دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
21
78
2018
04
21
الگوی وحدت کارکردی ظرفیتهای تمدنی انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری مدظله العالی
5
30
FA
محمد
واثقی بادی
کارشناسی ارشد معارف اسلامی و سیاستگذاری عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام
vasegh162162@gmail.com
مهدی
بمانی طوئقی
کارشناس ارشد فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
bemani1371@gmail.com
با طلوع انقلاب اسلامی تقابل تاریخی حق و باطل معنای تمدنی به خود گرفت. انقلاب اسلامی در این مواجهه همهجانبه، متمسک به ظرفیتها و نهادهای انقلابی و تمدنساز شده است که در بستر تاریخ این انقلاب ظهور و رشد یافته اند. بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی، ضرورت وحدت کارکردی و هماهنگی این ظرفیتهای تمدنساز هم در مواجهه با تمدن غرب و هم در جهت ساخت یک تمدن منسجم و خالی از التقاط و تعارضات فرهنگی تمدنی در بخشهای مختلف، هرچه بیشتر احساس میشود. لذا در این پژوهش در وهلهی اول ظرفیتها و نهادهای تمدنساز انقلاب اسلامی بواسطه روش نظریه پردازی داده بنیاد از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی احصاء و تحلیل کارکردی شدند. سپس ظرفیتهای تمدنی به دو نوع ظرفیتهای تمدنساز و ظرفیتهای وحدتبخش تقسیم شدند و براساس الگوی سه مرحلهای تمدن سازی(تفکر، فرهنگ، تمدن) الگوی نهایی وحدت کارکردی ظرفیتهای تمدنی انقلاب اسلامی ارائه شد. ظرفیتها و نهادهای تمدنساز شناخته شده شامل مسجد، حسینیه و هیأتها، حوزه علمیه، دانشگاه، خانواده، بسیج مردمی، اجتماعات دینی مردم مانند نماز جمعه، اربعین و غیره و همچنین ظرفیتهای وحدت آفرین شامل مواردی چون ولی فقیه، علم دینی، روحیه بسیجی و غیره میشود.
تمدنسازی اسلامی,انقلاب اسلامی,ظرفیت تمدنی,وحدت کارکردی,کارکرد تمدنی,تحلیل کارکردی
https://www.bsrq.ir/article_80479.html
https://www.bsrq.ir/article_80479_0091abda990fc8f42cbb9b9a1532bc2b.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
21
78
2018
04
21
ادراک فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی: پژوهشی پدیدارشناسانه
31
72
FA
اصغر
ابراهیمی هرستانی
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز
ebrahimi9090@yahoo.com
یوسف
ادیب
استادیار گروه رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
yousef_adib@yahoo.com
یوسف
رضاپور
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
razapouryousef@yahoo.com
مهدی
طغیانی
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
mtoghyani@gmail.com
با توجه به اهمیت تربیت اقتصادی دانش آموزان به منظور فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، هدف این پژوهش شناسایی و توصیف ادراک دانش آموزان از اقتصاد مقاومتی بود. به این منظور، از روش پدیدارشناسی که کانون توجه خود را بر تجارب زیسته و ادراک بشر قرار میدهد، استفاده شد و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به بررسی تجربیات و ادراک فارغ التحصیلان متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی پرداخته شد، پس از اشباع دادهها تعداد آنها به 25 نفر رسید. با استفاده از روش اسمیت، تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد و 7 مضمون اصلی شامل مفهوم، ضرورت، اهداف، الزامات، اقدامات، موانع و مغالطات اقتصاد مقاومتی و 20 مضمون فرعی استخراج شد. دانش آموزان ادراک صحیحی نسبت به اقتصاد مقاومتی ندارند، گفتار و رفتار آنها در این مورد متناقض است. اقتصاد مقاومتی به خوبی برای آنها تبین نشده است و درک صحیحی از مبانی، اهداف، ضرورت، الزامات و مؤلفه های آن ندارند و از آنجایی که درک صحیحی از موضوع ندارند، اقدامات مناسبی انجام نداده اند. بنابراین فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی برای دانش آموزان به طور شایسته مورد توجه نبوده است. طراحی و اجرای برنامه درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی می تواند نقش ویژه ای در بهبود وضعیت ایفا کند.
ادراک اقتصاد مقاومتی,فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول,تربیت اقتصادی
https://www.bsrq.ir/article_80480.html
https://www.bsrq.ir/article_80480_03beb935c7c4a8248329a9a615703a0a.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
21
78
2018
05
21
شناسایی موانع عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی
73
100
FA
میثم
لطیفی
دانشیار گروه دولتی، دانشگاه امام صادق علیه السلام
m.latifi@isu.ac.ir
مجتبی
کمیلی فرد
دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق علیه السلام
komeilyfard@isu.ac.ir
این پژوهش به بررسی موانع موجود بر سر راه عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری پرداخته و به دنبال پاسخ به این سؤال است که موانع عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری کداماند؟ در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و ابزار مصاحبه برای جمعآوری دادهها و تحلیل مضمون برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. درفرایند انجام این پژوهش با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی این حوزه مصاحبه انجام شد و پس از تحلیل مضمون متن مصاحبه ها 174 مضمون پایه و 120مضمون سازمان دهنده استخراج شدند. در نهایت این پژوهش، مؤلفههایی 36 گانه در سه بعد موانع مربوط به طراحی و تدوین ازجمله: غفلت از توجه به توانایی، امکانات و ظرفیت مجریان در مرحله تدوین خطمشیهای کلان، عدم وجود دستهبندی منظم موضوعات و مسائل نظام اداری؛ موانع مربوط به اجرا ازجمله: برخورد شعاری باسیاستهای کلی، وجود مقاومت در برابر تغییرات، نبود ثبات مدیریتی؛ موانع مربوط به نظارت و ارزشیابی ازجمله: فقدان شاخصها و معیارهای مشخص برای نظارت و ارزشیابی دستهبندی شدند.
خط مشی گذاری عمومی,سیاستهای کلی نظام,سیاستهای کلی نظام اداری,خط مشی های کلان,اجرا خط مشی
https://www.bsrq.ir/article_80481.html
https://www.bsrq.ir/article_80481_9c2d8a991f2ee214bb8cd5b9dd217231.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
21
78
2018
04
21
کشف عوامل مؤثر بر استحاله نهاد جهاد سازندگی: تحلیل شبکه مضامین
101
126
FA
میثم
ظهوریان ابوترابی
دکتری مدیریت رفتاری دانشگاه فردوسی مشهد
zohurian.m@gmail.com
سعید
مرتضوی
استاد گروه مدیریت دانشگاه علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
mortazavi@um.ac.ir
محمد
لگزیان
استاد گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد فردوسی مشهد
m-lagzian@um.ac.ir
محمد مهدی
فراحی
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد فردوسی مشهد
mhdfarahi@um.ac.ir
هدف از این پژوهش کشف عوامل مؤثر بر استحاله نهاد جهاد سازندگی بود. جهت دستیابی به این هدف و با توجه به ماهیت سوالات تحقیق، روش کیفی تحلیل شبکه مضامین به عنوان استراتژی مناسب انتخاب شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش مدیران نهاد جهاد سازندگی در دهه اول فعالیت این نهاد بوده است که از طریق نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن اصل اشباع با نمونهای 25 نفره از این مدیران به صورت عمیق مصاحبه شده است. از تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش 146 کد باز تولید شد که پس از ترکیب 20 مضمون پایه شناسایی و این مضامین در گروههای همگن، در قالب سه مضمون سازماندهنده شامل عوامل بیرونی، عوامل درونی فرهنگی و تغییرات درونی ساختاری دسته بندی شد. نتایج تحقیق میتواند در حفظ ماهیت و هویت سازمانهای اجتماعی و نهادهای ارزشی و مردم پایه مورد استفاده قرار گیرد.
جهاد سازندگی,نهاد,انقلاب اسلامی,شبکه مضامین,استحاله سازمانی
https://www.bsrq.ir/article_80482.html
https://www.bsrq.ir/article_80482_5d7b277cdfb51ec43bba6a2f5e6cc16d.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
21
78
2018
04
21
گفتمان های اسلامی در ترکیه نوین
127
150
FA
مهدی
پیروزفر
دانشگاه امام صادق- دانشجوی دکتری
mahdipiroozfar1371@gmail.com
غلامرضا
خواجه سروی
دانشگاه علامه طباطبایی- دانشیار
khajesrvy@yahoo.co
مساله نوشتار حاضر شناسایی گفتمان های اسلامی در ترکیه نوین است؛ ترکیه ای که در ظاهر و پس از حاکمیت سکولاریسم ترکی نباید هویتی اسلامی در آن وجود داشته باشد ولی علیرغم آن، اسلام همچنان نقشی اساسی در تکوین هویت ترکی دارد. در همین راستا سؤال اصلی تحقیق این است که گفتمانهای اسلامی در ترکیه نوین کدامند و چه مؤلفههایی دارند؟ فرضیه این تحقیق نیز این است که برخلاف ظاهر، سه گفتمان عمده اسلامی در ترکیه وجود دارند که دال مرکزی همگی آنها، اسلام با متفرعات سکولاریسم و دموکراسی است. در این تحقیق از روش تحلیل گفتمان و اشاره به دالهای اصلی و شناور استفادهشده است. یافته های تحقیق اشاره دارد که تفاوت سه گفتمان عمده اسلامی در ترکیه را میتوان در دالهای مرکزی آنها یعنی نوع نگاهشان به اسلام مشاهده کرد؛ گفتمان اسلام اجتماعی گولنی بر اسلام غیرسیاسی بهعنوان دال مرکزی خود تأکید میکند، در مقابل گفتمان اسلام سیاسی اربکانی تنها دال مرکزی خود را اسلام سیاسی دانسته و بر حضور همهجانبه دین در اجتماع تأکید دارد. البته گفتمان اسلام سیاسی لیبرال نیز بر اسلام سیاسی تأکید مینماید ولی حاضر به قبول حضور همهجانبه دین در اجتماع نیست. همچنین از میان این سه گفتمان، گفتمان اسلام سیاسی اربکانی به دلیل نداشتن انسجام در منظومه گفتمانی خود و تأکید همزمان بر اسلام سیاسی همهجانبه و سکولاریسم درنهایت محبوبیت خود را ازدست می دهد؛ درحالیکه دو گفتمان دیگر با مفصلبندی صحیح گفتمانی میتوانند محبوبیت بالایی در ترکیه کسب نمایند.
گفتمان,اسلام سیاسی,اسلام اجتماعی,اسلام لیبرال
https://www.bsrq.ir/article_80483.html
https://www.bsrq.ir/article_80483_7d4d0e453eb1ec8635bbcd3c40aa12ad.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
21
78
2018
04
21
شناسایی ابعاد اصلی شایستگی شغلی کارکنان مبتنی بر مقیاس بندی چندبُعدی(مطالعه موردی یکی از بخشهای سازمان بسیج مستضعفین)
151
172
FA
روح اله
عباسی
دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی
abbasi.ro@gmail.com
علی
دلاور
استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
delavarali@yahoo.com
نورعلی
فرخی
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری علامه طباطبایی
farrokhinoorali@yahoo.com
عباس
عباس پور
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
abbaspour1386@gmail.com
سید عبدالله
صالح نژاد
دکتری مدیریت، پژوهشگر دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
ro.abasi@gmail.com
امروزه میان صاحبنظران این توافق وجود دارد که منابع انسانی مهمترین مزیت رقابتی و سرمایة هر سازمانی است از آنجا که سازه شایستگی مبتنی بر مدلهای نظری مختلف، از متغیرهای متعددی تشکیل شده است، بهره گیری از روشهای بهینه شناسایی ابعاد سازه، در شناسایی ابعاد حقیقی شایستگی کمک شایانی می نماید. پژوهش حاضر تلاش کرده در یکی از سازمانهای وابسته به بنیاد تعاون بسیج مبتنی بر روش مقیاس بندی چندبُعدی (MDS) ، ابعاد اصلی تشکیل دهنده شایستگی شغلی کارکنان را شناسایی کرده و نشان دهد که هر یک از این ابعاد از چه متغیرهایی تشکیل شده اند. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان سازمان مذکور می باشد که مجموعاً بالغ بر 6000 کارمند هستند. با درنظر گرفتن توصیه ها در خصوص کفایت داده ها در تحلیلهای مبتنی بر کاهش ابعاد و با توجه به در اختیار داشتن لیستی از اسامی کارکنان، به روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای با حجم 1500 نفر از کارمندان انتخاب و اطلاعات مربوط به 20 متغیر موثر بر شایستگی شغلی کارکنان بر اساس مستندات مندرج در پرونده شغلی ایشان احصاء گردید. پس از تحلیل داده ها، براساس اطلاعات نمودار سنگریزه و مقادیر استرس خام نرمال و استاندارد شده 008/0 و 009/0، برازش مدل دو بُعدی تایید شد. نتایج حاصل از تحلیل روش مقیاس بندی چندبُعدی نشان داد که متغیرهای تاثیرگذار بر شایستگی را می توان در یک ماتریس دوبُعدی شامل بعد فردی-سازمانی و بعد فنی-ارتباطی افراز نمود.
منابع انسانی,شایستگی شغلی,کاهش ابعاد,مقیاس بندی چندبُعدی
https://www.bsrq.ir/article_80484.html
https://www.bsrq.ir/article_80484_800ef0ca69c5bb4d48ecc582735ee7b8.pdf
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
21
78
2018
04
21
سنجش و ارزیابی وزن ژئوپلیتیکی ایران در فرایند انتقال بخشی از قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی
173
192
FA
محسن
بیوک
استادیار دانشگاه خاتم الانبیاء(ص)ارتش
mohsen.b.t89@gmail.com
سیدحمید
سیدجعفری
دکتری جغرافیای سیاسی علوم تحقیقات تهران
h_sayyedjafary@yahoo.com
داود
رضایی سکه روانی
مدرس دانشگاه خاتم الانبیا (ص) ارتش
d.rezaei77@yahoo.com
پیشبینی انتقال قدرت جهانی (یا بخشی از آن) از نیمکرهغربی به نیمکرهشرقی و همچنین بروز برخی نشانههای آن در دهه جاری میلادی سبب شده تا توجه کشورها بیشازپیش به ترسیم وضعیت ژئوپلیتیکی آنها پس از جابجایی قدرت معطوف شود، در این پژوهش به تبیین وزن ژئوپلیتیکی کشور ایران در فرایند جابجایی قدرت با استفاده از روش مصاحبه و پرسشنامه پرداخته شده است. مدلی که توسط نویسندگان برای سنجش وزن ژئوپلیتیکی ایران ارائه شده متشکل از نُه فاکتور اقتصادی، سیاسی، نظامی، فضایی، فرامرزی، سرزمینی، علمی، اجتماعی و فرهنگی است که پس از وزندهی به شاخصهای هر کدام از آنها به سنجش وزن ژئوپلیتیکی ایران پرداختهاست. بر این اساس، مشخص گردید در صورت اجرای کامل فرایند انتقال قدرت، چنانچه حداکثر و حداقل میزان ممکن برای افزایش یا کاهش وزن ژئوپلیتیکی ایران به ترتیب «100+» و «100-» در نظر گرفته شود، مقدار تغییر وزن ایران برابر با «06/27+» خواهد بود. این رقم نشاندهنده این است که اولاً: فرآیند جابجایی قدرت موجب افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران خواهد شد و ثانیاً مقدار این افزایش حدوداً برابر با «1/4» بیشینه مقداری است که میتواند به وزن ایران اضافه شود. در پایان هشت راهکار مختلف جهت ارتقای بیشتر وزن ژئوپلیتیکی ایران ارائه گردیدهاست.
ژئوپلیتیک,قدرت جهانی,هژمونی,وزن ژئوپلیتیکی,انتقال قدرت
https://www.bsrq.ir/article_80485.html
https://www.bsrq.ir/article_80485_539d9f5b042c66d425421d2c4573f365.pdf