دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
24
93
2022
02
20
بررسی میزان شناخت بسیجیان از فریضه امر به معروف و نهی از منکر و راهکارهای گسترش آن با مقایسه وضع موجود با وضع مورد انتظار (مطالعه موردی شهر کرمان)
6
33
FA
علی
نورمحمدیان
مدرسی معارف اسلامی - اخلاق، دانشگاه قران و حدیث، قم، ایران
anm155@chmail.ir
معصومه
حافظ آبادیان
کارشناس ارشد علوم حدیث- نهج البلاغه، دانشگاه قران و حدیث، قم، ایران
nooriehsan92@gmail.com
با توجه به جایگاه بسیجیان در تحقق ارزشها، آشنایی بسیجیان با فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضروری است. هرگونه برنامهریزی برای گسترش این فریضه در بین اقشار مختلف بسیج، نیازمند آگاهی متولیان بسیج از میزان شناخت بسیجیان از چیستی، چرایی و چگونگی فریضه است. این پژوهش با روش پیمایشی در جمعیت هدف بسیجیان شهر کرمان با حجم نمونه آماری 231 نفر از طریق پرسشنامه محقق ساخته، انجام گرفته و یافتهها نشان میدهد، میزان آشنایی بسیجیان با چیستی، چرایی و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر، (وضع موجود) به ترتیب 2.579، 2.69 و 2.187 با میانگین 2.459 است. همین روند با جامعه آماری 69 نفر از نخبگان و خبرگان، با استفاده از پرسشنامهی متناسب با شاخص های پرسشنامه وضع موجود انجام گرفت و وضعیت مورد انتظار برای سه حوزه چیستی، چرایی و چگونگی به ترتیب 2.972، 3.747 و 3.877 بدست آمد. تحلیل و مقایسه وضعیت موجود با وضعیت حد انتظار، نشان دهنده بیشترین ضعف در چگونگی است. مهمترین راهکارهای گسترش فریضه، در سه حوزه فردی و بین فردی، سازمانی و برون سازمانی بر مبنای مصاحبه با نخبگان و خبرگان و استفاده از اسناد، احصاء و اولویت بندی شد.
امر به معروف و نهی از منکر,بسیج,میزان شناخت,گسترش فریضه
https://www.bsrq.ir/article_146400.html
https://www.bsrq.ir/article_146400_f2a98149cae91c3acc85fc7df9ba7191.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
24
93
2022
02
20
ارائه مدلی برای توانمندسازی کسبوکارهای خانگی تحت پوشش بسیج سازندگی استان قم
35
76
FA
محمدرضا
فلاح
0000-0003-2889-8492
مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، قم، ایران
mfallah@hmu.ac.ir
مونا
جامی پور
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگده علوم انسانی و هنر، دانشگاه حضرت معصومه س، قم، ایران
monajamipour@gmail.com
علیرغم اهمیت کسبوکارهای خانگی بهعنوان یکی از مهمترین راهکارهای کلیدی برای ایجاد اشتغال در بیشتر کشورها، هنوز این نوع کسبوکارها با موانع و چالشهای زیادی مواجه میباشند و توانمندسازی این کسبوکارها برای مقابله با چنین چالشهایی ضروری است. بااینوجود، هنوز خلأ تحقیقاتی عمیقی در حوزه چالشها و عوامل مؤثر بر توانمندسازی کسبوکارهای خانگی در مطالعات این حوزه مشهود است. ازاینرو، هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای توانمندسازی کسبوکارهای خانگی تحت پوشش بسیج سازندگی استان قم میباشد. رویکرد تحقیق حاضر کیفی، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق را فعالان، متخصصان و خبرگان حوزه مشاغل خانگی بهخصوص افرادی که تألیفات و تحقیقاتی در این زمینه داشتهاند و یا بهطور مستقیم درگیر مشاغل خانگی هستند، تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی، نمونههای منتخب شناسایی و دادهها در مصاحبه با نفر 14 ام به مرحله اشباع رسید. در این مطالعه از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادهها و از تحلیل مضمون برای تجزیهوتحلیل یافتهها استفادهشده است که درنتیجه آن 72 مضمون پایه، سه مضمون سازماندهنده با عناوین «توسعه قابلیتهای فردی»، «ظرفیتسازی کسبوکار» و «مداخلهگرهای فرهنگی-رقابتی» و همچنین مضمون فراگیری با عنوان «همافزایی چندگانه پویا» برچسبگذاری شده است. نتایج نشان میدهد که مهمترین ابزارهای توسعه کسبوکارهای خانگی شامل ایجاد بازارچههای دائمی، ارائه آموزشهای تخصصی و هدفمند، داشتن طرح کسبوکار، تشکیل تشکلهای تخصصی و ارائه تسهیلات کمبهره و آسان است.
همافزایی چندگانه پویا,توسعه قابلیتهای فردی,ظرفیتسازی کسبوکار,مداخلهگرهای فرهنگی-رقابتی,هنجارهای فرهنگی- اجتماعی,ارزشهای رقابتی-زیرساختی
https://www.bsrq.ir/article_146401.html
https://www.bsrq.ir/article_146401_63080178089c0d8871216ca5af60a20b.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
24
93
2022
02
20
شناساییِ الگویِ مطلوبِ تعاملِ شهرداری و مساجد(مطالعه موردی: شهر مشهد)
76
105
FA
مهناز
امیرپور
0000000281038347
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قوچان ، گروه علوم اجتماعی، قوچان ، ایران
mahnaz.amirpour@gmail.com
جمال
طوسی فر
گروه علوم اجتماعی ، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی ، قوچان ، ایران
jamal_toosi@yahoo.com
مهدی
علی ابادی
کارشناس ارشد ، گروه علوم اجتماعی ، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی ، قوچان ، ایران
m.aliabadi.366@gmail.com
سوال اصلی(یا هدف اصلی): این پژوهش در راستای پاسخگویی به این سوال است که الگوی مطلوب تعامل شهرداری و مساجد شهر مشهد چیست و برای رسیدن به بهترین الگو، رعایت چه اصولی لازم و ضروری است. <br />روش پژوهش: این پژوهش با روش کیفی و مصاحبه عمیق با 15 کارشناس و مطلع کلیدی در شهرداری مشهد، انجام شده است. <br />یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد که از نظر خبرگان دو مسأله اساسی در این زمینه وجود دارد، نخست مدیریت منسجم و یکپارچه شهرداری در مواجهه با مساجد و سپس تأمین استقلال اقتصادی مساجد در هزینههای امور جاری. تلاش برای حل این دو مسأله از طریق طراحی یک شورای اداری با شرح وظایف مشخص و تلاش در راستای استقلال اقتصادی و تلاش برای حفظ مردمی بودن مسجد الگوی مطلوب برای این سازمان خواهد بود. اجرای این الگو باید به نحوی باشد که مساجد را به سوی استقلال اقتصادی در هزینههای اولیه خود هدایت کند تا از نقش شهرداری به مثابهی متولی مساجد کاهش داده، زمینهی لازم را برای احیای کارکردهای مردمی مساجد فراهم کند.
مسجد,شهرداری,الگوی تعامل,کارکردهای مساجد,مسائل و مشکلات مساجد
https://www.bsrq.ir/article_146402.html
https://www.bsrq.ir/article_146402_650d709d39a5f45b8f9647a93d17c4bd.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
24
93
2022
02
20
مطالعه مقایسهای عوامل نقشآفرین در تفاوت موضعگیری سیاسی آیتالله بروجردی و امام خمینی (ره) براساس الگوی مفهومی امیلیو بتی
107
136
FA
محسن
شفیعی سیف آبادی
0000-0002-1217-939X
گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران
shafiee@ardakan.ac.ir
علیرضا
سمیعی
دانشیار جامعه شناسی سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، کهگیلویه و بویر احمد، ایران(نویسنده مسئول)
asamiei@yu.ac.ir
در حوزه اندیشهها و مواضع سیاسی، پیوند میان نظریه و عمل همواره راهگشای فهم چرایی رویکردهای متمایز عالمان دینی و مجریان سیاسی از یکدیگر بوده است. بر همین پایه، هدف اصلی مقاله از منظری مقایسهای، واکاوی عوامل تاثیرگذار بر تفاوت موضعگیریهای سیاسی آیتالله بروجردی و امام خمینی (ره) بر مبنای روش هرمنوتیک و الگوی مفهومی امیلیو بتی است. امیلیو بتی از جمله اندیشمندان حوزه هرمنوتیک روشی است که برای کشف نیات و فهم چرایی موضع گیریهای سیاسی و اندیشههای سیاسی اندیشمندان بررسی زمینههای محیطی-ایدوئولوژیکی و متون صادر شده از آنها را ضروری میداند. از همین رو سوال اصلی تحقیق حاضر عبارت است از اینکه «چه زمینهها و عواملی بر موضعگیریسیاسی آیتاللهبروجردی و امامخمینی (ره) نسبت به امر سیاسی تاثیرگذار بوده است؟» نتایج حاصل از تحقیق که شیوه جمع آوری داده های آن از نوع اسنادی-کتابخانه ای است، نشان می-دهد که زمینههای رشد و بالندگیخانوادگی، محیطزندگی، بسترهایتحصیلی، نوع فهم از علومدینی، فضای محیطی-ایدئولوژیکی و خوانش متفاوت از خطر گروههایی مانند بهائیان و مارکسیستها از جمله عواملی است که نوع و شیوه فعالیتسیاسی این دو اندیشمند دینی را متفاوت ساخته است. از یکطرف آیتالله بروجردی با اتخاذ رویکرد علمی و اولویتبخشی به مبارزات فرهنگی از ورود عملی به عرصهسیاست دور ماند و از طرف دیگر امامخمینی (ره) متاثر از زمینههای مطرح شده نهتنها ورود عملی به امور سیاسی را لازم میدید که مبارزه برای تشکیل حکومتاسلامی تحت امر ولایت فقیه را ضروری میدانست.
امر سیاسی,آیتاللهبروجردی,امامخمینی (ره),امیلیو بتی,هرمنوتیک
https://www.bsrq.ir/article_146403.html
https://www.bsrq.ir/article_146403_2e0144eeb0aeb5eef53f0fce507170e1.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
24
93
2022
02
20
مزیت سنجی محصولات پلیمری در راستای مقاوم سازی صنعت پتروشیمی
137
171
FA
مهدی
عفتی
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه/ دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد/ دانشگاه امام صادق (ع)
mahdi.effati@isu.ac.ir
امیر
کارگر
دانشجوی دکتری/ گروه اقتصاد انرژی/ دانشگاه امام صادق(ع).
akeco1448@gmail.com
وجود رانت در فضای صنعت پتروشیمی باعث شده که تمامی سرمایهگذاران در این حوزه، تنها به تعداد اندکی از محصولات پتروشیمی رویآورند که معمولاً بدون مبانیاقتصادی بوده و مبتنی بر بهینهسازی نمیباشد و تنها باتوجهبه حاشیه سودهای کلان تصمیم به تولید آن میگیرند. این پژوهش در تلاش است تا با استفاده از معیارهای اقتصادی مستخرج از مصاحبهها و مطالعات، به اولویتبندی محصولات پتروشیمی برای بهینهسازی منابع داخلی کشور در راستای توسعه متوازن صنعت-پتروشیمی در حوزه سرمایهگذاری کمک نماید. لذا در سیر پژوهش، ابتدا دلایل انتخاب موضوع و اهمیت آن در صنعت پتروشیمی کشور مورد بررسی قرار گرفته؛ سپس ضمن مرور پیشینه تحقیقات موجود و با استفاده از اطلاعات و تحلیلهای متعدد، ضمن بیان علت انتخاب محصولات پلیمری برای توسعه صنعت پتروشیمی، چهار معیار اصلی اقتصادی در قالب روش تاپسیس در بین چهار محصول اصلی پلیمری یعنی پت، پیویسی، پلیاتیلن و پلیپروپیلن بررسی شده و به اولویتبندی محصولات پلیمری برای تعیین سبد تولیدی مجتمعهای پتروشیمی و یا جهتدهی به طرحهای سرمایهگذاری آتی در راستای مقاومسازی ساختار اقتصادی صنعت پتروشیمی کشور، در مقابل نوسانات اقتصادی و تحولات بازارهای آنها پرداخته میشود.
مقاومسازی صنعت پتروشیمی,مزیت سنجی,محصولات پلیمری,هزینه فرصت منابع داخلی,روش تاپسیس
https://www.bsrq.ir/article_146452.html
https://www.bsrq.ir/article_146452_95a014a76838bbfba3176f184b1b803a.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
24
93
2022
02
20
تبیین الگوی مقاومت در مکتب سلیمانی
173
204
FA
آسیه
مهدی پور
گروه علوم سیاسی،دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
assmahdipour@scu.ac.ir
مقاومت به معنای ظلمستیزی ، عدالتخواهی و مبارزه با نظام سلطه در گفتمان انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی(ره) است که از ماهیت رهاییبخش آموزههای اسلامی و معارف شیعی از یکسو و ظلمستیزی در فرهنگ سیاسی ایران نشأت میگیرد. با توجه به اهمیت مقوله مقاومت و پیوند عمیق آن با مکتب سلیمانی این مقاله به تبیین الگوی مقاومت در مکتب سلیمانی پرداخته است. در این بررسی از روش کیفی داده بنیاد استفاده شد. این روش در سهگام؛ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. دادهها از متن سخنرانیهای شهید سلیمانی از سال 1385 تا 1397 و نیز متن وصیتنامه ایشان در قالب 180 کد و مفهوم و 12 مقوله استخراج گردید. پدیده محوری این مقاله(الگوی مقاومت) در چند لایه شامل زمینه ها، ابعاد،موانع، راهکارها،پیامد و چشم انداز مورد تحلیل قرار گرفت نتایج این بررسی نشان میدهد دفاع مقدس نقطه آغاز مقاومت است و الگوی تجربهشده موفق جامعه امام زمانی و آخرالزمانی محسوب میشود. در مکتب شهید سلیمانی جامعه مقاوم آخرالزمانی نه یک آرمان در افق آینده که یک الگوی عملی واقعی تجربهشده است که باید از آن درس گرفت، آن را ارج نهاد و بهعنوان راهحل برونرفت از موانع و مشکلات و چراغ راه آینده قرارداد.الگوی مقاومت در مکتب شهید سلیمانی در ابعاد دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی قابل تبیین است.
مقاومت,جامعه امام زمانی,دفاع مقدس,مکتب سلیمانی
https://www.bsrq.ir/article_146453.html
https://www.bsrq.ir/article_146453_f3f329f623d0b75a0f91dfc9a82417eb.pdf