ORIGINAL_ARTICLE
تدوین و اولویتبندی سیاستهای تحقق بستر فرهنگی شکل گیری اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: شورای عالی انقلاب فرهنگی)
با گذشت هفت سال از طرح بحث اقتصاد مقامتی توسط مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی) صحبت از چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی بهاندازهی چگونگی تحقق آن در اولویت پژوهش نیست. نظریهپردازان اقتصادی معتقدند فرهنگ، بر اقتصاد تأثیر داشته و آن را عاملی مهم در تشویق فعالیتهای مفید اقتصادی مانند کار و تلاش میدانند و همواره بر اهمیت اثر فرهنگ بر رشد اقتصادی تأکید کردهاند. ازآنجاکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه قرارگاه فرهنگی کشور و متشکل از تمامی نهادهای حقوقی فرهنگی جمهوری اسلامی و خبرگان برتر این حوزه در کشور است انتظار میرود سیاستهای فرهنگی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را تصویب و ابلاغ نماید. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی (کمیـکیفی)، انجام شده است؛ در بخش کیفی با استفاده از روشهای مطالعه اسنادی و فراترکیب پژوهشهای پیشین و نیز تحلیل مصاحبههای انجام شده به استخراج سازهها، مؤلفهها، مفاهیم و متغیرهای فرهنگی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخته شد و بر این اساس مدل مفهومی پژوهش ساخته شد. در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان از نرمافزار PLS برای مدلسازی معادله ساختاری و آزمون مدل نهایی بهره گرفته شد. درنهایت با استفاده از مدل کانو حوزههای دارای اولویت برای سیاستگذاری مشخص شدند و بر اساس اولویتهای سیاستگذاری استخراجشده، با انجام آزمون فریدمن 26 اقدام سیاستی از میان 122 اقدام، انتخابشده و بهعنوان بسته سیاستی فرهنگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه شد.
https://www.bsrq.ir/article_92861_1552c5ab12436b57dc8dfdd9d2c9fec5.pdf
2019-01-21
5
38
فرهنگ
اقتصاد مقاومتی
سیاستگذاری
سیاست فرهنگی
حمیدرضا
اسمعیلی گیوی
esmaely@gmail.com
1
دکتری مدیریت و مدیرکل دفتر پژوهش های علمی و فرهنگی معاونت پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی
AUTHOR
علی
نظرمنصوری
nazarmansouri@gmail.com
2
دانش آموخته دکتری علوم اجتماعی(نویسنده مسئول)
LEAD_AUTHOR
حمید
پورنگ
pourang.hamid@gmail.com
3
مدیر گروه پژوهش های فرهنگ و علم معاونت پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی
AUTHOR
احمد
فضائلی
abomoh787@gmail.com
4
دانشیار مدیریت آموزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
AUTHOR
ابراهیمی آیت اله،سیف اله مراد (1394)، مفهوم شناسی و زمینه یابی بانکداری مقاومتی در اقتصاد ایران، روند (روند پژوهش های اقتصادی)، شماره: پاییز, دوره 22 , شماره 71
1
اسدی علی، (1393) نظام اقتصاد اسلامی الگویی کامل برای اقتصاد مقاومتی فصلناهه سیاست های راهبردی و کلان ،سال دوم، شواره پنجم،
2
اشتریان، کیومرث (1381)، روش سیاستگذاری فرهنگی، تهران: کتاب آشنا
3
اصغری،محمود (1392)، تربیت دینی و تأثیر آن بر اقتصاد مقاومتی، پژوهش های اجتماعی اسلامی » سال نوزدهم - شماره 99
4
اصغری محمود (1393)، خانواده و نقش آن در اقتصاد مقاومتی، پژوهش های اجتماعی اسلامی ، دوره 20، شماره 3
5
افخمی، بهروز (1395)، راهبرد توسعه اقتصادی مبتنی بر میراث فرهنگی، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، شماره 14، تابستان
6
افروغ، عماد؛ (1379)، چشم اندازی نظری به تحلیل طبقاتی و توسعه، تهران، نشر توسعه و فرهنگ دانش
7
اکبرزاده، میثم و جهانیان، ناصر؛ اقتصاد مقاومتی و زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی (فرهنگ مقاومت)، مجموعه مقالات کنگرة ملی اقتصاد مقاومتی، مبانی و مؤلفه های اقتصاد مقاومتی جلد 3
8
اکبری دستک فیض اله (1395) جایگاه فرهنگ قناعت (اقدام و عمل) و کارکردهای آن در تبیین و تحکیم مبانی اقتصاد مقاومتی از نگاه تعالیم اسلامی، بصیرت و تربیت اسلامی، دوره 13 , شماره 36
9
امیری طهرانی (1394) ، سید محمدرضا، مبانی سیستمی اقتصاد مقاومتی، جستارهای اقتصادی، دوره 12 ، شماره 23
10
انصاری،عبدالله (1393)، نقش مدرسه در توسعه ی اقتصاد مقاومتی؛ راهبردها و سیاست های مشارکت مدرسه در پیاده سازی اندیشه ی اقتصاد مقاومتی،رشد مدیریت مدرسه » مهر 1393 - شماره 102
11
پاشایی زاد، حسین (1386)، نگاهی اجمالی به روش دلفی، مجله پیک نور، سال ششم، شماره دوم
12
پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری
13
پژوهنده، محمد حسین (1394)، موانع تحقق اقتصاد مقاومتی، پژوهش های اجتماعی اسلامی، سال بیست و یکم، شمارة سوم
14
پیغامی، عادل (1393)، درس گفتارهای اقتصاد مقاومتی، انتشارات دانشگاه امام صادق ع
15
پیغامی، عادل؛ (1394)، مصاحبه، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
16
تودارو، مایکل؛ (1381)، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی، نشر کوهسار، چاپ دهم
17
حریری، اکبر؛ (1378)، مدیریت توسعه، نشر قطره
18
حسینعلـی، رسـول (1379)، مبـانی و اصـول سیاسـت فرهنگـی در جمهـوری اسـلامی ایـران (مجموعه مقالات)، تهران: نشر نی
19
حسینی، سید مصطفی (1390). بررسی اقتصاد هنر نقاشی پس از انقلاب ایران و تأثیر تحولات اجتماعی بر آن (با تأکید بر دهه 80 ه.ش). دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر
20
حسینی،عبدالرضا؛ رفیعی آتانی،عطا الله؛ حسینی،سید محمد حسین (1393)، بررسی جایگاه فرهنگ در اقتصاد مقاومتی، پاسداری فرهنگی، شماره 10
21
حشمتی مولایی، حسین (1394)، ریشه های هنجاری اقتصاد مقاومتی، فصلنامه روند، سال 22، شمارۀ 71
22
حشمتی مولایی حسین (1394)، ریشههای هنجاری در اقتصاد مقاومتی روند (روند پژوهشهای اقتصادی)، دوره 22 , شماره 71
23
خاشعی وحید، تمتاجی مصطفی (1395)، مفهوم پردازی و تبیین مؤلفههای استانداردسازی از منظر اسلام (در جهت تحقق خط مشیهای اقتصاد مقاومتی)، فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، شماره 20
24
خانباشی،محمد؛ بستان منش،غلامرضا (1394)، سهم سرمایه های انسانی و نیروی کار در تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی، کار و جامعه - شماره 185
25
خلیل ارجمندی،غلامرضا (1393)، نقش اقتصاد فرهنگ و هنر در اقتصاد مقاومتی، مدیریت رسانه ، شماره 6 و 7
26
دانش جعفری داوود، کریمی، سمانه (1393)، نفت، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، دوره 2 , شماره 8
27
داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، تهران، متفکران.
28
داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، تهران، متفکران.
29
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی کشور، (1395)،گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی.
30
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور.
31
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه مهندسی فرهنگی کشور.
32
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ (1396)،تدوین داده و ستاده وزارت اقتصاد و امور دارایی در حوزه فرهنگ بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی، کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی، طرح مطالعاتی.
33
دیهیم، حمید (1379) روشهای اقتصادی مبارزه با آلودگی هوای تهران. تحقیقات اقتصادی، شماره 56 :180-147
34
رحمان پور محمد*,حسن پور عصمت,نصراصفهانی احمدرضا (1395)، بررسی برنامه درسی ملی ایران در ارتباط با مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه صاحب نظران ، مطالعات ملی، دوره 17 , شماره 1 (65)
35
رهبر،فرهاد؛ سیف الدین،امیر علی؛ رهبر،امیر حسین (1393)، رهیافتی بر هستی شناسی اقتصاد مقاومتی؛ تلاشی در جهت نگاه اسلامی به گذار سیستم های اقتصادی - اجتماعی، روش شناسی علوم انسانی - شماره 78
36
سپهر دوست،حمید؛ زمانی شبخانه،صابر (1394)، بررسی نقش تعاونیها در ایجاد انگیزه های مشارکتی و توسعه اقتصاد، مطالعات ملی، شماره 63
37
ستاری فر، محمد؛(1371)،درآمدی بر سرمایه توسعه، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
38
سرمد، زهره ، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1387) ،روشهای تحقیق در علوم رفتاری تهران:نشر آگاه
39
سلیمانی، یاسر؛ (1395)،بررسی ابعاد گوناگون فرهنگ قرآنی قوام و مقاومت و معرفی الگوی مفهومی عوامل و موانع قوام و مقاومت اقتصادی مبتنی بر آیات؛ مجموعه مقالات اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و حدیث
40
سمیعی نسب، مصطفی؛ سلیمانی، یاسر؛ 1395؛ تبیین مبانی علمی اقتصاد مقاومتی و معرفی شاخص های اندازه گیری مقاومت اقتصادی؛ مجموعه مقالات کنگرة ملی اقتصاد مقاومتی؛ مجموعه مقالات کنگرة ملی اقتصاد مقاومتی؛ جلد یازدهم: مبانی و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی؛ تهران دانشگاه شهید بهشتی.
41
سیف،اله مراد (1391)، الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران، آفاق امنیت - شماره 16
42
سیف،اله مراد؛ کمالی،روزبه (1393)، الگوی کارایی تخصیصی و انطباقی در اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران (بر اساس سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، : آفاق امنیت، شماره 25
43
شاه آبادی، ابوالفضل، میرزابابازاده، سهیلا (1393)، چالش ها و فرصتهای صادرات غیر نفتی از نقطه نظر مؤلفههای دانش با رویکرد مقابله با تحریمهای اقتصادی، دومین اجلاس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم
44
شیروی خوزانی، عاطفه، رضایی، حسین (1393)، تأثیر اقتصاد مقاومتی بر مزیت رقابتی پایدار، دومین اجلاس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم
45
صفوی، بیژن. (1381). اقتصاد فرهنگ و هنر با تأکید بر اقتصاد سینمای ایران. دوره دوم، سال دوم، شماره سیزدهم و چهاردهم، مجله اقتصادی، ص 18 تا 23مجله اقتصادی آبان و آذر 1381 شماره 13 و 14
46
عباسیان، محمد؛ مریم رضایی؛ و حمید نصرت آبادی(1389). تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزش های مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (براساس مطالعه موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران). مدیریت نظامی 3(10): 77-108.
47
عزتی،مرتضی؛ احمدی،علی؛ انوری،قاسم؛ اصغری هرندی،محمد رضا (1394)، تأثیر اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در مقابله با تحریمهای اقتصادی، : مطالعات دفاعی استراتژیک ، - شماره 61
48
عزیزی، وحید؛ 1393، برنامه حوزه فرهنگ در سند راهبردی پدافند اقتصادی کشور، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه علم و صنعت ایران.
49
غفارپور، داود، پور حاتمی، زهره (1391)، اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت اقتصادی
50
NET/ARTICLE/SHOW/
51
فردرو، محسن و دیگران (1380)، جامعه و فرهنگ (مجموعه مقالات) تهران، آرون، چاپ اول
52
فردرو، محسن و دیگران (1380)، جامعه و فرهنگ (مجموعه مقالات) تهران، آرون، چاپ اول
53
فرمهینی فراهانی،محسن (1393)، راهکار فرهنگی اصلاح الگوی مصرف و تحقق اقتصاد مقاومتی در سطوح مختلف و خانواده، پیوند، شماره 414 و 415
54
فروتن طلعت (1395)، اقتصاد دانش بنیان راهکاری برای نیل به اقتصاد مقاومتی (پرونده ویژه)، نشریه: امواج دانش دوره 1 , شماره 2
55
کریم محمدحسین,صفدری نهاد محمود،امجدی پور مسعود (1393) ، توسعه کشاورزی و اقتصاد مقاومتی، جایگزین نفت، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، دوره 2 ، شماره 6
56
لطفعلی پور، امین شیرازی، بابک، غفاری، رامین (1393)، بررسی راهکارهای اقتصاد مقاومتی با استفاده از تجزیه و تحلیلی swot، دومین اجلاس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم
57
متوسلی، غلامعباس؛ (1387)،نظریه های جامعه شناسی، نشر سمت، تهران، چاپ هشتم
58
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم (1392). مدل سازی معادلات ساختاری: آموزشی و کاربردی به کمک نرمافزار لیزرل. تهران، مؤسسه کتاب مهربان نشر.
59
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم (1393) معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی: به کمک نرمافزار Smart-PLS. تهران، مؤسسه کتاب مهربان نشر.
60
مرعشی، سیدجعفر و دیگران (1376)، پیرامون فرهنگ عمومی کشور، تهران، سازمان مدیریت صنعتی
61
مطلق، ناهید و ذبیحی، محمدرضا (1393)، بررسی و تبیین نقش صنعت و تولید ملی اقتصاد مقاومتی، دومین اجلاس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم
62
مقدم، محمد ،یوسف؛ ذوالفقاری،حسین؛ علی پور، میثم؛ رسولیان،پریسا (1392)، بررسی رابطۀ اقتصاد مقاومتی، گرایش کارآفرینانه و مدیریت دانش، مدیریت سازمانهای دولتی، شماره 2
63
ملا داوودی، علی اصغر (1393)، تبیین نقش کارآفرینان در شکلگیری اقتصاد مقاومتی با هدف کاهش وابستگی های بین المللی، دومین اجلاس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم
64
ملکان،مجید؛ جوادیه،زهره (1393)، نقش رسانه ها در نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی، رسانه، شماره 95
65
موسایی، میثم. (1391). اقتصاد فرهنگ، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
66
میرمعزی، سیدحسین؛ (1395)،اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی؛ مجموعه مقالات کنگرة ملی اقتصاد مقاومتی؛ مجموعه مقالات کنگرة ملی اقتصاد مقاومتی؛ جلد دهم: مبانی و مؤلفه های اقتصاد مقاومتی؛ تهران دانشگاه شهید بهشتی.
67
میرمنافی، سیدوحید؛ (1395)،فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان؛ دانشگاه گلستان.
68
میلانی،جمیل (1394)؛اقتصاد مقاومتی و خودباوری ملی، فرصتها و چالش های تحقق آن، مجله: مجله اقتصادی » مهر و آبان ، سال پانزدهم - شماره 7 و 8 (18 صفحه - از 5 تا 22)
69
ناصری، احمد، اسفندیاری فر، نیما، عمرانی، نوش آذر، محسن (1393)، بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی، دومین اجلاس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم
70
نعامی عبداله، مظهری علی اکبر (1393)، تاکید بر رابطه بازایابی داخلی و منابع سپرده ای بانک بهمنظور تامین منابع مالی مولد و فعال سازی سرمایه های انسانی در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، دوره 2، شماره 7
71
نکویی نایینی سیدعلی (1394)، سنجش پایداری نظام های بهره برداری کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی
72
واعظی،سید کمال؛ فدایی،محمد (1394) بررسی و تبیین مؤلفههای مدیریت راهبردی دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، بهار و تابستان - شماره 9
73
وبر، مارکس؛ (1371)، اخلاق پروتستان و روح سرمایه داری، ترجمه عبدالمحمود انصاری، نشر سمت
74
هادوینیا، علیاصغر (1395)، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان؛ مجموعه مقالات کنگرة ملی اقتصاد مقاومتی؛ مجموعه مقالات کنگرة ملی اقتصاد مقاومتی؛ جلد یازدهم: مبانی و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی؛ تهران دانشگاه شهید بهشتی.
75
همایون، محمدهادی و جعفری هفتخوانی، نادر (1387)، درآمدی بر مفهوم و روش سیاستگذاری فرهنگی درس هایی برای سیاستگذاران، اندیشه مدیریت، سال دوم، شماره دوم
76
http://sccr.ir/pages/?current=viewdoc&type=p&Sel=121¤tDGID=0¤tNGID=0
77
g.h (1967) mind, selt and society, university of Chicago Press
78
Parsons, Talcoot (1951), The social, system, iii,nois free Press
79
Spencer (1991). H, Principles of sociology, 3 vol, London
80
ORIGINAL_ARTICLE
اولویتبندی و تحلیل تعامل مؤلفههای اقتصاد مردمبنیاد بر پایۀ تلفیق روشهای MADM فازی
دوری گزیدن از اقتصاد دولتی و مضرات اثباتشدۀ آن، مستلزم حرکت به سمت حضور هرچه بیشتر مردم در عرصههای مختلف و مهم اقتصادی است. بهمنظور طراحی و ترسیم فضای مطلوب کشور جهت مقاومسازی اقتصاد از طریق محور قرارگرفتن مردم در بخشهای تأثیرگذار، نخستین گام شناخت مؤلفههایی است که تحقق اقتصاد مردمی به آنها وابسته است. در این مقاله، بر اساس پژوهشی مبتنی بر روش داده بنیاد که به استخراج مؤلفههای اقتصاد مردمبنیاد مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامیمدظلهالعالی صورت پذیرفته است، مؤلفههای مدنظر، با استفاده از تلفیقی از روشهای MADM فازی شامل روش DMATEL فازی و ANP فازی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. بدر این خصوص با اخذ نظرات 35 نفر از اساتید، نخبگان و کارشناسان عرصۀ اقتصاد مقاومتی، نحوۀ تعامل بین مؤلفههای مستخرج و همچنین اولویتبندی آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. اثرات مستقیم و اثرات کل مؤلفهها بر همدیگر، میزان اثرگذاری، اثرپذیری، اثرات خالص و میزان تعامل مؤلفهها و همچنین رتبهبندی مؤلفهها از نتایجی است که در خصوص مؤلفههای مؤثر در تحقق اقتصاد مردمبنیاد بهدستآمده و مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. بر اساس نتایج، بالاترین اثر کل یک مؤلفه بر مؤلفۀ دیگر را مؤلفۀ «رعایت اصل جهاد در فعالیتهای اقتصادی» بر مؤلفۀ «بهکارگیری امکانات توسط مردم اعم از امکانات مالی، ابتکار، مدیریت و نیروی کار» دارد. همچنین مؤلفۀ «بهکارگیری امکانات توسط مردم اعم از امکانات مالی، ابتکار، مدیریت و نیروی کار» از بالاترین اولویت برخوردار بوده و لازم است در سیاستگذاریها در رتبۀ اول جهت تأکید و توجه قرار گیرد.
https://www.bsrq.ir/article_93414_6d89e46a8d9768443ec70c5998211a89.pdf
2019-01-21
39
66
اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مردمبنیاد
رهبر معظم انقلابمدظلهالعالی
روش داده بنیاد
روش DMATEL فازی
روش ANP فازی
عبدالعظیم
قربانی
ab.az.ghorbani@gmail.com
1
دانشجوی دکتری اقتصاد نفت و گاز دانشگاه امام صادق علیه السلام
LEAD_AUTHOR
محمد
سلیمانی
mo.soleimani@gmail.com
2
استادیار دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
AUTHOR
رضا
رنجبران
reza.ranjbaran1992@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بینالمللی نفت و گاز دانشگاه امام صادق علیهالسلام
AUTHOR
علیرضا
تاجهبند
alireza.tajehband@gmail.com
4
دانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
AUTHOR
اختر محققی، مهدی(1385)، جامعه شناسی تعاون، تهران، انتشارات مولف
1
پیغامی، عادل (1393)، درس گفتارهای اقتصاد مقاومتی؛ تبیین نظریۀ اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اندیشۀ اقتصادی رهبر معظم انقلاب، تهران، انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
2
حسنی، مجتبی و حسینی، سیدحسین (1395)، امام، مردم، اقتصاد؛ تبیین الگو و معیارهای اقتصاد مردممحور مبتنی بر اندیشۀ امام خمینیرضواناللهتعالیعلیه، تهران، انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
3
رنجبران، رضا، فریدونی، سینا و قربانی، عبدالعظیم (1394)، استخراج شبکۀ مفهومی اقتصاد مردمبنیاد مبتنی بر بیانات و اندیشههای رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتشارات بسیج دانشجوئی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
4
طغیانی، مهدی و درخشان، مرتضی (1395)، اقتصاد وقف و خیریه، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام
5
عبدالملکی، حجتالله (1393)، اقتصاد مقاومتی؛ درآمدی بر مبانی، سیاستها و برنامۀ عمل، تهران، انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
6
اجلی، مهدی، عظیمی، حسین و قاسمیان صاحبی، ایمان (1394)، ارائه رویکرد ترکیبی ANP-DEMATEL فازی برای تحلیل عوامل فرا سازمانی مؤثر در بروز فساد اداری و مالی در سازمانهای دولتی، پژوهشهای مدیریت راهبردی، شمارۀ 58
7
افشارپور، محسن، عساکره، سجاد و زرندی، سعید (1394)، نقش سرمایهگذاری جمعی در تأمین سرمایۀ کارآفرینان نوپا، فصلنامۀ رشد فناوری، شمارۀ 43
8
پناهی، محمد حسین و امینی، اشرف(1390)، دولت رانتی، اقتصاد دولتی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی در ایران، نشریه تحقیقات سیاسی و بین المللی، شماره 7
9
حسنی، مجتبی و حسینی، سید حسین (1395)، تبیین فرآیند مشارکت مردمی در شکلگیری الگوی دفاع اقتصادی از جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر اندیشه حضرت امام خمینی (ره)، مجموعه مقالات دفاع اقتصادی
10
حیدری، محمدرضا و درخشان، مرتضی (1395)، تحلیل کارکردهای بخش سوم (امور خیر و نیکوکاری) در توسعۀ اقتصادی و اشتغال، مجموعه مقالات اولین همایش ملی خیر ماندگار
11
درخشان، مرتضی و نصراللهی، خدیجه (1393)، تحلیل اثر توسعۀ بخش سوم اقتصاد با شاخصهای اقتصادی و راهکارهای توسعۀ آن در ایران، نشریۀ اقتصاد اسلامی، شمارۀ 55
12
سلطانی، مرتضی و راعیعزآبادی، محمدابراهیم (1396)، اولویتبندی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی مرتبط با بازار رفاه، نشریۀ جستارهای اجتماعی، شمارۀ 27
13
شریعتی، مسعود، روغنیان، عماد و کناررودی، ابراهیم (1391)، استفاده از تلفیق تکنیکهای تحلیل عامل DEMATEL فازی، AHPفازی، ANP فازی، هشتمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، تهران، انجمن مهندسی صنایع ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
14
شفیعا، محمدعلی و موسوی لقمان، سیده اشرف (1392)، نقش مردم در پیشرفت اقتصادی در اندیشۀ مقام معظم رهبریمدظلهالعالی، نشریۀ اقتصاد اسلامی، شمارۀ 51
15
عباسی، محمدرضا (1379)، اقتصاد تعاونی: ارزشها و پیوستگیهای آن با توسعه ملی، نشریۀ تعاون، شمارۀ 114
16
عباسی، محمدرضا (1380)، ارزشهای اقتصاد تعاونی و نقش آن در توسعۀ اقتصادی، نشریۀ بانک و اقتصاد، شماره 1
17
محمدی، فرامرز (1373)، چشمانداز تعاونیهای اعتبار، نشریۀ تعاون، شماره 33
18
مروتی شریفآبادی، علی، عزیزی، فاطمه و جمشیدی، زینت (1395)، تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی، نشریۀ مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، شمارۀ 33
19
نصراللهی، زهرا و صالحیقهفرخی، فخرالسادات (1391)، عوامل مؤثر بر مکانیابی شهرکهای صنعتی با توجه به شاخصهای پیشرفت پایدار و اولویتبندی آنها با استفاده از اعداد فازی مثلثی، نشریۀ پژوهشهای رشد و پیشرفت اجتماعی، شمارۀ 7
20
یوسفی، احمدعلی (1394)، اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی
21
یوسفی، احمدعلی و غفاری، مجتبی (1395)، نقش مردم در اقتصاد مقاومتی با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظلهالعالی، نشریۀ پژوهشهای اقتصاد مقاومتی، شمارۀ 1
22
خامنه ای، سید علی(1390، 20 مهر؛1392، 19 بهمن و 1393، 1 فروردین)، بیانات در اجماع بزرگ مردم کرمانشاه برگرفته از khamenei.ir/speech-content?id=17510 بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش برگرفته از farsi.khamenei.ir/speech-content?=25260 و بیانات در حرم مطهر رضوی برگرفته از : farsi.khamenei.ir/speech-content?id=25993
23
Corry, Olaf (2010) "Defining and Theorizing the Third Sector"; in Rupert Taylor (ed.) Third Sector Research, Springer, New York
24
Lyons, Mark (2001), Third sector, The contribution of nonprofit and cooperative enterprise in Australia, Crow's Nest (Australia): Allen & Unwin
25
Mertenz, S. (2002), Nonprofit Organisations and Social Economy: Two Ways of Understanding the Third Sector, Annals of Public and Cooperative Economics, Available at https://doi.org/10.1111/1467-8292.00122
26
Abharjit, Sarkar (2016), Crowd Funding in India: Issues and Challenges, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2739008 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2739008
27
Abharjit, Sarkar (2016), Crowd Funding in India: Issues and Challenges, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2739008 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2739008
28
Akhaine, Sylvester (2013), the Third Sector and Development, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2401304 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2401304
29
Goodin, Robert E (2003), Democratic Accountability: The Third Sector and All, Hauser Center for Nonprofit Organizations Working Paper No. 19. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=418262 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.418262
30
Jassbi, Javad; Mohamadnejad, Farshid; Nasrollahzadeh, Hossein (2011): A Fuzzy DEMATEL Framework for Modeling Cause and Effect Relationships of Strategy Map. In Expert Systems with Applications 38 (5), DOI: 10.1016/j.eswa.2010.11.026.
31
m. Lin; C. w. Lin (Eds.) (2008): Cognition Map of Experiential Marketing Strategy for Hot Spring Hotels in Taiwan Using the DEMATEL Method. 2008 Fourth International Conference on Natural Computation. 2008 Fourth International Conference on Natural Computation
32
Lin, Chi-Jen; Wu, Wei-Wen (2008): A causal analytical method for group decision-making under fuzzy environment. In Expert Systems with Applications 34 (1), DOI: 10.1016/j.eswa.2006.08.012.
33
Opricovic, Serafim; Tzeng, Gwo-Hshiung (2004): Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS. In European Journal of Operational Research 156 (2), DOI: 10.1016/S0377-2217(03)00020-1.
34
Reyes, Francisco; Cerpa, Narciso; Candia-Véjar, Alfredo; Bardeen, Matthew (2011): The Optimization of Success Probability for Software Projects Using Genetic Algorithms. In Journal of Systems and Software 84 (5), DOI: 10.1016/j.jss.2010.12.036.
35
Saaty, Thomas L. (2004): Fundamentals of the analytic network process — Dependence and feedback in decision-making with a single network. In Journal of Systems Science and Systems Engineering 13 (2), DOI: 10.1007/s11518-006-0158-y.
36
Shieh, Jiunn-I; Wu, Hsin-Hung; Huang, Kuan-Kai (2010): A DEMATEL method in identifying key success factors of hospital service quality. In Knowledge-Based Systems 23. DOI: 10.1016/j.knosys.2010.01.013.
37
Tsai, W-H; Chou, W-C; Hsu, W. (2009): The Sustainability Balanced Scorecard as A Framework for Selecting Socially Responsible Investment: An Effective MCDM Model. In Journal of the Operational Research Society 60 (10), DOI: 10.1057/jors.2008.91.
38
Winston Smith, Sheryl and Hannigan, T.J. and Gasiorowski, Laura (2013), Accelerators and Crowd-Funding: Complementarity, Competition, or Convergence in the Earliest Stages of Financing New Ventures, University of Colorado-Kauffman Foundation Crowd-Funding Conference, Boulder, CO, July 12-13, 2013. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2298875 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2298875
39
Zhou, Quan; Huang, Weilai; Zhang, Ying (2011): Identifying Critical Success Factors in Emergency Management Using a Fuzzy DEMATEL Method. In Safety Science 49 (2), DOI: 10.1016/j.ssci.2010.08.005.
40
ORIGINAL_ARTICLE
نقش شبکه های اجتماعی در موفقیت کسب و کارهای خانگی
در شرایطی که نرخ بیکاری در کشور رو به افزایش است، همانند برخی از کشورهای دیگر، کسبوکارهای خانگی به عنوان فرصت اشتغالزایی کمهزینه مورد توجه مردم، مسئولین و برخی سازمانهای حمایتی و خدماتی قرارگرفتهاند. شرایط اقتصادی، تغییرات اجتماعی، فرهنگی و فناوری موجب شده تعداد افرادی که به این نوع کسبوکار میپردازند بیشتر شود. کسبوکارهای خانگی مبتنی بر انواع سرمایههای در دسترس افراد هستند و آنهایی که دسترسی بیشتری به این سرمایهها دارند احتمال موفقیت، دستیابی به معیشت و اشتغال پایدارشان بالاتر است. شبکههای اجتماعی میتوانند تسهیلکننده دسترسی به سرمایههای مورد نیاز این کسبوکارها باشند. روش تحقیق مقاله ترکیبی از روش تحلیل مضمون که اطلاعات آن با مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمده، روش تطبیقی و پیمایش با پرسشنامه میباشد. نتایج نشان میدهد در کشورهایی که کسبوکار خانگی رونق دارد، ایجاد انجمنها، شبکههای کسبوکار و عضویت شبکهای صاحبان این کسبوکارها توانسته تا حد زیادی کمبود سرمایهها و امکانات مورد نیاز را رفع کند. عضویت شبکهای و حمایتهای دریافتی از روابط رسمی مانند حمایت مالی و سفارش مشترک(40/0%) و حمایت روابط غیررسمی نظیر کمک مشورتی و تامین نیروی انسانی(25/0%) از موفقیت کسبوکارهای خانگی را تبیین میکند. به طورکلی حکشدگی کسبوکارهای خانگی در شبکهها(43/0%) موفقیت آنها را تبیین کرده است.
https://www.bsrq.ir/article_92864_2409b94cba1d24f37b2234c0bbd905d7.pdf
2019-01-21
67
103
کسب و کارخانگی
شبکه اجتماعی
سرمایه اجتماعی
موفقیت کسب و کار
حک شدگی
داود
پرچمی
dp206pd@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
فاطمه
جلالی
fatemeh.jalali.j@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه شهیدبهشتی
LEAD_AUTHOR
الوانی، سیدمهدی، میرعلی، نقوی(1381). سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریهها، فصلنامه مطالعات مدیریت، 33: 3-26
1
باستانی، سوسن، کمالی، افسانه، صالحی، مریم )1387(. سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی، مجله دانشکده ادبیات و علومانسانی، 16(61):41-81
2
برت، رونال (1393). کارآفرین شبکه، در جامعهشناسی کارآفرینی، ویرایش ریچارد سوئدبرگ، ترجمه: شهلا باقری، انتشارات بهمن برنا
3
پولانی، کارل (1391). دگرگونی بزرگ خاستگاههای سیاسی و اقتصادی روزگار ما، ترجمه: محمد مالجو، انتشارات سپیدار.
4
زالی، محمدرضا، شات، توماس، ناییج، نجفیان (1391). تاثیر شبکه اجتماعی بر عملکرد کسبوکار: اثر تعدیل کنندگی الگوی نقش و انگیزه کارآفرینانه(مورد مطالعه ایران، کرواسی و دانمارک)، پژوهشهای مدیریت در ایران، 16(2):91-111
5
سعیدی، علی اصغر (1388)، تمایز جامعه شناسی اقتصادی و علم اقتصاد، جامعه و اقتصاد، 6(19و20):191-208
6
Antonelli, D, Taurino, T (2011). Identifying and exploiting the collaboration factors inside SMEs networks, International Journal of Networking and Virtual Organizations, 9(4): 382-402.
7
Arranz, Nieves and Fernandez De Arroyabe Arranz, Marta and Fernandez De Arroyabe Fernandez, Juan Carlos (2018). Network embeddedness in exploration and exploitation joint R&D projects: a structural approach, British Journal of Management. ISSN 1045-3172
8
Castilla, Emilio, Huwang, Hokyu, Granovetter, Ellen, Granovetter, Mark (2000). Social Networks in Silicon Valley: https://web.stanford.edu/group/esrg/siliconvalley/docs/siliconvalleyedge.pdf
9
Evans, Mel, Syrett, Stephen (2007). Generating Social Capital? The Social Economy and Local Economic Development, European Urban and Regional Studies, 14(1):55-74
10
Feld, Scott (1997). Structural Embeddedness and Stability of Interpersonal Relations, Social Networks, 19(1): 91-95
11
Granovetter, Mark (1983). The Strength of Weak Ties: A Network Theory Revisited, in P.V. Marsden and N. Lin (eds) Social Structure and Network Analysis, pp. 105-30. Beverley Hills, CA: Sage Publications
12
Granovetter, Mark,1985: Economic Action and Social structure: The problem of Embeddness, American Journal of Sociology, 91(3): 481-510
13
Hastings, David, Anwar, Naveed (2018b). An investigation of the factors affecting the collaborative propensity of home-based businesses: an outline of the initial study. In: 23rd UK Academy of Information Systems International Conference, 20-21 March 2018, Oxford.
14
Hastings, David, Anwar, Naveed, Chowdhury, Gobinda (2018a) Exploring the Collaborative Activities of Home-Based Businesses in OECD Countries. In: UK Academy of Information Systems, 20-21 March 2018, Oxford.
15
Haveman, Heather, Jing, Shi, Jia , Nan (2017). The Dynamics of Political Embeddedness in China, Administrative Science Quarterly, 62(1):67–104
16
Klyver, Kim (2008). Influence of Social Network Structure on Entrepreneurship Participation A Study of 20 National Cultures, International Entrepreneurship and Management Journal, 4: 331–347
17
Kurtosi, Zsofia (2004). aspects of gender in social networks, In Czagany, l, Garai, l, Social identity information and markets, Proceeding of Faculty of Economics and Business Administration, JATEPress
18
Matos, Luis M, Abreu, António, (2005): Performance Indicators Based on Collaboration Benefits, Production Planning and Control, 18(7): 273-282
19
Paxton, Pamela, (2002). Social Capital and Democracy: An Interdependent Relationship, American Sociological Review, 67(2): 254-277
20
Porter, M.E (1990). The competitive advantage of nations, The Free Press, New York, NY.
21
Sabatini, Fabio (2007). The Role of Social Capital in Economic Development: available at: www.ecofo.unibo.it
22
Smesler, Neil, Swedberg, Richard (2005): Intoduction Economic Sociology, in niel Smesler and ichard Swedberg(eds), The Hand Book of Economic Sociology, Second Edition, Princeton University Press
23
Stone, Wendy (2001). Measuring Social Capital: Towards a Theoretically Informed Measurement Framework for Researching Social Capital in Family and Community Life." Australian Institute of Family Studies Research, 24
24
Tasi, Wenpin (2000). Social Capital, Strategic Relatedness and the Formation of Intra organizational Linkages, Strategic Management Journal, 21(9): 925-939
25
Turkina, Ekaterina, Van Assche, Ari, Kali, Raja (2016). Network Structure and Industrial Clustering Dynamics in the Aerospace Industry, CIRANO Working Papers
26
Tyas, Prananing (2015). Resilience, Home-based Enterprises and Social Assets in Post-Disaster Recovery: A Study from Indonesia, In fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Philosophy, Newcastle University
27
Verrest, Hebe (2007). Home-Based Economic Activities and Caribbean Urban Livelihoods, UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM
28
Woolcock, M. (1997). Social Capital and Economic Development: Towards a Theoretical Synthesis and Policy Framework, Theory and Society, 27:151-208
29
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و تبیین الگوی توسعه کارآفرینی در فضای مجازی ایران با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی
پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، توجهات پیرامون رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و تلاش به منظور اجرای آن بیش ازپیش برقرارشده و آن را به عنوان برونرفت از مشکلات اقتصادی کنونی کشور میدانند. اینست که در مرحله نخست میبایست کارآفرینی فضای مجازی رونق گیرد. از طرفی شکل گیری و رشد بنگاه های کارآفرینی در طول مدت زمان بسیار کوتاه تری نسبت به رشد سایر بنگاه ها در صنایع دیگر اتفاق افتاده است. این رشد سریع این سوال را به وجود می آورد که چه اتفاقی در حوزه کارآفرینی فضای مجازی ایران رخ داد، تا این بنگاه ها این مسیر را تا به امروز طی کنند؟ در پاسخ به این سوال، این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد با رویکرد گلیزر انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 16 نفر از خبرگان، سیاست گذاران و فعالان این حوزه بوده است. با بررسی مفاهیم و طبقه بندی آنها، شش مرحله برای تبیین توسعه کارآفرینی فضای مجازی کشور ارائه شده است که این مراحل شامل سه دوره گذار و سه دوره شکل گیری، رشد و بلوغ است. به کمک این طبقه بندی و مراحل، مدل نهایی توسعه اکوسیستم کارآفرینی فضای مجازی کشور تبیین گردید.
https://www.bsrq.ir/article_93415_ee8b3fd6fcf5bb69cc98c87aecc43bf8.pdf
2019-01-21
104
136
اکوسیستم کارآفرینی
فضای مجازی
نظریه داده بنیاد
اقتصاد مقاومتی
اقتصاد دیجیتال
استارتاپ
شهریار
عزیزی
sh_azizi@sbu.ac.ir
1
دانش آموخته دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
بهمن
حاجی پور
b-hajipour@sbu.ac.ir
2
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمدرضا
علی عسکری
mraliaskari@gmail.com
3
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
الوانی، سید مهدی، حسین خنیفر، حامد حاجی ملامیرزایی و سید مهدی میری، "ارائه چارچوبی برای نظام و محدوده خطمشی گذاری، تصمیمگیری و عمل در فضای مجازی" ، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال سوم، شماره یازدهم، تابستان 1393.
1
باقری دولت آبادی، علی و زارعیان جهرمی، فرجالله، "تاثیر فضای مجازی بر هویت و همبستگی ملی"، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال شانزدهم، شماره 60، پاییز 1392.
2
قمبرعلی، رضوان، حسین آگهی، امیرحسین علیبیگی و کیومرث زرافشانی، راهبرد اکوسیستم کارآفرینی؛ پارادایم جدید کارآفرینی، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، جلد اول، شماره سوم، پاییز 1393.
3
وینر، شوربرت، " استفاده انسانی از انسانها: سایبرنتیک و جامعه"، ترجمه مهرداد ارجمند، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، 1372.
4
Bell, David & Kennedy, Barbara M )2000(, The Cyber cultures reader, London Rutledge.
5
Corbin, J., & Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
6
Creswell, J. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th ed.). Pearson
7
European Commission (2015). European Commission (EC), Digital Transformation of European Industry and Enterprises; A report of the Strategic Policy Forum on Digital Entrepreneurship, available from:
8
http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/9462/attachments/1/translations/en/renditions/native
9
Entezari, Yagoub (2015), Building Knowledge- Based Entrepreneurship Ecosystems Case of Iran, World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship, Procedis: Social and Behavioral Sciences 195.
10
Stangler, D. and Bell-Masterson (2015), "Measuring an entrepreneurial ecosystem ", Kauffman Foundation Research Series on City, Metro, and Regional Entrepreneurship.
11
Forfas, F. (2009). Entrepreneurial Ecosystem: South West Ireland, rethinking entrepreneurship. Baseline Data and Analysis, South West Ireland. Dublin. 26 p. forfas.ie.
12
General Office of the Communist Party of China (CPC) Central Committee, 2006—2020 National Informatization Development Strategy,” China.com, accessed June 3, 2014.
13
Ghobadi, O., and Ghodrati, A. (2010). Barriers to entrepreneurship development in Iran, Research project, (In Persian)
14
Giles, Keir, "Russia’s Public Stance on Cyberspace Issues", 4th International Conference on Cyber Conflict, 2012.
15
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی الزامات رقابتی راهبرد تولید برای صادرات در صنعت داروهای گیاهی (در راستای تحقق سیاست دهم اقتصاد مقاومتی)
وجود مشکلاتی همچون بیتوجهی به مزیتهای اقلیمی ایران در صنعت داروهای گیاهی، ظرفیت بالای بازاریابی و صادرات این محصولات باعث شده که پژوهش حاضر با دو هدف کشف الزامات رقابتی تولید برای صادرات در صنعت داروهای گیاهی و اولویت بندی آنها انجام شود. بنابراین مسئله این پژوهش از نوع اکتشافی-تبیینی است؛ برای دستیابی به اهداف روششناسی پژوهش، رویکرد آمیخته و استراتژی آمیخته همگراست؛ بهاینترتیب که دادههای کیفی بهمنظور شناخت مقتضیات بومی و دادههای کمی برای آزمون چارچوب مفهومی جهانشمول گردآوری میشوند. در رویکرد کیفی با انتخاب ۷ نفر از میان متخصصان صنعت داروهای گیاهی و در چارچوب استراتژی پژوهش عمومی کیفی و همچنین تحلیل مضمون، اولویت های رقابتی بر اساس فراوانی رتبه بندی شدند. در رویکرد کمی به دلیل ضرورت شناخت اهمیت الزامات از سوی خبرگان و همچنین میزان عملکرد صنعت داروهای گیاهی، از روش تحلیل اهمیت-عملکرد استفاده شد؛ بدین صورت که سؤالات مصاحبه بر اساس چارچوب مفهومی ادبیات موضوع احصاء و تعداد ۵۰ پرسشنامه در میان تولید کنندگان و مجریان این صنعت توزیع شد که ۱۹ پرسشنامه حاوی اطلاعات کامل برگشت داده شد و بر اساس مدل اهمیت عملکرد و در چارچوب استراتژیهای چهارگانه این مدل الزامات رقابتی اولویتبندی شدند. نتایج حاصل از تفسیر دادههای آمیخته همگرا نشان میدهد تولید قابلاطمینان و مجهز به استاندارها و مجوزهای بین المللی و قابلیت تطابق با ویژگی های مدنظر مشتری در صدر اولویت هایی است که پیشنهاد میشود متخصصان این صنعت برای ورود به بازارهای جهانی روی آنها سرمایهگذاری کنند.
https://www.bsrq.ir/article_93416_82808dbfcabf8bcc5e891ee4f366125c.pdf
2019-01-21
137
168
راهبرد تولید برای صادرات
داروهای گیاهی
اقتصاد مقاومتی
مزیت رقابتی
تحلیل اهمیت عملکرد (IPA)
محمدباقر
ایمانی نژاد
bagherimani90@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)
LEAD_AUTHOR
رضا
بنی اسد
baniasadmba@gmail.com
2
هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
سید مجتبی
نبوی فرد
m.nabavifard@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
احمدیان، علیاشرف؛ پارسامنش، مهرداد، (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر حضور موفق شرکتهای صادرکننده ایرانی در بازارهای خارجی، بررسیهای بازرگانی، شماره 77، ص 1-15
1
آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا، (1395). تحقیق در عملیات نرم (رویکرد ساختاردهی به مسئله)، تهران، سازمان مدیریت صنعتی
2
امیری عقدایی، فتحالله؛ زارع، حسین، (1393). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود و توسعه بازار گیاهان دارویی در ایران (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، تحقیقات بازاریابی، سال چهارم، شماره اول، ص 195-214
3
باقری، ابوالفضل؛ بامداد صوفی، جهانیار؛ انتظاری، راحله، (1393). شناسایی و اولویت گذاری عوامل مؤثر بر انتخاب روش های ورود به بازارهای بین المللی (مطالعه موردی خودروسازان بزرگ کشور)، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 2، ص 111- 134
4
برهانزاده، علی؛ هو، دینخوان، ( 1394). تدوین استراتژی و اولویت بندی استراتژی های صادرات پسته ایران با مقایسه رویکردهای فازی و QSPM، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، شماره 2، ص 1-26
5
سمیعینسب، مصطفی؛ سلیمانی، یاسر؛ عبدی، سعید. (1393)، مدل مفهومی مطلوب امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران در منظومه اقتصاد مقاومتی. مجله آفاق امنیت، شماره 9، ص 2-9
6
شرجشریفی، آزیتا؛ بازایی، قاسمعلی؛ حیدری، سید عباس، (1395). بخشبندی مشتریان داروهای گیاهی و شناسایی ویژگیهای هر بخش در ایران مبتنی بر الگوی خوشهبندی، سیاستگذاری پیشرفت اقتصادی، شماره 10، ص 1-25
7
عابدجعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ شیخزاده، محمد، (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، شماره دوم (10)، ص 151-198
8
قلیپور، حسین؛ رازینی، روحالله، (1395). تحلیل مؤلفههای خطمشی تحول علوم انسانی با استفاده از رویکرد تحلیل اهمیت – عملکرد، مطالعات راهبردی بسیج، شماره 70، ص 41- 71
9
کشفیبناب، علیرضا (1389). مزیت نسبی اقتصادی کشت و تجارت گیاهان دارویی در ایران و ارزش آن در بازارهای جهانی. بررسیهای بازرگانی، شماره 44، ص 67-78
10
ملکاخلاق، اسماعیل؛ طالقانی، محمد، (1396). تحلیل رقابتپذیری در گسترهی جهانی (با تأکید بر سیر تکاملی مدل الماس). بررسیهای بازرگانی، شماره 45، ص 16- 29
11
میر معزی، حسین، (1393). اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری حفظه الله و مبانی دینی آن، مبلغان، شماره 179، ص 102-115
12
نورحسینی، سیدعلی؛ فلاحی، اسماعیل؛ سمیعزاده، معصومه؛ بهشتیپور، نوشین، (1396). بررسی برتری نسبی مصرف گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی براساس معیارهای اقتصادی و درمانی؛ مطالعه موردی: شهرستان رشت، تحقیقات اقتصادی کشاورزی، شماره 33، ص 71-99
13
Amoako-Gyampah, K., & Acquaah, M. (2008). Manufacturing strategy, competitive strategy and firm performance: An empirical study in a developing economy environment. International journal of production economics, 111(2), 575-592.
14
Avella, L., & Vázquez-Bustelo, D. (2010). The multidimensional nature of production competence and additional evidence of its impact on business performance. International Journal of Operations & Production Management, 30(6), 548-583.
15
Boyatzis, R. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Virginia: SAGE.
16
Boyer, K., & Lewis, M. (2002). Competitive priorities: investigating the need for trade‐offs in operations strategy. Production and operations management, 11(1), 9-20.
17
Braun, V. &. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology,, 3(2), 77-101.
18
Cai, S., & Yang, Z. (2014). On the relationship between business environment and competitive priorities: The role of performance frontiers. International Journal of Production Economics, 151, 131-145.
19
Chi, T. (2010). Corporate competitive strategies in a transitional manufacturing industry: an empirical study. Management Decision, 48(6), 976-995.
20
Flynn, B. B., & Flynn, E. J. (2004). An exploratory study of the nature of cumulative capabilities. Journal of operations management, 22(5), 439-457.
21
Frohlich, M. T., & Dixon, J. R. (2001). A taxonomy of manufacturing strategies revisited. Journal of Operations Management, 19(5), 541-558.
22
Größler, A., & Grübner, A. (2006). An empirical model of the relationships between manufacturing capabilities. International Journal of Operations & Production Management, 26(5), 458-485.
23
Hallgren, M., Olhager, J., & Schroeder, R. G. (2011). A hybrid model of competitive capabilities. International Journal of Operations & Production Management, 31(5), 511-526.
24
Hussain, M., Ajmal, M. M., Khan, M., & Saber, H. (2015). Competitive priorities and knowledge management: an empirical investigation of manufacturing companies in UAE. Journal of Manufacturing Technology Management, 26(6), 791-806.
25
Kim, B., & Park, C. (2013). Firms’ integrating efforts to mitigate the tradeoff between controllability and flexibility. International Journal of Production Research, 51(4), 1258-1278.
26
krol, F., & Bostrom, P. (2018). Evaluation of important operations capabilities for competitive manufacturing in a high-cost environment. Jonkoping University.
27
Porter, M. (1996). What is Strategy. Harvard Business Review.
28
Razavi, s., Mostafa, G., Rohollah, A., & Kashani, M. (2011). Relationship between Technological readiness and Innovation: A Secondary Analysis of Countries Global Competitiveness. European Journal of Scientific Research, 59(3), 318-238
29
Yadav, M., & Misra, S. (2012). Sustainable development: a role for market information systems for non‐timber forest products. Sustainable Development, 20(2), 128-140.
30
Saarijärvi, H., Kuusela, H., & Spence, M. T. (2012). Using the pairwise comparison method to assess competitive priorities within a supply chain. Industrial Marketing Management, 41(4), 631-638.
31
Sayem, A., Feldmann, A., & Ortega-Mier, M. (2018). Coordination in International Manufacturing: The Role of Competitive Priorities and the Focus of Globally Dispersed Facilities. Sustainability, 10(5), 1314.
32
Sener, s. (2013). The Competitiveness of Turkish Economy within the Scope of WEF Global Competitiveness Index. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 75, 453-464.
33
Thun, J. (2008). Empirical analysis of manufacturing strategy implementation. International Journal of Production Economics, 113(1), 370-382.
34
Thürer, M., Godinho, M., Stevenson, M., & Fredendall, L. (2013). Competitive priorities of small manufacturers in Brazil. Industrial Management & Data Systems, 113(6), 856-874.
35
Vickery, S. K., Koufteros, X., & Droge, C. (2013). Does product platform strategy mediate the effects of supply chain integration on performance? A dynamic capabilities perspective. IEEE Transactions on Engineering Management, 60(4), 750-762.
36
Voss, C. (2005). Paradigms of manufacturing strategy re-visited. International Journal of Operations & production management, 25(12), 1223-1227.
37
World Trade Organization Reports. (2016). https://www.wto.org/english/res_e/booksp_e/anrep_e/anrep16_e.pdf
38
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش میزان پیچیدگی اقتصادی ایران، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
یکی از مهمترین راهکارها در جهت مبارزۀ اقتصادی و مقاومت اقتصادی در شرایط تحریم، روی آوردن به اقتصادی مبتنیبر دانش است. توجه به نقش دانش در اقتصاد و رشد اقتصادی موضوع مهمی است که در نظریات اقتصادی روی آن تاکید بسیاری شده است. اقتصاد دانشی، تابآوری کشورها را در شرایط تحریم، و در مقابله و مواجهه با فشارهای اقتصادی و سیاسی به حداکثر ممکن بدل میسازد. برای اندازهگیری میزان دانش بهکاررفته در تولیدات یک کشور، شاخصهای مختلفی وجود دارد که یکی از ایـن شـاخصهـا، شـاخص پیچیدگی اقتصادی میباشد. رویکرد پیچیدگی اقتصادی مبتنی بر این ایدئولوژی است که محصولات تولید شده در اقتصـاد مـیتواننـد معـرف میزان دانش و مهارت مورد نیاز جهت تولید آنها باشند و با این فرض که کشورها محصولی را تولید نمیکننـد مگـر آنکه دانش و مهارت تولید آن را داشته باشند، سعی در محاسبه میزان انباشت دانـش و مهـارت نهفتـه در اقتصـاد را خواهد داشت. در این مقاله ابتدا ضمن تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی، به شاخص پیچیدگی اقتصادی و نحوه محاسبه آن اشاره می گردد. سپس به بررسی وضعیت صادرات ایران و شرکای تجاریاش در فاصله سالهای 2016- 1985 از منظر پیچیدگی اقتصادی میپردازیم. نتایج تحقیق نشان میدهد کشور ایران در مقایسه با شرکای تجاری خود، در زمینه پیچیدگی اقتصادی و به تبع آن اقتصاد مقاومتی، در جایگاه مناسبی قرار ندارد و تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارد؛ که نیازمند توجه ویژه سیاستگذاران برای ارتقاء جایگاه ایران در این شاخص میباشد.
https://www.bsrq.ir/article_93417_a56ceffcc6f4d3f93cdf9d324dc385dc.pdf
2019-01-21
169
190
شاخص پیچیدگی اقتصادی
اقتصاد دانش بنیان
صادرات
اقتصاد مقاومتی
محمد مهدی
احمدیان دیوکتی
ahmadianmehdi@yahoo.com
1
دکتری سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
حسنعلی
آقاجانی
aghajani@umz.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران (استاد)
AUTHOR
میثم
شیرخدایی
shirkhodaie@umz.ac.ir
3
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران(دانشیار)
AUTHOR
امیرمنصور
طهرانچیان
a.tehranchian@umz.ac.ir
4
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران (دانشیار)
AUTHOR
آشنا، مصطفی؛ یوسفی، حمیدرضا؛ صادقی، فرزانه. (1388). سرمایه فکری، سرمایه های ارزشمند و موثر در سازمان امور مالیاتی کشور، پژوهشنامه مالیات، دوره 17، شماره 6، صفحات 155- 139
1
پژم، سیدمهدی؛ سلیمی فر، مصطفی. (1394). بررسی تأثیر شاخص پیچیدگی اقتصادی بر رشد اقتصادی در 42 کشور برتر در تولید علم، مجله اقتصاد و توسعه منطقه ای، سال دوم، شماره 10
2
تاجریان، علیرضا. (1388). نقشه راه رهبری برای تولید علم و فناوری، توسعه و پیشرفت، راهبرد یاس، 20، 242-211.
3
تاری، فتح الله؛ سید شکری، خشایار و کاویانی، زهرا. (1391). اقتصاد مقاومتی1. اقتصاد مقاومتی و مؤلفه های آن (ویرایش اول)، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
4
پاداش، حمید؛ خداپناه، بهمن. (1396). نقدی بر رویکردهای توسعه در کشور راه کارهای تقویت تولید داخلی با تمرکز بر رویکرد قابلیت ها در چهارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی، پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ماهنامه علمی پژوهشی، سال هفدهم، شماره نهم، ص 26-1
5
چشمی، علی و ملک الساداتی، سعید (1392). شاخص پیچیدگی اقتصادی و ارتباط آن با ساختار نهادی تولید مقایسه تطبیقی ایران، کره جنوبی و ترکیه، اولین همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار
6
چشمی، علی؛ ملک الساداتی، سعید و رضوی، مهسا. (1393). ارزیابی رتبه جهانی ایران در شاخص پیچیدگی اقتصادی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، معاونت پژوهش های اقتصادی، دفتر مطالعات اقتصادی
7
حجازینیا، رویا (1395). شناسائی و رتبه بندی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی، فصلنامه رشد فناوری، سال دوازدهم، شماره 7
8
زهرانی، مصطفی (1387). مبانی نظری تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران: موانع و چالش های نفت ایران، بررسی مسائل اقتصاد انرژی، سال اول، شماره 2، تابستان 1387
9
شاه مرادی، بهروز؛ چینی فروشان، پیام (1396). سنجش دانش و مهارت با تکیه بر رویکرد پیچیدگی اقتصادی، مجله رهیافت، شماره 67
10
شقاقی شهری، وحید؛ علیزاده، شیوا (1395). آثار افتصاد دانش بنیان بر درون زایی اقتصاد ایران (در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی)، دو فصلنامه جستارهای اقتصادی ایران، سال 13، شماره 26، صفحات 64-33
11
فشاری، مجید؛ پورغفار، جواد (1393). بررسی و تبیین الگوی اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران، مجله اقتصادی، شماره های 5و 6، صفحات 40-29
12
هیدالگو، سزار (1395). چرا اطلاعات رشد می یابد؟ تکامل نظم، از اتم ها تا اقتصادها، ترجمه بهروز شاهمرادی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، چاپ اول
13
مومنی، حانیه سادات (1396). اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته با تأکید بر تولیدملی، چاپ اول، انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)
14
Bahar, D., Hausmann, R., & Hidalgo, C. A. (2014). Neighbors and the evolution of the comparative advantage of nations: Evidence of international knowledge diffusion?. Journal of International Economics, 92(1), 111-123.
15
Briguglio, L., & Piccinino, S. (2012). Growth with Resilience in East Asia and the 2008–2009 Global Recession. Asian Development Review, Vol. 29 (2), pp. 183-206.
16
Coniglio, N. D., Lagravinese, R., Vurchio, D., & Armenise, M. (2017). The pattern of structural change: testing the Product Space framework. Industrial and Corporate Change.
17
Cristelli, M., Gabrielli, A., Tacchella, A., Caldarelli, G., & Pietronero, L. (2013). Measuring the intangibles: A metrics for the economic complexity of countries and products. PloS one, 8(8), e70726.
18
De Chalendar, K. K. O. P., & Giraud, M. (2017). Economic complexity and product space of Visegrad countries: a new perspective on Czech Republic, Hungary, Poland and Slovakia (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
19
Erkan, B., & Yildirimci, E. (2015). Economic Complexity and Export Competitiveness: The Case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 524-533.
20
Fortunato, P., Razo, C., & Vrolijk, K. (2015). Operationalizing the product space: A road map to export diversification (No. 219). United Nations Conference on Trade and Development.
21
González, A., Ortigoza, E., Llamosas, C., Blanco, G., & Amarilla, R. (2018). Multi-criteria analysis of economic complexity transition in emerging economies: The case of Paraguay. Socio-Economic Planning Sciences.
22
Hartmann, D., Guevara, M. R., Jara-Figueroa, C., Aristarán, M., & Hidalgo, C. A. (2017). Linking economic complexity, institutions, and income inequality. World Development, 93, 75-93.
23
Hausmann, R., & Hidalgo, C. A. (2011). The network structure of economic output. Journal of Economic Growth, 16(4), 309-342.
24
Hausmann, R., Hidalgo, C. A., Bustos, S., Coscia, M., Simoes, A., & Yildirim, M. A. (2014). The atlas of economic complexity: Mapping paths to prosperity. Mit Press.
25
Hidalgo, C. A., & Hausmann, R. (2009). The building blocks of economic complexity. Proceedings of the national academy of sciences, 106(26), 10570-10575.
26
Hidalgo, C. A., Klinger, B., Barabási, A. L., & Hausmann, R. (2007). The product space conditions the development of nations. Science, 317(5837), 482-487.
27
http://atlas.cid.harvard.edu/
28
Pugliese, E., Chiarotti, G. L., Zaccaria, A., & Pietronero, L. (2014). The Discernment of Heterogeneous Country Industrialization Patterns through Economic Complexity.
29
Reynolds, C., Agrawal, M., Lee, I., Zhan, C., Li, J., Taylor, P., ... & Roos, G. (2018). A sub-national economic complexity analysis of Australia’s states and territories. Regional Studies, 52(5), 715-726.
30
Rubbo, P., Rubbo, C.T., & Pilatti , L. A. (2018). Knowledge management practices and economic complexity in BRIC countries from 2001 to 2014. Int. J. of Knowledge Management Studies, Vol.9, No.1, pp.1 - 17
31
Stojkoski, V., Utkovski, Z., & Kocarev, L. (2016). The impact of services on economic complexity: service sophistication as route for economic growth. PloS one, 11(8), e0161633.
32
Zaccaria, A., Cristelli, M., Kupers, R., Tacchella, A., & Pietronero, L. (2016). A case study for a new metrics for economic complexity: The Netherlands. Journal of Economic Interaction and Coordination, 11(1), 151-169.
33
Hausmann, R., Hidalgo, C. A., Bustos, S., Coscia, M., Simoes, A., & Yildirim, M. A. (2014). The atlas of economic complexity: Mapping paths to prosperity. Mit Press.
34
ORIGINAL_ARTICLE
اثر زکات در توازن اجتماعی و ثروت جامعه با استفاده از مدل تصادفی
این مقاله با اتخاذ نظریه امکان تعمیم اموال مشمول زکات، مدل تصادفی زکات را ارائه میدهد. ابتدا افراد جامعه به دودسته زکات دهنده و زکات گیرنده تقسیمشده و معادلات تصادفی ثروت هر گروه محاسبه میشود. پس ازآن با تشکیل توابع مرتبط نقش زکات در فاصلهی طبقاتی و درآمد جامعه بررسیشده است.طبق فروض درآمد و مصارف زکات و تغییرات ثروت افراد جامعه در یک دوره، همگی متغیر تصادفی هستند. نتایج مدل حاکی از آن است که اگر در جامعه زکاتی پرداخته نشود و باز توزیعی در جامعه صورت نگیرد، برای ایجاد توازن بین طبقات باید مجموع رشد ثروت دو گروه به سمت صفر میل کند و میانگین رشد ثروت ثروتمندان در دورههای متوالی منفی و میانگین رشد ثروت فقرا مثبت باشد.اما در صورت پرداخت زکات؛ اگر اختلاف ثروت بین زکات دهنده و زکات گیرنده کم باشد، تحت شرایطی درنهایت زکات این پتانسیل را دارد که توازن ثروت بین طبقات جامعه برقرار کند، اما اگر اختلاف ثروت دو گروه خیلی زیاد باشد، بدون تغیر در رشد ثروت و یا ساختار درآمدی دو گروه، زکات در ایجاد توازن خیلی اثرگذار نیست. همچنین مشخص شد که ثروت جامعه تحت فروض مدل مستقل از زکات است.
https://www.bsrq.ir/article_93413_790421363f5c28e8673346963d35ed48.pdf
2019-02-19
191
214
زکات
مدل تصادفی
توازن اجتماعی
ثروت
محمد مهدی
عسکری
m.mahdi.askari@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام (نویسنده مسئول)
LEAD_AUTHOR
محمدهادی
زاهدی وفا
zahedi@isu.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
AUTHOR
احمد
محمدی پور
ahmadisu91@gmail.com
3
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
AUTHOR
اصغری، محمود (1396)، نقش زکات در تولید ثروت در نگرش قرآن کریم، پژوهش های اجتماعی اسلامی، بهار ۱۳۹۶، شماره 112 ، صص 85 - 56 .
1
ایروانی، جواد (1388)، بازکاوی مفهوم و کاربرد واژه های زکات و صدقه در روایات، علوم حدیث، سال سیزدهم، شماره 2، صص 47 - 26 .
2
توسلی،محمداسماعیل(1394)، امکان سنجی فقهی احیای زکات پول های نقد رایج کنونی. پژوهش نامه مالیات، شماره 7، صص 48 - 27
3
پورکاظمی، محمدحسین، و همکاران (1394)، کاربرد ریاضیات در اقتصاد اسلامی؛ مزایا و محدودیت ها، مطالعات اقتصاد اسلامی، سال هشتم پاییز و زمستان 1394شماره 1 )پیاپی 15 (، صص 98 - 73 .
4
شعبانی،ا حمد و کاشیان، عبدالمحمد ( ۱۳۹۲)، زکات پول از منظر فقه فریقین و بررسی ظرفیت بالقوه آن در فقرزدایی (مطالعه سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ اقتصاد ایران)، دو فصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی، سال ششم، شماره ۱ (پیاپی ۱)، پاییز و زمستان۱۳۹2، صص 65 - 34 .
5
شعبانی، احمد و عبدالمحمد، کاشیان ( ۱۳۹۲). زکات پول از منظر فقه فریقین و بررسی ظرفیت بالقوه آن در فقرزدایی (مطالعه سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ اقتصاد ایران)، دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی، سال ششم، شماره ۱ (پیاپی ۱۱)، پاییز و زمستان۱۳۹۲، صص 48 - 25 .
6
شعبانی، احمد و کاشیان، عبدالمحمد ( 1394 )، طراحی سازوکار ورود خمس به اقتصاد ایران و آثار بالقوه اقتصادی آن، دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات اقتصاد اسلامی،سال هشتم، شماره دوم، بهار و تابستان 1395 ، صص 74 - 39 .
7
عاقلی، لطفعلی (1391)، سنجش ظرفیت پرداخت مالیات های اسلامی در استان های کشور، پژوهش نامه مالیات، پیاپی 64 ، صص 91 - 61
8
عسکری، محمدمهدی و عبدالمحمد، کاشیان (1389). آزمون بسندگی زکات و خمس در تأمین حداقل معیشت خانوارهای نیازمند در اقتصاد ایران طی سال های ۱۳۸۰ تا۱۳۸7 ، معرفت اقتصادی، سال دوم، شماره اول، صص ۵- ۳۶
9
کیاء الحسینی، سید ضیاء ( ۱۳۸۲)، برآورد زکات در ایران و جایگاه آن در رفع نیازهای ضروری، نامه مفید، قم، صص 117 - 95
10
کیاء الحسینی، سید ضیاء الدین ( ۱۳۸۷). نقش زکات فطره در فقرزدایی مطالعه موردی ایران ۱۳۸۰- ۱۳۷۰، اتحاد اسلامی، شماره ۳۱، صص 45 - 34
11
کیاء الحسینی، سید ضیاء الدین (1380)، برآورد خمس ارباح مکاسب به عنوان یکی از منابع مالی اسلامی تأمین اجتماعی، فصل نامه تأمین اجتماعی، ش ۹، ص ۲۵۸- ۲۱۳.
12
اسماعیل پوردره، مهدی، الگوی مناسب مؤسسات مالی زکات در حضوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معارف سلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق (ع)، 1387 .
13
قرآن کریم
14
حرّعاملی، محمد بن حسن ( 1409 ق )، وسایل الشیعه، قم: موسسه آل البیت (ع).
15
عسکری، محمدمهدی ( ۱۳۸۵) تحلیل نظری زکات. تهران، دانشگاه امام صادق (ع).
16
طباطبایی، سید محمدحسین ( 1374 ). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی . پنجم. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه ی مدرسین حوزه علمیه قم .
17
ابن بابویه، محمد ب نعلی (شیخ صدوق 1413 ق)، من لا یحضره الفقیه، قم دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
18
Kahf, Monzer (1998), Zakah and Obligatiry Expenditures in Islamic in: Lessons In Islamic Economics, Islamic Research and Training Iostitution (IRTI), Islamic Development Bank (IDB), Jeddah: 1418 H/1998 G
19
Hassan, Kabir, (2010). An integrated poverty alleviation model combining Zakat, Awqaf and microfinance, Seventh International Conference – The Tawhidi Epistemology: Zakat and Waqf Economy, Bangi
20
Iqbal, Munawar (1985), Zakah, Moderation, and Aggregate Consumption in an Islamic Economy, Journal of Research in Islamic Economics, Jeddah, Vol. 3, No. 1, Summer, pp.45-61.
21
Belgacem, F.B.M. (2001) Diffusion and Drift Models for Population Dispersal from Stochastics and Continuum Views. Int. Journal of Applied Mathematics (IJAM), pp 85-106
22
Belgacem, FB.M. (2010), Modeling the stochastic dynamics of Zakaat: MATHEMATICS IN ENGINEERING, SCIENCE AND AEROSPACE, Vol. 1, No. 1, pp. 91-103.
23
Suprayitno, E., Abdul Kader, R., & Harun, A. (2013). The Impact of Zakat on Aggregate Consumption in Malaysia, Journal of Islamic Economics, Banking and Finance, Vol. 9, No. 1, pp.39-62.
24