TY - JOUR ID - 80431 TI - شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در رقابت انتخاباتی با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری(ISM) (مورد مطالعه: رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی شهر تهران JO - مطالعات راهبردی بسیج JA - BSRQ LA - fa SN - 1735-501X AU - حاجی پور, بهمن AU - حسینی, سید محمود AU - زارع, ساسان AD - دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی رحمه الله علیه AD - دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی (ره) (نویسنده مسئول) Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 19 IS - 70 SP - 129 EP - 157 KW - رقابت انتخاباتی KW - بازاریابی سیاسی KW - عوامل کلیدی موفقیت KW - روش ISM DO - N2 - انتخابات عصاره مردم‌سالاری در هر حاکمیت است. در بستر انتخابات، احزاب سیاسی به‌مثابه یک کمپانی تجاری خود را در معرض رأی مردم قرار داده و توده‌ها نیز به‌عنوان خریدار اصلیِ ایده‌ها و چهره‌های جریانات سیاسی در این عرصه نقش‌آفرینی می‌کنند. پاسخ به این سؤال که احزاب و جریانات سیاسی چگونه می‌توانند در رقابت انتخاباتی سبد رأی خود را حداکثر کرده و پیروز میدان باشند دهه‌هاست که ذهن فعالین این حوزه را به خود معطوف داشته است. در مقاله حاضر با تکیه‌بر تحلیل نظر نخبگان سیاسی و فعال در عرصه انتخابات محلی، عوامل کلیدی موفقیت در چهار دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر تهران احصاء شده و سپس با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری (ISM)، این عوامل رتبه‌بندی شده‌اند. نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل انتظارات رأی‌دهندگان، عملکرد حزب حاکم و نوع تائید صلاحیت‌ها به‌عنوان مبنایی‌ترین عوامل عمل کرده و بیشترین تأثیر را در بین عوامل کلیدی موفقیت دارا می‌باشند و درنهایت مشارکت سیاسی و الگوی رأی‌دهی جامعه سطح اول و تأثیرپذیرترین عوامل کلیدی موفقیت را در بر می‌گیرند. UR - https://www.bsrq.ir/article_80431.html L1 - https://www.bsrq.ir/article_80431_5788a655f3f6c16535e53117499c210d.pdf ER -