TY - JOUR ID - 80449 TI - عناصر کارکردی نظام نوآوری محصولات فرهنگی JO - مطالعات راهبردی بسیج JA - BSRQ LA - fa SN - 1735-501X AU - موتمنی, علیرضا AU - رضاییان, علی AU - علم تبریز, اکبر AU - نظری, ابوالفضل AD - استادیار دانشگاه شهید بهشتی AD - استاد دانشگاه شهید بهشتی AD - دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - 73 SP - 87 EP - 114 KW - نوآوری KW - نظام نوآوری KW - کارکردهای نظام نوآوری KW - محصولات فرهنگی KW - مدل‌سازی ساختاری تفسیری DO - N2 - نظام‌های نوآوری با هدف جهت‌دهی و انتظام منابع با نهادها طراحی و استقرار می‌یابند. این مهم اما در صنایع فرهنگی با موانع و مشکلاتی جدی، ازجمله عدم ملاحظه نقش کلیدی سرمایه انسانی، موجب نادیده گرفتن یا آسیب به نوآوری‌ها شده تا حدی که تصویر صنایعی کم‌بهره از آن‌ها ساخته است. این تحقیق جهت یافتن چارچوبی برای چینش ابعاد کارکردی نظام نوآوری محصولات فرهنگی شکل گرفته و ضمن بررسی اندک ادبیات موجود در این عرصه، اقدام به تولید محتوا بر اساس استراتژی داده‌بنیاد کرده است. این ابعاد پس از کدگذاری مصاحبه‌ها به‌صورت مرحله‌به‌مرحله احصاء شده‌اند. جامعه آماری این تحقیق را متخصصان، خبرگان و صاحبان دانش و تجربه در حوزه صنایع فرهنگی تشکیل داده و سازوکار پیشنهادشده آن، از نوزده مصاحبه عمیق، به‌دست‌آمده است. در ادامه به‌وسیله مدل‌سازی ساختاری تفسیری روابط ابعاد کارکردی و سطوح سلسله مراتبی آن‌ها تبیین شد تا اطلاعات مستخرج از آن موجب تکامل چارچوب کارکردی پیشنهادی این تحقیق شود. درنهایت این تحقیق بیان می‌دارد که چارچوب کارکردی نظام نوآوری محصولات فرهنگی دارای 35 مؤلفه (مقوله) و 9 بُعد کارکردی (دسته مقوله) شامل قانون‌گذاری، جهت‌بخشی راهبردی، توسعه زیرساخت‌های کلان، مدیریت منابع، ایجاد و توسعه دانش و تجربه، انتشار و اشتراک دانش و تجربه، فرهنگ‌سازی، ارزش‌آفرینی اقتصادی و بازار سازی است. UR - https://www.bsrq.ir/article_80449.html L1 - https://www.bsrq.ir/article_80449_a164fcf4343eabf0bb683c4591d0e6ee.pdf ER -