TY - JOUR ID - 92863 TI - عوامل مؤثر بر صادرات صنعتی ایران در راستای اقتصاد مقاومتی JO - مطالعات راهبردی بسیج JA - BSRQ LA - fa SN - 1735-501X AU - گلی, یحیی AU - فلاحتی, علی AU - الماسی, مجتبی AD - عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 21 IS - 80 SP - 115 EP - 134 KW - اقتصاد مقاومتی KW - تنوع صادرات KW - زیر بخش‌های صنعت KW - تقاضای بازار داخلی KW - فرضیه اثر بازار داخلی(HME) DO - N2 - لازمه تحقق تنوع سازی صادرات، به عنوان یکی از اهداف سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی، شناسایی مزیت­های صادراتی هر بخش است. یکی از عوامل ایجاد کننده مزیت صادراتی به ویژه در بخش صنعت، حجم تقاضای بازار داخلی است، که نقش بسزایی در ارتقاء رقابت­پذیری صنایع در بازارهای بین­المللی ایفا می­کند. مطالعه حاضر بر آن است با استفاده از داده­های سطح کدهای دو رقمی ISIC ایران و 41 کشور عمده تجاری، روش اقتصاد سنجی داده‌های ترکیبی و حداقل مربعات معمولی، به بررسی عوامل موثر بر صادرات نسبی صنعتی ایران در راستای اقتصاد مقاومتی طی دوره زمانی 2014-2000 بپردازد، نتایج نشان می‌دهد اثر بازار داخلی در 17  بخش از 21 بخش مورد مطالعه مثبت بوده، و تنها در 6 بخش این اثر از نظر آماری معنادار است. لذا می‌توان با حمایت موثر از بخش‌های دارای اثر بازار داخلی براساس بند 10 اقتصاد مقاومتی، زمینه را برای افزایش صادرات نسبی و ثبات درآمد ارزی فراهم نمود. در این راستا تمرکز بر بازار کشورهای همسایه از طریق قراردادهای تجاری ترجیحی گامی موثر برای افزایش صادرات نسبی است. UR - https://www.bsrq.ir/article_92863.html L1 - https://www.bsrq.ir/article_92863_ca4777c828b3d420bffc2c2fadbf50b7.pdf ER -