TY - JOUR ID - 163700 TI - طراحی الگوی مهارت تفکّر رهبران و مدیران سازمان های دولتی ایران با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) JO - مطالعات راهبردی بسیج JA - BSRQ LA - fa SN - 1735-501X AU - رضایت, غلامحسین AU - ایراندوست, علی AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه امام حسین (ع) تهران ،ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام حسین (ع) تهران،ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 25 IS - 96 SP - 153 EP - 187 KW - الگو KW - مهارت تفکّر KW - مدیران KW - تصمیم گیری KW - حل مسئله DO - N2 - هدف اصلی:هدف این پژوهش طراحی الگوی مهارت تفکّر مدیران یکی از سازمان های دولتی ایران، مطالعه موردی یکی از سازمان‌های نظامی بود.روش پژوهش: این پژوهش ازنظر هدف، پژوهشی توسعه‌ای، از نظر معرفت‌شناسی تحقیقی کیفی و با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران ارشد و میانی سازمان مورد مطالعه و خبرگان علمی در حوزه موضوع تحقیق بود. داده‌های این پژوهش با دو ابزار جداگانه پرسشنامه اعتباریابی و پرسشنامه مدل سازی ساختاری تفسیری گردآوری شد. برای اعتباریابی پرسشنامه از روش اعتبار محتوایی (ضریب لاوشه) استفاده شد و پایایی آن 88 صدم محاسبه شد. یافته‌ها: یافته های تحقیق نشان داد که الگوی مهارت تفکر مدیران سازمان مورد مطالعه دربردارنده شش مرحله برنامه‌ریزی مقدماتی، تدوین نظام مسائل سازمان، ایده پردازی، ترکیب، تصمیم‌گیری و اجرا و ارزیابی است، همچنین این الگوی دارای هفده گام و پنجاه ‌و هفت فعالیت است. مرحله برنامه ریزی مقدماتی (سه گام خودآگاهی، فراهم‌سازی شرایط مناسب و انتخاب شیوه تفکر) و مرحله تدوین نظام مسائل سازمان (چهارگام گردآوری داده‌ها و اطلاعات به‌منظور شناسایی مسائل، طبقه‌بندی مسائل، شناسایی شبکه مسائل سازمان و اولویت‌بندی مسائل) و مرحله ایده پردازی (شامل سه گام کدگذاری داده‌ها، تهیه فهرستی از راه‌حل‌های جدید و ارزیابی راه‌حل‌ها و انتخاب بهترین راه حل) و مرحله ترکیب (شامل دو گام تغییر ساختار اطلاعات و الگوسازی) و مرحله تصمیم‌گیری (سه گام بررسی راه حل انتخابی، تعیین شرایط تصمیم‌گیری و انتخاب شیوه تصمیم‌گیری) و مرحله اجرا و ارزیابی (دو گام اجرای راه‌حل انتخابی و ارزیابی آن) است. UR - https://www.bsrq.ir/article_163700.html L1 - https://www.bsrq.ir/article_163700_36197dd776fe665a47b382ef387de21e.pdf ER -