور «تعدیل با تورم» و «قیمتگذاری توسط بازار (مناقصه)» بجزدر موارد بازار ثانویه اسناد خزانه اسلامی و اسناد خزانه هموارسازی بودجه، این اسناد را با اصول اقتصاد مقاومتی همجهت میکند.دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیجمطالعات راهبردی بسیج1735-501X217920180811The role of institutions in increasing economic resilience, with emphasis on knowledge-based companies in a DSGE modelنقش نهادها در افزایش تاب آوری اقتصادی با تاکید بر شرکتهای دانش بنیان در یک مدل DSGE21123083806FAتیمور محمدیعضو هیات علمی و دانشیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیعباس شاکریعضوهیات علمی و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیسید محمدرضا سیدنورانیاستاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیمحمدصادق کریمی مهرآبادی. دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180517Achieving sustainable growth is one of the goals of all economies. If economic growth was only a function of the growth of knowledge and technology, then the welfare of mankind was guaranteed, while today in many countries, the growth is still the main concern of the governors. This subject becomes even more important when foreign pressures are a major obstacle to economic growth. Unlike Past, that the warring countries were trying to Military war, today these countries have entered the economic war with their respective countries. Factors such as sanctions are considered as factors causing economic shocks, disturbing the balance of the economy and preventing growth.<br />In this paper, using the Dynamic Stochastic General Equilibrium (DSGE) method, we examine the role of institutions in economic resilience and the impact of this on rescuing the economy and eliminating the effects of sanctions.<br />According to the findings of this paper, institutions play a key role in economic resilience. They will help achieve the goals of a resilient economy and achieve growth and increase economic resilience.رسیدن به رشد پایدار و باثبات یکی از اهداف همه اقتصادهاست. اگر رشد اقتصادی تنها تابعی از رشد ذخیره دانش و فناوری بود، آنگاه رفاه آینده بشر ظاهرا تضمین شده بود، در حالی که امروزه هنوز در بسیاری از کشورها مسئله رشد، نگرانی اصلی زمامداران است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری مییابد که فشارهای خارجی هم مانعی بزرگ برای رشد اقتصادی باشند. برخلاف قبل که کشورهای متخاصم از طریق جنگهای نظامی سعی در به زانو درآوردن رقبای خود داشتند امروزه این کشورها پای را در عرصه نبرد اقتصادی گذاشتهاند و بهدنبال برهم زدن امنیت اقتصادی کشورهای مقابل خود هستند. عواملی مانند تحریمها از عوامل ایجاد تکانههای اقتصادی، برهم زدن وضعیت تعادلی در اقتصاد و جلوگیری از رشد اقتصادی محسوب میشوند. در این مقاله با استفاده از روش تعادل عمومی پویای تصادفی(DSGE)، به بررسی نقش نهادها در مقاومسازی اقتصادی و تاثیر این امر در تابآور کردن اقتصاد و برطرف کردن آثار تحریمها پرداخته شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، نهادها نقش کلیدی در مقاومسازی اقتصادی دارند به این معنا که با فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت شرکتهای دانشبنیان به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رسیدن به رشد اقتصادی و افزایش تابآوری اقتصادی کمک خواهند کرد.