ORIGINAL_ARTICLE
الگوی وحدت کارکردی ظرفیتهای تمدنی انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری مدظله العالی
با طلوع انقلاب اسلامی تقابل تاریخی حق و باطل معنای تمدنی به خود گرفت. انقلاب اسلامی در این مواجهه همهجانبه، متمسک به ظرفیتها و نهادهای انقلابی و تمدنساز شده است که در بستر تاریخ این انقلاب ظهور و رشد یافته اند. بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی، ضرورت وحدت کارکردی و هماهنگی این ظرفیتهای تمدنساز هم در مواجهه با تمدن غرب و هم در جهت ساخت یک تمدن منسجم و خالی از التقاط و تعارضات فرهنگی تمدنی در بخشهای مختلف، هرچه بیشتر احساس میشود. لذا در این پژوهش در وهلهی اول ظرفیتها و نهادهای تمدنساز انقلاب اسلامی بواسطه روش نظریه پردازی داده بنیاد از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی احصاء و تحلیل کارکردی شدند. سپس ظرفیتهای تمدنی به دو نوع ظرفیتهای تمدنساز و ظرفیتهای وحدتبخش تقسیم شدند و براساس الگوی سه مرحلهای تمدن سازی(تفکر، فرهنگ، تمدن) الگوی نهایی وحدت کارکردی ظرفیتهای تمدنی انقلاب اسلامی ارائه شد. ظرفیتها و نهادهای تمدنساز شناخته شده شامل مسجد، حسینیه و هیأتها، حوزه علمیه، دانشگاه، خانواده، بسیج مردمی، اجتماعات دینی مردم مانند نماز جمعه، اربعین و غیره و همچنین ظرفیتهای وحدت آفرین شامل مواردی چون ولی فقیه، علم دینی، روحیه بسیجی و غیره میشود.
https://www.bsrq.ir/article_80479_0091abda990fc8f42cbb9b9a1532bc2b.pdf
2018-04-21
5
30
تمدنسازی اسلامی
انقلاب اسلامی
ظرفیت تمدنی
وحدت کارکردی
کارکرد تمدنی
تحلیل کارکردی
محمد
واثقی بادی
vasegh162162@gmail.com
1
کارشناسی ارشد معارف اسلامی و سیاستگذاری عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام
LEAD_AUTHOR
مهدی
بمانی طوئقی
bemani1371@gmail.com
2
کارشناس ارشد فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی ( 1393)، مکتب ها و نظریه های جامعشناسی، تهران، نشر علم
1
آشوری، داریوش(1380)، تعریف ها و مفهوم فرهنگ، چاپ اول )ویراست سوم(، تهران، نشر آگاه
2
ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد ( 1359)، مقدمه، ج ۱، به کوشش علی عبدالواحد، قاهره، دار نهضة مصر
3
اسکات، دبلیو.ریچارت ( 1387)، نهادها و سازما نها، ترجمه مینا ده بیگی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی (سمت)
4
الربیعی، صباح، ( 1428 ه.ق)،مجموعه رسائل العلامه الطباطبایی، قم، مکتبه الفدک الاحیاء تراث
5
بابایی، حبی بالله (1393)، کاوش های نظری در الهیات و تمدن، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
6
بن نبی، مالک( 2015)، شروط النهضة، دمشق، دارالفکر
7
بن نبی، مالک( 2005)، مشکلة الافکار فی العالم الاسلامی، بیروت، دارالفکر
8
پهلوان، چنگیز(1385)، فرهنگ و تمدن، تهران، نشر نی
9
جلائی پور، حمیدرضا، محمدی، جمال (1392)، نظری ههای متأخر جامعه شناسی ، چاپ 4، تهران، نشر نی
10
جمعی از نویسندگان: محمدتقی کرمی قهی، حبیب اللهب ابایی،ا حمد رهدار، رضا خراسانی(1380) جستارهای نظری در باب تمدن ، چاپ دوم، قم،پ ژوهشگاه علوم و فرهنگا سلامی
11
دانایی فرد، حسن، حسینی، سیدی عقوب، فانی، علی اصغر (1392)، ظرفیت های خط مشی گذاری عمومی؛ کلید توسعه یافتگی ملی، انتشارات صفار، تهران
12
داوری اردکانی، رضا (1379)، اتوپی و عصر تجدد، تهران، ساقی
13
داوری اردکانی، رضا (1389)، تمدن و تفکر غربی، تهران، ساقی
14
ذوالفقاریان، محمدرضا، لطیفی میثم (1390)، نظریه پردازی داده بنیاد با نرم افزار nvivoB ، چاپ اول، تهران، دانشگاه امام صادق (ع)
15
رضاییان، علی (1393)، تجزیه وتحلیل و طراحی سیستم، چاپ شانزدهم، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی (سمت)
16
ریتزر، جورج (1374)، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، علمی
17
شفیعی سروستانی، اسماعیل (1384)، استراتژی انتظار ، تهران، موعود عصر
18
شریعتی، علی (1359)، تاریخ تمدن، ج 1، تهران، قلم
19
صداقتی فرد، مجتبی (1384)، جامعه شناسی (کلیات، مفاهیم، پیشینه)، تهران، نشر ارسباران
20
طباطبایی، سید محمدحسین، ( 1434 ه.ق)،نهایه الحکمه، قم، مرکز مدیریه الحوزه علمیه
21
قلی پور، آرین (1384)، نهادها و سازمان ها )اکولوژی نهادی سازمان(، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)
22
کرسول، جان دبیلیو(2007)، پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد ، مترجم: دانایی فرد حسن و کاظمی حسین، تهران، انتشارات صفار اشراقی
23
مقیمی، سید مهدی (1395)، ا صول و مبانی مدیریت ا ز دیدگاه اسلام، چاپ سوم، تهران، نشر را هدان
24
مورگان و بوریل (1393)، نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه وتحلیل سازمان، ترجمه محمد نوروزی،تهران، سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم ا نسانی دانشگاهی (سمت)
25
نیومن، ویلیام لاورنس (1393)، رو ش های پژوهش اجتماعی، رویکردهای کمی و کیفی ، مترجمان؛ فقیهی، ابوالحسن، آغاز، عسل، چاپ دوم، جلد دوم، تهران، انتشارات ترمه با همکاری انجمن علم مدیریت ایران
26
وحید یامین پور(1397)، گفتارهایی در زمانه شناسی، گفتار تفکر، فرهنگ، تمدن؛ ظهور و سقوط ، تهران، نشر دانشگاه امام صادق (ع)
27
محمدتقی،ا یمان، نوشادی، محمود رضا (1390)، ارزیابی پاردایمی برنامه های توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 286 ، صص299-284
28
میرزا پور ا رمکی،ا بوالفضل (1390)، اهمیت و ضرورت تحول علوم انسانی و تولید علم دینی و راهکارهای تحقق آن، رهیافت، شماره 49 ، صص 69 - 77
29
منتظر القائم، اصغر، سلیمانی، زهرا (1388)، توسعه و تمدن ساز در حکومت های دینی ، تاریخ اسلامی در آینه پژوهش، 1388 ، ش 24 ، صص 65 - 84
30
نجفی، موسی (1394)، ظرفیت های تمدنی انقلاب اسلامی، گا م ها و ابزارها، شماره350 و 351 ، صص 33 - 35
31
نقی زاده، محمد (1392)، جایگاه مسجد در طراحی شهر اسلامی، کتاب ماه هنر، شماره 179 ، صص 20 – 40
32
بیانات رهبر معظم انقلاب، از سال 1367 تا اسفند 1395 ، از طریق سایت khamei.ir
33
Bredemeier, H. C. (1955). "The methodology of functionalism". American Sociological Review, 20(2), pp 173-180.
34
Bolger, Joe (2000): "Capacity development: why, what and how". In Capacity Development Occasional Series 1 (1), pp. 1–8.
35
Boulinge, (1956). "General systems theory-the skeleton of science". Management science. vol: 2. p:20
36
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). "Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory". Thousand Oaks.
37
Creswell, J. W. (2005). "Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative". Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. pp. 146-166
38
Davis, K. (1959). "The myth of functional analysis as a special 30 method in sociology and anthropology". American sociological review,pp 757-772
39
Lusthaus, Charles; Adrien, Marie-Hélène; Perstinger, Mark (1999). "Capacity development: definitions, issues and implications for planning, monitoring and evaluation". In Universalia Occasional Paper 35. pp. 1–21.
40
Targowski, Andrew (2009). "Towards a Composite Definition and Classification of Civilization". Compar
41
ORIGINAL_ARTICLE
ادراک فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی: پژوهشی پدیدارشناسانه
با توجه به اهمیت تربیت اقتصادی دانش آموزان به منظور فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، هدف این پژوهش شناسایی و توصیف ادراک دانش آموزان از اقتصاد مقاومتی بود. به این منظور، از روش پدیدارشناسی که کانون توجه خود را بر تجارب زیسته و ادراک بشر قرار میدهد، استفاده شد و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به بررسی تجربیات و ادراک فارغ التحصیلان متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی پرداخته شد، پس از اشباع دادهها تعداد آنها به 25 نفر رسید. با استفاده از روش اسمیت، تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد و 7 مضمون اصلی شامل مفهوم، ضرورت، اهداف، الزامات، اقدامات، موانع و مغالطات اقتصاد مقاومتی و 20 مضمون فرعی استخراج شد. دانش آموزان ادراک صحیحی نسبت به اقتصاد مقاومتی ندارند، گفتار و رفتار آنها در این مورد متناقض است. اقتصاد مقاومتی به خوبی برای آنها تبین نشده است و درک صحیحی از مبانی، اهداف، ضرورت، الزامات و مؤلفه های آن ندارند و از آنجایی که درک صحیحی از موضوع ندارند، اقدامات مناسبی انجام نداده اند. بنابراین فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی برای دانش آموزان به طور شایسته مورد توجه نبوده است. طراحی و اجرای برنامه درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی می تواند نقش ویژه ای در بهبود وضعیت ایفا کند.
https://www.bsrq.ir/article_80480_03beb935c7c4a8248329a9a615703a0a.pdf
2018-04-21
31
72
ادراک اقتصاد مقاومتی
فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول
تربیت اقتصادی
اصغر
ابراهیمی هرستانی
ebrahimi9090@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
یوسف
ادیب
yousef_adib@yahoo.com
2
استادیار گروه رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
AUTHOR
یوسف
رضاپور
razapouryousef@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
AUTHOR
مهدی
طغیانی
mtoghyani@gmail.com
4
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
1.اخوان، پیمان، ایمانی، ساناز، نبی زاده، معصومه(1395) تبیین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی در کشور با بهره گیری از روش دیمتل - آی. اس. ام فازی، فصلنامه علمی- پژوهشی راهبرد دفاعی، سال چهاردهم، شماره 53 ، 15 - 1.
1
.2 ادیب، یوسف، ابراهیمی هرستانی، اصغر، رضاپور، یوسف، طغیانی، مهدی (1395) بررسی مبانی دینی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافت انقلاب اسلامی، سال دهم، شماره 36 ،.41-59
2
.3 اصغری، محمود(1395) اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با ارز ش ها و هنجارهای اقتصادی اجتماعی، مجله پژوهش های اجتماعی اسلامی، سال بیست و دوم، شماره اول.
3
.4 انصاری، عبدالله (1395) پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در آموزش وپرورش؛ برنامه اقدام. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال نوزدهم، شماره 70 ، 159 - 188 .
4
.5 انصاری، عبدالله (1393) ارزشیابی مؤلفه های اصلاح الگوهای مصرف و تولید در کتاب های درسی پایه های ششم و هفتم، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج،(63)، .71 -53
5
.6 بیاری، علی اکبر؛ چراغی، اسماعیل(1385) نقش خانواده در انتقال محبت حضرت مهدی به فرزندان، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، سال اول، شماره اول.
6
.7 بهارلو، محسن؛ الیاسی، فرنگیس؛ و کمرئی، علیرضا(1394) طراحی الگوی علی ادراک نوجوانان از اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی ،ارزشیابی شناختی و جهت گیری مصرف مناسب در نوجوانان شهرستان های تهران، مجموعه مقالات دومین اجلاس بین المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
7
8.پژوهنده، محمدحسین(1394) ،بررسی موانع تحقق اقتصاد مقاومتی، پژوهش های اجتماعی اسلامی، سال بیست و یکم، شماره سوم، 185 - 238 .
8
.9 پیغامی، عادل؛ و تورانی، حیدر(1390) نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه درسی مغفول، فصلنامه نوآوری های آموزشی، 31 - 52 .
9
تیرگر، آرام، آقالری، زهرا (1394) پژوهشی در: اقتصاد مقاومتی از منظر شهروندان و دانشگاهیان، کیهان فرهنگی، شماره 327 - 326 - 325 .
10
تیرگر، آرام، یدالله پور، محمدهادی (1394)، ا قتصاد مقاومتی درگذر زمان، ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی معارف، شماره 108 ، 11 – 13
11
جانقلی، فاطمه (1394)، تدوین الگوی علی ادراک دانش آموزان از اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی، ارزشیابی شناختی و استفاده از کالای تولید داخلی. مجموعه مقالات اجلاس بین المللی مدیریت، اقتصاد و سامانه های مالی، تهران.
12
حسین زاده، علی. نیازی، محسن. شفائی مقدم، الهام (1394)، تبیین عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان به مصرف کالاهای داخلی موردمطالعه: شهروندان شهرستان کاشان، معرفت اقتصاد اسلامی، سال هفتم، شماره اول. 35 - 54 .
13
حکمت نیا، حسن؛ و افشانی، علیرضا (1389)، حاشی هنشینان و ارتکاب جرائم اجتماعی( مطالعه موردی شهر یزد(، پژوهش های جغرافیای انسانی، شماره 72 ، 166 - 157 .
14
خلیلیان اشکذری، محمدجمال (1382)، الگوی صحیح مصرف مبانی نظری و راهبردی در قرآن کریم و روایات، ماهنامه علمی ترویجی معرفت، شماره 66 ، 38 - 26 .
15
راهنمایی، سید احمد (1381)، تربیت دینی، اصلاحات، مشکلات و آسیب ها. مجله علمی پژوهشی تربیت اسلامی. 254 - 227 .
16
ربیعی، مهدی؛ و محبی امین، سکینه(1388)، تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی برحسب سازه الگوی مصرف با تأکید بر آیات و روایات، فصلنامه فرهنگی دفاعی زنان و خانواده، سال پنجم، شماره، 113، 16-142
17
رحمان پور، محمد؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛ و سیادت، سیدعلی (1394)، بررسی رابطه مبانی و اصول برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران با مضامین اقتصاد مقاومتی به منظور پیشنهاد برنامه درسی مطلوب، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافت انقلاب
18
اسلامی، سال نهم، شماره 31 ، 60 - 41 .
19
درخشان، مسعود (1391)، حمله فرهنگ به اقتصاد مقاومتی، ماهنامه سوره. شماره.64-65
20
ذاکری، محمد؛ و اسدی، اسماعیل (1395)، بررسی مأموریت ها و کارکردهای نظام آموزش عالی در راستای اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافت انقلاب اسلامی، سال دهم، شماره 35 ، 66 - 47 .
21
سالم، مریم (1390)، مروری بر راهبردهای تربیتی معرفت امام زمان )عجل الله تعالی فرجه الشریف( با تأکید بر خانواده، نامه پژوهش فرهنگی، سال یازدهم، شماره دهم.
22
سبکتکین، قربانعلی؛ جعفری، احد؛ و جعفری همت (1393)، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش دانش آموزان به سبک زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی؛ مطالعه موردی: دانش آموزان شهر کرج، مجموعه مقالات همایش ملی نقش سبک زندگی در
23
اقتصاد مقاومتی، تهران: جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی
24
سیفلو، سجاد (1393)، مفهوم شناسی اقتصاد مقاومتی، معرفت اقتصاد اسلامی، سال پنجم، شماره دوم، ۱۵۱- ۱۷۳.
25
علی نقوی، دلاور(1390)، تأثیر ارزش های اخلاقی بر اقتصاد و رفاه از منظر قرآن و حدیث، مجله علمی پژوهشی سفیر، سال پنجم، شماره بیستم.
26
غفاری، سیاوش (1393)، اقتصاد مقاومتی و مفاهیم مشابه آن در اقتصاد جهان، گفتاری از حجت الله عبدالملکی. ماهنامه پرسمان، شماره 138 - 139 ، صفحه 48 .
27
26 .قنبری، نوذر؛ رشادی، منوچهر؛ محبی، سیروس؛ و حیدرخانی، هابیل (1395)، بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به فرهنگ اقتصاد مقاومتی در نواحی شهری و روستایی گیلان غرب، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال
28
ششم، شماره 91 . صفحات: 120 - 93 .
29
هادوی، اصغر (1391)، گا م به گام تا اقتصاد مقاومتی، ماهنامه پاسدار اسلام، سال سی و یکم، شماره 371 .
30
یوسفی، علی؛ تابعی، ملیحه (1391)، پدیدارشناسی تجربی راهی برای فهم تجربه های دینی. مجله جامعه شناسی تاریخی. دوره 4، شماره 1.
31
مظاهری سیف، حمیدرضا (1389)، گامی به سوی اخلاق مهدوی، فصلنامه انتظار موعود، شماره 32 .
32
نوری، علی. مهر محمدی، محمود (1390)، الگویی برای بهره گیری از روش نظریه برخاسته از داده ها در پژوهش های تربیتی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره23 ، سال ششم، 35 - 8.
33
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش( 1386)، رو شهای تحقیق کیفی، تهران: انتشارات بشری
34
باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس؛ توسلی، طیبه (1389)، رویکردها و رو شهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
35
عبدالملکی، حجت الله (1394)، اقتصاد مقاومتی؛ مبانی، سیاست ها و برنامه عمل، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)
36
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
37
خوشخوی، مهدی (1394)، شناسایی و اولویت بندی مولفه های اقتصادی و فرهنگی موثر بر بهبود کارایی مصرف انرژی در بخش خانوار در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشکده امور اقتصادی.
38
طغیانی، مهدی (1391)،مؤلفه های اصلی الگوی اسلامی ایرانی تربیت اقتصادی، رساله دکتری، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد.
39
بیانات مقام معظم رهبری. پایگاه ا طلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا لله العظمی خامنه ای. .http://farsi.khamenei.ir
40
پیغامی، عادل (1394)، جزوه راهنما؛ مدرسان اقتصاد مقاومتی، مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی. نسخه الکترونیکی از .http://tarbiateslami.com
41
Groenewald, T (2004). A Phenomenological Research Design Illustrated, International Journal of Qualitative Methods 3 (1): 1-26
42
Pascal, Jan (2010). Phenomenology as a Research Method for Social Work Contexts: Understanding the Lived Experience of Cancer Survival, New Scholarship in the Human Services, 9 (2): 1-23.
43
LP Wong, MSc. (2008). DATA ANALYSIS IN QUALITATIVE RESEARCH: A BRIEF GUIDE TO USING NVIVO, Malaysian Family Physician, Volume 3, No. 1
44
Løndal, K(2010). The After-School Programme: An Arena for Interaction with Others through Body Movements in Play. Phenomenology & Practice, Volume 4, No. 1: 30-51.
45
Muhammad, M. (2007). THE IMPACT OF ECONOMIC EDUCATION ON STUDENT PERFORMANCE IN BUSINESS CURRICULUM: IS THERE A VARIATION BY AREAS OF CONCENTRATION? the Academy of Business Education Conference at the Southampton Princess Resort, Hamilton, Bermuda, 27– 29.
46
Remmele, B. & Seeber, G(2012). Integrative Economic Education to Combine Citizenship Education and Financial Literacy. Citizenship, Social and Economics Education, 11 (3).
47
Vander Mescht, Hennie (2004). Phenomenology in Education: A Case Study in Educational Leadership, Indo-Pacific Journal of Phenomenology, Volume 4, Edition 1: 1-16.
48
Van Manen, M. (2007). Phenomenology of Practice. Phenomenology& Practice, Volume 1, No. 1: 11 – 30.
49
Van Manen, M(1982). Phenomenological pedagogy. Curriculum Inquiry.12(3):283-99.
50
Broadbridge, A., & Raikes, L. (2014). REPORT BUILDING ECONOMIC RESILIENCE AN ANALYSIS OF LOCAL ENTERPRISE PARTNERSHIPS. Institute for Public Policy Research. From www.ippr.org/ northRegistered charity no. 800065.
51
Van Mannen, M. (2006), Researching Lived Experience, Human Science for an Action Sensitive Pedagogy, Ontario, Canada: The University of Western Ontario.
52
Asanuma, Shigeru (1986). Phenomonological Curriculum Theories in NorthAmerica. Inter Subjectivity, Reflectionality, Dewey. Doctoral Dissertation. The University of Wisconsin – Madison.
53
Broadbridge, A, & Raikes, L, (2014), REPORT BUILDING ECONOMICRESILIENCE AN ANALYSIS OF LOCAL ENTER PRISEPARTNERSHIPS,Institute for Public Policy Research, From www.ippr.org/northRegistered charity no. 800065.pdf.
54
Briguglio, L, & Piccinino, s (2014), Growth and Resiliencein East Asia and The Impact of the 2009 Global Recession, From http:// www. um. edu/ data/ assets. 141959. Pdf.
55
Rose, A, (2009), ECONOMIC RESILIENCE TO DISASTERS,Final Report to Community and Regional Resilience Institute, University of Southern California, Los Angeles Published Articles & Papers, Fromhttp:// research.create.usc.edu /published_papers/75.
56
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی موانع عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی
این پژوهش به بررسی موانع موجود بر سر راه عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری پرداخته و به دنبال پاسخ به این سؤال است که موانع عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری کداماند؟ در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و ابزار مصاحبه برای جمعآوری دادهها و تحلیل مضمون برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. درفرایند انجام این پژوهش با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی این حوزه مصاحبه انجام شد و پس از تحلیل مضمون متن مصاحبه ها 174 مضمون پایه و 120مضمون سازمان دهنده استخراج شدند. در نهایت این پژوهش، مؤلفههایی 36 گانه در سه بعد موانع مربوط به طراحی و تدوین ازجمله: غفلت از توجه به توانایی، امکانات و ظرفیت مجریان در مرحله تدوین خطمشیهای کلان، عدم وجود دستهبندی منظم موضوعات و مسائل نظام اداری؛ موانع مربوط به اجرا ازجمله: برخورد شعاری باسیاستهای کلی، وجود مقاومت در برابر تغییرات، نبود ثبات مدیریتی؛ موانع مربوط به نظارت و ارزشیابی ازجمله: فقدان شاخصها و معیارهای مشخص برای نظارت و ارزشیابی دستهبندی شدند.
https://www.bsrq.ir/article_80481_9c2d8a991f2ee214bb8cd5b9dd217231.pdf
2018-05-21
73
100
خط مشی گذاری عمومی
سیاستهای کلی نظام
سیاستهای کلی نظام اداری
خط مشی های کلان
اجرا خط مشی
میثم
لطیفی
m.latifi@isu.ac.ir
1
دانشیار گروه دولتی، دانشگاه امام صادق علیه السلام
AUTHOR
مجتبی
کمیلی فرد
komeilyfard@isu.ac.ir
2
دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق علیه السلام
LEAD_AUTHOR
اعرابی، محمد؛ رزقی رستمی، علیرضا (1384)، آسیب شناسی اجرای خط مشی های صنعتی کشور. سومین اجلاس بین المللی مدیریت.
1
الوانی، سید مهدی؛ صرافی زاده، اصغر(1384)، تحلیل عوامل مؤثر بر شکل گیری خط مشی های عمومی در جمهوری اسلامی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، تابستان1380 ) 29 و 30 (، 142 - 117 .
2
الوانی، سیدمهدی(1387)، خط مشی عمومی و اجرا. حقوق و مصلحت، زمستان 1387(1)، 45-5
3
پورکیانی، مسعود؛ سلاجقه، سنجر؛ زارع پور نصیرآبادی، فضل اله (1393)، تبیین موانع اجرای خط مشی با استفاده از بحث متمرکز گروهی )موردمطالعه: قانون مدیریت خدمات کشوری)، مدیریت سازمان های دولتی، زمستان 1393(9)، 24 - 7
4
حاجی پور، ابراهیم؛ فروزنده، لط فالله؛ دانایی فرد، حسن؛ فانی، اصغر(1394)، طراحی الگوی آسیب شناسی اجرای خط مشی عمومی در ایران. مدیریت نظامی، تابستان 1394(85)، .1-33
5
دانایی فرد، حسن (1388)، روش شناسی تدوین خط مشی ملی کارآفرینی کشور: چارچوبی مفهومی. توسعه کارآفرینی، زمستان 1388(6)، 155 - 125
6
دانایی فرد، حسن ؛ ثقفی، عمادالدین؛ مشبکی اصفهانی، اصغر(1389)، اجرای خط مشی عمومی: بررسی نقش عقلانیت در مرحله تدوین خ طمشی. مدرس علوم انسانی، زمستان 1389(69)، 106 – 79
7
دانایی فرد، حسن؛ کردنائیچ، اسدالله؛ مقدس پور، سعید(1392)، واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خ طمشی های عمومی در ج.ا.ا: مطالعه خ طمش یهای مالیاتی کشور. مدیریت فرهنگ سازمانی، بهار 1392(1)، 68 - 33
8
قلی پور، رحمت اله؛ دانایی فرد، حسن؛ امیری، علی نقی؛ عطاردی، محمدرضا (1394)، مفهوم پردازی پدیده شکاف خط مشی در فرایند خط مشی گذاری فرهنگی. مجلس و راهبرد 1394(22)، 126-91
9
مرتضوی، مهدی؛ فروزنده دهکردی، لطف الله؛ زارع پور نصیرآبادی، فضل اله(1391)، ارزیابی و اولویت بندی های موانع اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری. پژوهش های مدیریت در ایران، بهار1391(1)، 148- 131
10
میرمحمدی، سید محمد؛ ایزدخواه، محمدمهدی (1391)، به کارگیری مدل کارت امتیازی متوازن در ارزیابی اجرای سیاست های کلی نظام اداری. چشم انداز مدیریت دولتی،پاییز 1391(11)، 23- 15
11
اسمیت، کوین بی؛ دابلیو لاریمو، کریستوفر(1392)، درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی. )ح. دانایی فرد، مترجم( تهران: صفار.
12
الوانی، سید مهدی(1391)، تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی. تهران: سمت.
13
الوانی، سید مهدی؛ شریف زاده، فتاح (1391)، فرایند خط مشی گذاری عمومی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی ره.
14
پیروزمند، علیرضا (1393)، نظام معقول. قم: کتاب فردا.
15
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل(1393)، روش شناسی پژوهش های کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار.
16
دنهارت، رابرت بی.(1393)، نظریه های سازمان دولتی. )س. الوانی و ح. دانای یفرد، مترجم( تهران: صفار.
17
رجب بیگی، مجتبی(1387)، موانع دستیابی به اجرای کامل خط مشی های عمومی. فرایند مدیریت و توسعه، 73 - 84 .
18
رزقی رستمی، علیرضا(1379)، اجرا حلقه مفقود فرایند خط مشی عمومی. مدیریت دولتی، 51 - 62 .
19
ساباتیه، پل. ای(1393)، نظریهای فرایند خط مشی عمومی. )ح. دانایی فرد، مترجم( تهران: صفار.
20
ساباتیه، پل؛ مازمانیان، دانیل(1385)، شرایط موفقیت در اجرای مؤثر سیاست ها:
21
راهنمایی برای تحقق اهداف در سیاست گذاری عمومی. )م. پناهی و س. قاسمی نراقی، مترجم(
22
شافریتز، ج یام؛ب ریک، کریستوفر پی(1390)، سیاست گذاری عمومی در ایالات متحده آمریکا. )ح. ملک محمدی، مترجم( تهران: دانشگاه امام صادق علیه السلام.
23
شریف زاده، فتاح؛ معدنی، جواد(1394)، مفاهیم اساسی و پیشرفته در خط مشی گذاری عمومی. تهران: نشر واژگان.
24
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. )بدون تاریخ(.
25
معاونت پژوهش، اطلا عرسانی و بین الملل (1394)، سیاست های کلی: ابلاغیه های مقام معظم رهبری تا سال 1393 . تهران: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام.
26
هاولت، مایکل؛ رامش، ام (1380)، مطالعه خط مشی عمومی. (ع. منوریان و ا. گلشن، مترجم) ، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
27
Egeberg, Morten. (1999). The impact of bureaucratic structure on policy making. Public Administration, 155-170.
28
Khalid, H. (2001). Policy implementation models: the case of library and documentation services in Pakistan. New library world, 87-92.
29
Makinde, T. (2005). Problems of policy implementation in developing nations: The Nigerian experience. Journal of Social sciences, 6-63
30
ANDERSON, JAMES E. (2003). Public Policymaking. Stamford, CT: Cengage Learning; Wadsworth; Houghton Mifflin.
31
Dye, Thomas R. (2013). Understanding public policy. Boston: Pearson
32
ORIGINAL_ARTICLE
کشف عوامل مؤثر بر استحاله نهاد جهاد سازندگی: تحلیل شبکه مضامین
هدف از این پژوهش کشف عوامل مؤثر بر استحاله نهاد جهاد سازندگی بود. جهت دستیابی به این هدف و با توجه به ماهیت سوالات تحقیق، روش کیفی تحلیل شبکه مضامین به عنوان استراتژی مناسب انتخاب شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش مدیران نهاد جهاد سازندگی در دهه اول فعالیت این نهاد بوده است که از طریق نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن اصل اشباع با نمونهای 25 نفره از این مدیران به صورت عمیق مصاحبه شده است. از تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش 146 کد باز تولید شد که پس از ترکیب 20 مضمون پایه شناسایی و این مضامین در گروههای همگن، در قالب سه مضمون سازماندهنده شامل عوامل بیرونی، عوامل درونی فرهنگی و تغییرات درونی ساختاری دسته بندی شد. نتایج تحقیق میتواند در حفظ ماهیت و هویت سازمانهای اجتماعی و نهادهای ارزشی و مردم پایه مورد استفاده قرار گیرد.
https://www.bsrq.ir/article_80482_5d7b277cdfb51ec43bba6a2f5e6cc16d.pdf
2018-04-21
101
126
جهاد سازندگی
نهاد
انقلاب اسلامی
شبکه مضامین
استحاله سازمانی
میثم
ظهوریان ابوترابی
zohurian.m@gmail.com
1
دکتری مدیریت رفتاری دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
سعید
مرتضوی
mortazavi@um.ac.ir
2
استاد گروه مدیریت دانشگاه علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد
لگزیان
m-lagzian@um.ac.ir
3
استاد گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد فردوسی مشهد
AUTHOR
محمد مهدی
فراحی
mhdfarahi@um.ac.ir
4
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد فردوسی مشهد
AUTHOR
اسکات، ریچاد (1387)، نهادها و سازمان ها.سمت:تهران.
1
ایروانی، محمد جواد (1387)، نهادگرایی و جهاد سازندگی. تهران:مشتاقان فلاحت وزارت جهاد سازندگی.
2
آخوندی عباس (1391)، خاطرات تاسیس جهاد سازندگی: از بودجه یک و نیم میلیاردی شهید رجایی برای جهادسازندگی تا جاده آبادان. نشریه اقتصاد کلان،
3
پورعزت، علیا صغر؛روزبهانی،خدیجه؛طاهری عطار، غزاله؛ سعدآبادی،علیا صغر) ۱۳۹۳(. سازمان ب همثابه ققنوس: تأملی بر زندگی و مرگ سازما نهای اجتماعی )مورد مطالعه: جهاد سازندگی(. مدیریت دولتی، ۶) ۳(، 419 - 436 .
4
تسلیمی، محمد سعید؛ میرزایی اهرنجانی، حسن؛ محسنی، منوچهر؛ قلی پور، آرین(1382)، طراحی و تبیین مدل دیالیکتیکی نهادی شدن سازمان،دانش مدیریت،63 ، 38-3 .
5
حجازی فر، سعید (1394)، چیستی و مؤلفه های مدیریت جهادی، مدیریت اسلامی، 23(3)، 95- 22
6
دانایی فرد، حسن و مظفری، زینب (1387)، ارتقاء روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تاملی بر استراتژی های ممیزی پژوهشی، پژوهش های مدیریت،1، 162-131 .
7
سالاری، محمد مهدی ) ۱۳۹۱(. جایگاه واژه سازی و نهادسازی در تاسیس تمدن بزرگ اسلامی. مجموعه مقالات همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی)ره( و آیت الله خامنه ای، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
8
سلطانی، محمدرضا (1393)، مدیریت جهادی، چالشها و الزامات، مدیریت اسلامی، 22(2)،39-9
9
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابولحسن؛ شیخ زاده، محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین:روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، 10 ، 151 - 198 .
10
فرهی، علی؛ سنجقی، محمدابراهیم؛ سلطانی، محمدرضا؛ محمدیان، یدالله (1395)، طراحی الگوی فرهنگ جهادی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی، مدیریت منابع انسانی، 8(2)، 83- 53
11
قلی پور، آرین (1384)، نهادها وسازمان ها(اکولوژی نهادی سازمان ها). تهران : سمت.
12
کویین، مینتزبرگ و جیمز(1373)، مدیریت استراتژیک، فرآیند استراتژی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
13
مقیمی، سید محمد و میرزایی اهرنجانی، حسن (1382)، ارایه الگوی مطلوب سازمانی برای سازمان های غیر دولتی ایران با استفاده از رویکرد کارآفرینی. دانش مدیریت، 16 (2)، 138-101
14
میرزایی اهرنجانی، حسن (1387)، سازمان ها: سیستم های عقلایی، طبیعی و باز، سمت:تهران.
15
نوری نژاد، علی(1386)، جهاد سازندگی یادگار امام )ره( و مولود انقلاب اسلامی و فرهنگ جهادی مولودی از جهادسازندگی،اولین همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی.
16
.Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
17
Azkia, M. (2002). Rural society and revolution in Iran. Twenty Years of Islamic Revolution: Political and Social Transition in Iran since 1979, 96-119
18
Bakhash, S. (1984). The reign of the Ayatollahs: Iran and the Islamic Revolution. Basic Books.
19
Clark, B. R. (1972). The organizational saga in higher education. Administrative science quarterly, 178-184.
20
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks.
21
Edwards, J. P. (1977). Strategy formulation as a stylistic process. International Studies of Management & Organization, 13-27.
22
Foran, J., & Goodwin, J. (1993). Revolutionary outcomes in Iran and Nicaragua: Coalition fragmentation, war, and the limits of social transformation. Theory and Society, 22(2), 209-247.
23
Lob, E. S. (2016). The Islamic Republic of Iran's Foreign Policy and Construction Jihad's Developmental Activities in Sub-Saharan Africa. International Journal of Middle East Studies, 48(2), 313-338.
24
Lob, E. S. (2013). An Institutional History of the Iranian Construction Jihad: From Inception to Institutionalization (1979- 2011). PhD Thesis, Princeton University.
25
Morgan, GH. (2006). Images of Organization, London: Sage Publication.
26
Schirazi, A. (1993). Islamic development policy: the agrarian question in Iran. Lynne Rienner Publishers Inc.
27
Selznick, P. (1996). Institutionalism" old" and" new". Administrative science quarterly, 270-277
28
Taremi, K. (2015). At the Service of Hizbollah: The Iranian Ministry of Construction Jihad in Lebanon, 1988–2003. Politics, Religion & 126 Ideology,16(2-3), 248-262.
29
World Bank(1994). Islamic Republic of Iran Services for Agriculture And Rural Development (Volume I, Main Report). Rep
30
ORIGINAL_ARTICLE
گفتمان های اسلامی در ترکیه نوین
مساله نوشتار حاضر شناسایی گفتمان های اسلامی در ترکیه نوین است؛ ترکیه ای که در ظاهر و پس از حاکمیت سکولاریسم ترکی نباید هویتی اسلامی در آن وجود داشته باشد ولی علیرغم آن، اسلام همچنان نقشی اساسی در تکوین هویت ترکی دارد. در همین راستا سؤال اصلی تحقیق این است که گفتمانهای اسلامی در ترکیه نوین کدامند و چه مؤلفههایی دارند؟ فرضیه این تحقیق نیز این است که برخلاف ظاهر، سه گفتمان عمده اسلامی در ترکیه وجود دارند که دال مرکزی همگی آنها، اسلام با متفرعات سکولاریسم و دموکراسی است. در این تحقیق از روش تحلیل گفتمان و اشاره به دالهای اصلی و شناور استفادهشده است. یافته های تحقیق اشاره دارد که تفاوت سه گفتمان عمده اسلامی در ترکیه را میتوان در دالهای مرکزی آنها یعنی نوع نگاهشان به اسلام مشاهده کرد؛ گفتمان اسلام اجتماعی گولنی بر اسلام غیرسیاسی بهعنوان دال مرکزی خود تأکید میکند، در مقابل گفتمان اسلام سیاسی اربکانی تنها دال مرکزی خود را اسلام سیاسی دانسته و بر حضور همهجانبه دین در اجتماع تأکید دارد. البته گفتمان اسلام سیاسی لیبرال نیز بر اسلام سیاسی تأکید مینماید ولی حاضر به قبول حضور همهجانبه دین در اجتماع نیست. همچنین از میان این سه گفتمان، گفتمان اسلام سیاسی اربکانی به دلیل نداشتن انسجام در منظومه گفتمانی خود و تأکید همزمان بر اسلام سیاسی همهجانبه و سکولاریسم درنهایت محبوبیت خود را ازدست می دهد؛ درحالیکه دو گفتمان دیگر با مفصلبندی صحیح گفتمانی میتوانند محبوبیت بالایی در ترکیه کسب نمایند.
https://www.bsrq.ir/article_80483_7d4d0e453eb1ec8635bbcd3c40aa12ad.pdf
2018-04-21
127
150
گفتمان
اسلام سیاسی
اسلام اجتماعی
اسلام لیبرال
مهدی
پیروزفر
mahdipiroozfar1371@gmail.com
1
دانشگاه امام صادق- دانشجوی دکتری
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
خواجه سروی
khajesrvy@yahoo.co
2
دانشگاه علامه طباطبایی- دانشیار
AUTHOR
اربکان، نجم الدین(1395)، نبرد من «مانیفست فکری نجم الدین اربکان »، ترجمه مهدی پیروزفر، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق
1
ارس، بولنت و عمر، کاها (1381)، جنبش اسلا لیبرالی در ترکیه: اندیشه های فتح الله گولن ، ترجمه سید اسدالله اطهری، فصلنامه مطالعات خاورمیانه، شماره 32 ، 59 - 82
2
اطهری، سیداسدالله و پیروزفر، مهدی (1381)، وضعیت مطالعات ترکیه شناسی در دانشگاه های ایران؛ مطالعه موردی: دانشگاه های امام صادق، تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی ، فصلنامه دانش سیاسی، شماره 22 ، 5- 52
3
امام جمعه زاده، سیدجواد و رهبرقاضی، محمودرضا و مرندی، زهره، (1392)، تحول گفتمان هویت در ترکیه از کمالیسم به اسلا مگرایی با تأکید بر حزب عدالت و توسعه ، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات جهان اسلام، شماره اول، 45 - 72
4
آگای،بگیم (1381)، شناخت: نسخه ای عملگرایانه برای جنبش اصلاح گرای اسلامی نگاهی گذرا به اندیشه های فتح الله گولن، ترجمه کامیار سعادتی، اخبار ادیان، شماره 23 ، 29 - 33
5
احمدی طباطبایی، سیدمحمدرضا و پیروزفر، مهدی (1386)، اسلام سیاسی مدرن در ترکیه، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق
6
بهروزلک، غلامرضا (1385)، اسلام سیاسی و جهانی شدن ، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال نهم، شماره اول، 21 – 30
7
تاجیک، محمدرضا (1383)، گفتمان، پاد گفتمان و سیاست، تهران، موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی
8
الحسینی، محمدصادق (1996)، زیارت اربکان لطهران: مواجهه جدیده مع واشنطن ، شوون الاوسط، العدد 55 ، 109 - 112
9
سلامتی، اعظم (1389)، سیاست خارجی اسلام گرایان ترکیه، تهران، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول
10
صلاح شحاته، دینا (2014)، الاسلام السیاسی و مستقبل العلمانیه فی ترکیا ، السیاسه الدولیه، العدد 131 ، 153 –
11
کوشکی، محمدصادق و رنجبر، مصطفی (1395)، احزاب اسلام گرای ترکیه و سیاست منطقه ای ، تهران: انتشارات خرسندی
12
میراحمدی، منصور و رضائی پناه، امیر(1394)، گفتمان اسلام گرایی فرهنگی فتح الله گولن )اسلام به مثابه فرهنگ(، نشریه اطلاعات سیاسی-فرهنگی، شماره 302 ، 94 -
13
نوازنی، بهرام و اعتضاد السلطنه، نوژن و صالحی، معصومه (1394)، فتح الله گولن و جنبش اجتماعی-سیاسی وی در ترکیه ، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، شماره ده، 151 - 173
14
نورالدین، محمد (2003)، ترکیا ... الی این؟ حزب العداله و التنمیه )الاسلامی( فی السلطه ، المستقبل العربی، العدد 287 ، 12 - 27
15
نوروزی فیروز، رسول (1391)، اسلام ترکی تقابل با اسلام انقلابی: مروری بر اندیشه های فتح الله گولن ، رهیافت انقلاب اسلامی، سال ششم، شماره نوزده، 61 - 78
16
هرمان، راینر(1383)، روایت های متفاوت از اسلام سیاسی در ترکیه ترجمه محمدحسین خورشیدی، اخبار ادیان، شماره هفتم، 118
17
هنری، یدالله و آزرمی، علی (1392)، بررسی و تحلیل فرایند استقرار و انسجام یابی گفتمان انقلاب اسلامی بر اساس نظریه گفتمان لاکلا و موفه ، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال دوم، شماره 8، 95 –
18
Atacan, F. (2005). Explaining religious politics at the crossroad: AKP-SP. Turkish Studies, 6(2), 187-199.
19
Danforth, N. (2008). "Ideology and pragmatism in Turkish foreign policy: From Atatürk to the AKP". Turkish Policy Quarterly, 7 (3), pp.83-95
20
Eligür, B. (2010). The mobilization of political Islam in Turkey. Cambridge University Press.
21
Erbakan, N. (2014). Davam.Milli Gazete Ankara Kitab Kulübü, Ankara
22
Erdogan, R (1995),Yuzyil Islam Asri Olacak, Beklenen Vakit, January 9
23
Fuller, G. E. (2003). The future of political Islam. In The Future of Political Islam (pp. 193-213). Palgrave Macmillan US.
24
Grinel, K (2009). "conservatism, democracy and decolonial option: Reading Fethullah Gulen as political thinker". Conference Muslim between Modernity and Tradition, Postdom.
25
Gulen،fethullah، «Sohbet Atmosferi»، f gulen، tarihsi http://www.fgulen.com/tr/TR/fethullah-gulen-butun- eserleri/1882-sohbat-atmosferi
26
İMİŞİKER, Z. Ç. (2002). The Changing Nature Of Islamism In Turkey: A Comparison Of ERBAKAN And ERDOĞAN (Doctoral dissertation, Bilkent University ANKARA).
27
Isgandarova, N (2014). "Fethullah Gulen s Thought and practices as an Attempt to Reconcile Islam with Secularism". Journal of philosophy and theology, 2 (2), pp.203-216
28
Islam Birligihayal değil, (1997), Yeni şafak, februrary 28
29
Jorgensen, M. W. & Phillips, L. J. (2002). Discourse analysis as theory and method. Sage. London
30
Keyman, E. F. (2007). Modernity, Secularism and Islam The Case of Turkey. Theory, culture & society, 24(2), 215-234.
31
Vaner, S. (2003). "Turkey and Europe: A Question of Otherness?, Global Dialogue, 5 (3/4), 100.
32
Laclau.E & M.ouffe.c (1985), Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical, Democratic Politics, London:Verso
33
MacDonald, D. B. (2012). "Imperial legacies and neo-Ottomanism: Eastern Europe and Turkey". Insight Turkey, 14 (4), pp.101-20.
34
Mardin, S. (2000). Turkish Islamic Exceptionalism Yesterday and Today. Journal of International Affairs, 54(1).
35
Powell dan garip aciklama, (2004), Cumhuriyet Daily, April 3,
36
Robins, P. (1997). Turkish foreign policy under Erbakan. Survival, 39(2), 82-100.
37
Vincent (2004), Eastern Promise, Finantial Times, Des 3
38
Yavuz, M.H (2003). Islamic Political Identity in Turkey, Oxford University Press
39
Akıncı, M & Şafak.G.N (2016). TÜRK İSLAM SİYASİ DÜŞÜNCESİ KONGRESİ, BİLDİRİLER KİTABI.
40
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی ابعاد اصلی شایستگی شغلی کارکنان مبتنی بر مقیاس بندی چندبُعدی(مطالعه موردی یکی از بخشهای سازمان بسیج مستضعفین)
امروزه میان صاحبنظران این توافق وجود دارد که منابع انسانی مهمترین مزیت رقابتی و سرمایة هر سازمانی است از آنجا که سازه شایستگی مبتنی بر مدلهای نظری مختلف، از متغیرهای متعددی تشکیل شده است، بهره گیری از روشهای بهینه شناسایی ابعاد سازه، در شناسایی ابعاد حقیقی شایستگی کمک شایانی می نماید. پژوهش حاضر تلاش کرده در یکی از سازمانهای وابسته به بنیاد تعاون بسیج مبتنی بر روش مقیاس بندی چندبُعدی (MDS) ، ابعاد اصلی تشکیل دهنده شایستگی شغلی کارکنان را شناسایی کرده و نشان دهد که هر یک از این ابعاد از چه متغیرهایی تشکیل شده اند. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان سازمان مذکور می باشد که مجموعاً بالغ بر 6000 کارمند هستند. با درنظر گرفتن توصیه ها در خصوص کفایت داده ها در تحلیلهای مبتنی بر کاهش ابعاد و با توجه به در اختیار داشتن لیستی از اسامی کارکنان، به روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای با حجم 1500 نفر از کارمندان انتخاب و اطلاعات مربوط به 20 متغیر موثر بر شایستگی شغلی کارکنان بر اساس مستندات مندرج در پرونده شغلی ایشان احصاء گردید. پس از تحلیل داده ها، براساس اطلاعات نمودار سنگریزه و مقادیر استرس خام نرمال و استاندارد شده 008/0 و 009/0، برازش مدل دو بُعدی تایید شد. نتایج حاصل از تحلیل روش مقیاس بندی چندبُعدی نشان داد که متغیرهای تاثیرگذار بر شایستگی را می توان در یک ماتریس دوبُعدی شامل بعد فردی-سازمانی و بعد فنی-ارتباطی افراز نمود.
https://www.bsrq.ir/article_80484_800ef0ca69c5bb4d48ecc582735ee7b8.pdf
2018-04-21
151
172
منابع انسانی
شایستگی شغلی
کاهش ابعاد
مقیاس بندی چندبُعدی
روح اله
عباسی
abbasi.ro@gmail.com
1
دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
2
استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
3
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
عباس
عباس پور
abbaspour1386@gmail.com
4
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سید عبدالله
صالح نژاد
ro.abasi@gmail.com
5
دکتری مدیریت، پژوهشگر دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
AUTHOR
جواهری زاده، ابراهیم؛ مقیمی، سیدمحمد؛ قلی پور، آرین؛ طهماسبی، رضا (1392) مدیریت استعدادهای سازمانی: شناسایی شاخص ها و ویژگی های کارکنان کلیدی. مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 21 ، شماره 1، صفحه 149 - 171
1
رعایی، فرزانه (1393)، کاربرد و بررسی مقایسه ای FA و MDS در بررسی سازه کیفیت زندگی )رساله دکتری) دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
2
عباسپور، عباس؛ احمدی، منیژه، رحیمیان، حمید؛ دلاور، علی (1395) تبیین و ارائه مدل شایستگی سربازرسان در سازمان بازرسی کل کشور با رویکرد نظریه داده بنیاد. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. سال سوم، شماره 10 ، ص. 95 - 124 .
3
عبداللهی، مژگان؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ تقی پور، علی؛ رحیمیان، حمید (1394)، شایستگی های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. شماره 4. ص 23 - 53 .
4
کلاین، پل (1395)، راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه: صدرالسادات و مینایی. تهران: انتشارات سمت.
5
Aculik, M.; Prochazka, J.; Smutny, P. (2014) Competencies and Leadership Effectiveness: Which Skills Predict Effective Leadership? Kidmore End Academic Conferences International Limited. P. 337-344.
6
Ambos, T.; Schlegelmilch, B.; Ambos, B.; Brenne, B. (2009). Evolution of Organisational Structure and Capabilities in Internationalising Banks: The CEE Operations of UniCredit's Vienna Office. Long Range Planning, Volume 42, Issues 5–6, Pages 633-653.
7
Ariss, A.; Sidani, Y. (2016). Comparative international human resource management: Future research directions. Human Resource Management Review, Volume 26, Issue 4, Pages 352-358.
8
Berger, A.; Frame, S.; Ioannido, V. (2016). Reexamining the empirical relation between loan risk and collateral: The roles of collateral liquidity and types. Journal of Financial Intermediation, Volume 26, Pages 28-46.
9
Bergman, L.; Ferrer-Wreder, L. and Žukauskienė, R. (2015). Career outcomes of adolescents with below average IQ: Who succeeded against the odds? Intelligence, Volume 52, , pages 9-17.
10
Bhatnagar, V. & Srinivasa, S. (2013). Big Data Analytics. Springer.
11
Borg, I.; Groenen, P. (2005). Modern Multidimensional Scaling: 170 Theory and Applications. New York: Springer science.
12
Boyatzis, R.E. (1982). The competent manager: A model for effective performance. books.google.com
13
Burrus, J.; Jackson, T.; Xi, N.; Steinberg, J. (2013). Identifying the Most Important 21 Century Workforce Competencies: An Analysis of the Occupational Information Network (O*NET). Educational Testing Service.
14
Cabrera, E. F (2003).. “ Strategic human resource evaluation ”. journal of human Resource Planning, P. 49.
15
Dale, A.; Vella, K.; Pressey, R.; Brodie, J.; Gooch, M.; Potts, R.; Eberhard R. (2016). Risk analysis of the governance system affecting outcomes in the Great Barrier Reef. Journal of Environmental Management, Volume 183, Pages 712-721.
16
Dawson, A. (2011). Private equity investment decisions in family firms: The role of human resources and agency costs. Journal of Business Venturing, Volume 26, Issue 2, Pages 189-199.
17
Delamare-Le Deist, F. and Winterton, J. (2005). What Is Competence? Human Resource Development International, Volume 8, No. 1, pages27 – 46.
18
Edwards, A. (2009). Competency modeling as an antecedent for effective leadership development and succession planning within the public social services environment. Dissertation for degree of doctor of philosophy in the Benedictine university
19
Fang, CH. & Chang, ST. & Chen, GL. (2010). Competency development among Taiwanese healthcare middle manager: A test of the AHP approach. African journal of business management. 4(13), 2845.
20
Garavan, T. N (2007). A Strategic Perspective on Human Resource Development. Advances in Developing Human Resource. P.11-30.
21
Hill, R. & Petty, G. (1995). A new look at selected employability skills: a factor analysis of the occupational work ethic. Journal of vocational education research. Vol.20, no.4. p 59-73.
22
Hiltrop, J. (1991). Human resource management in European banking: Challenges and responses. European Management Journal, Vol 9, Pages 36-42.
23
Legree, P.; Psotka, J.; Bludau, T. and Gray, D. (2009). Assessing Professional Competence by Using Occupational Judgment Tests Derived From Job Analysis Questionnaires. United States Army
24
Research Institute for the Behavioral and Social Sciences. Technical Report.
25
Lepak, D. P. (1999). “The human Resource Architecture: toward a theory of human capital allocation and development”. Academy of Management Review, P.31-48.
26
Liu, S.; Wang, L. (2014). Understanding the impact of risks on performance in internal and outsourced information technology projects: The role of strategic importance. Original Research
27
Article. International Journal of Project Management, Volume 32, Issue 8, Pages 1494-1510.
28
Lokshin, B.;Van Gils, A.; Bauer, E. (2009). Crafting firm competencies to improve innovative performance. European Management Journal, Vol. 27, pages187-196
29
Mc-Clelland, D. (1973). Testing for competence rather than for intelligence, American Psychologist, Volume 28, pages1-14.
30
Mitaree, R (2007). An Evaluation of a Competency Model Developed and Implemented for Executives at Thai Service Business State Enterprise. RU international journal, Volume 1 (1), pages 165-184.
31
Miller A. & Lambert, A. (2014). Skills and Competencies from Institution to Workplace. Indiana University report. Available: http\\ snaap.indiana.edu.
32
Nisar, A.; Palacios, M.; Grijalvo. M. (2016). Open organizational structures: A new framework for the energy industry. Journal of Business Research, Volume 69, Pages 5175-5179.
33
Ref, G. (2013). Interview’s: Competencies based starting point series. University of ULSTER.
34
Schneider, J.R; Schmitt, N. (1992), An Exercise Design Approach to Undrestanding Assessment Centre dimension; Exercise Constructs. Journal of Applied Psychology, 77(1)
35
Sirmakessis, S. (2004).Text Mining and its Applications. Springer.
36
Spencer L. M., Spencer S.M (1993) Competence at Work: Models for Superior Performance. New York: JohnWilley.
37
Spencer G. N., Norman E. A., Roberta N. (2011). Career Flow: A Hope-Centered Approach to Career Development, 1e. books. google.com
38
Takey, S.M. & de Carvalho, M.M. (2015) Competency mapping in project management: An action research study in an engineering company. International Journal of Project Management. Volume 33, Issue 4, Pages 784-796
39
Takane, Y. (2007). Applications of Multidimensional Scaling in Psychometrics, Handbook of Statistics. vol. 26; Pages 359-400.
40
van der Voet, J. (2014). The effectiveness and specificity of change management in a public organization: Transformational leadership and a bureaucratic organizational structure. European Management Journal, Vol.32, Issue 3, Pages 373-382.
41
Vathanophas, V. (2007). Competency Requirements for Effective 172 Job Performance in The Thai Public Sector Vichita. Contemporary Management Research, Volume 3, pages 45-70.
42
Young, M. and Dulewicz, V. (2009). A study into leadership and management competencies predicting superior performance in the British Royal Navy. Journal of Management Development, Volume28, pages794 – 820.
43
Yang, J.; Zhang, F.; Jiang, X.; Sun, W. (2015). Strategic flexibility, green management, and firm competitiveness in an emerging economy. Technological Forecasting and Social Change, Volume101, Pages 347-356.
44
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش و ارزیابی وزن ژئوپلیتیکی ایران در فرایند انتقال بخشی از قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی
پیشبینی انتقال قدرت جهانی (یا بخشی از آن) از نیمکرهغربی به نیمکرهشرقی و همچنین بروز برخی نشانههای آن در دهه جاری میلادی سبب شده تا توجه کشورها بیشازپیش به ترسیم وضعیت ژئوپلیتیکی آنها پس از جابجایی قدرت معطوف شود، در این پژوهش به تبیین وزن ژئوپلیتیکی کشور ایران در فرایند جابجایی قدرت با استفاده از روش مصاحبه و پرسشنامه پرداخته شده است. مدلی که توسط نویسندگان برای سنجش وزن ژئوپلیتیکی ایران ارائه شده متشکل از نُه فاکتور اقتصادی، سیاسی، نظامی، فضایی، فرامرزی، سرزمینی، علمی، اجتماعی و فرهنگی است که پس از وزندهی به شاخصهای هر کدام از آنها به سنجش وزن ژئوپلیتیکی ایران پرداختهاست. بر این اساس، مشخص گردید در صورت اجرای کامل فرایند انتقال قدرت، چنانچه حداکثر و حداقل میزان ممکن برای افزایش یا کاهش وزن ژئوپلیتیکی ایران به ترتیب «100+» و «100-» در نظر گرفته شود، مقدار تغییر وزن ایران برابر با «06/27+» خواهد بود. این رقم نشاندهنده این است که اولاً: فرآیند جابجایی قدرت موجب افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران خواهد شد و ثانیاً مقدار این افزایش حدوداً برابر با «1/4» بیشینه مقداری است که میتواند به وزن ایران اضافه شود. در پایان هشت راهکار مختلف جهت ارتقای بیشتر وزن ژئوپلیتیکی ایران ارائه گردیدهاست.
https://www.bsrq.ir/article_80485_539d9f5b042c66d425421d2c4573f365.pdf
2018-04-21
173
192
ژئوپلیتیک
قدرت جهانی
هژمونی
وزن ژئوپلیتیکی
انتقال قدرت
محسن
بیوک
mohsen.b.t89@gmail.com
1
استادیار دانشگاه خاتم الانبیاء(ص)ارتش
LEAD_AUTHOR
سیدحمید
سیدجعفری
h_sayyedjafary@yahoo.com
2
دکتری جغرافیای سیاسی علوم تحقیقات تهران
AUTHOR
داود
رضایی سکه روانی
d.rezaei77@yahoo.com
3
مدرس دانشگاه خاتم الانبیا (ص) ارتش
AUTHOR
آهویی، مهدی، حسینی، دیاکو(1395)، افول هژمونی امریکا: معنای انتقال قدرت در نظام جهانی و الزامات سیاست گذاری، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، دوره ششم، شماره بیستم. صص 66 - 51
1
اعظمی، هادی(1385)، وزن ژئوپلیتیکی و نظام قدرت منطقه ای )بررسی موردی: جنوب غرب آسیا(، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال دوم، شماره سوم و چهارم. صص 154 - 119
2
چگنی زاده، غلامعلی(1386)، قدرت یابی چین: رویکردی نظری به تغییر در سیاست بین الملل، مجله پژوهش حقوق و سیاست، شماره 22 ، صص 29 - 26 .
3
حافظ نیا، محمدرضا، زرقانی، سید هادی،ا حمدی پور، زهرا، رکن الدینا فتخاری، عبدالرضا (1385)، طراحی مدل سنجش قدرت ملی کشورها، فصلنامه ژئوپلیتیک سال دوم، شماره دوم، صص 73 - 46 .
4
زرقانی، سید هادی (1389)، نقد و تحلیل مد ل های سنجش قدرت ملی، فصل نامه ژئوپلیتیک، دوره (6)، شماره (1)، صص 62 - 54
5
سلیمان پور، هادی، مولایی، عبادلله، (1396)، قدرت های نوظهور در دوران گذار نظام بین الملل، فصلنامه روابط خارجی، سال پنجم، شماره اول، صص 34 - 7.
6
فرزین نیا، زیبا(1389)، جابجایی قدرت جهانی، مشخصه ها و سناریوها، فصلنامه سیاست خارجی، سال بیست و چهارم، شماره دوم، صص 428 - 405 .
7
قلی زاده، عبدالحمید، شفیعی،ن وذر(1391)، نظریه سیکل قدرت، چارچوبی برای تحلیل فرآیند افول قدرت نسبی ایالات متحده و خیزش چین، فصلنامه روابط خارجی، سال چهارم، شماره چهارم، صص 168 - 137 .
8
مظاهری، محمدمهدی(1388)، تبیین رقابت های چین و ایالات متحده امریکا در چارچوب نظریه چرخه قدرت، فصلنامه تحقیقات سیاسی و بین المللی، شماره دوم، صص 94 - 79
9
بوزان، بری (1389)، ایالات متحده و قدرت های بزرگ، ترجمه عبدالحمید حیدری، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
10
برمر، ایان، (1393)، ابرقدرت: سه انتخاب برای نقش آمریکا در جهان، لندن، گروه انتشاراتی پنگوئن.
11
تلیس، اشلی و دیگران(1383)، سنجش قدرت ملی در عصر فرا صنعتی، تهران، نظارت و ترجمه موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بی نالمللی ابرار معاصر.
12
حافظ نیا، محمدرضا(1385)، اصول و مفاهیم ژئوپلیتیک، مشهد: انتشارات پاپلی.
13
حافظ نیا، محمدرضا(1389)، قدرت و منافع ملی، تهران: نشر انتخاب.
14
فرانکل، جوزف(1386)، روابط بین الملل در جهان متغیر، ترجمه عبدالرحمان عالم، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بی نالمللی وزارت امور خارجه.
15
مرشایمر، جان(1383)، تراژدی سیاست قدرت های بزرگ، ترجمه غلامعلی چگنی زاده، چاپ چهارم، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه.
16
گزارش بانک جهانی در مورد اقتصاد جهانن قاب لدسترسی در: https//data.world.bank.org
17
Cox, Michael, (2012) Power Shifts, Economic Change and decline of the west? International Relations, 26(4) Pp 369-388.
18
Hass, Richar, N (2008) the age non-polarity: what will follow US. dominance POI foreign Affairs, May/June
19
Bremmer, Ian, Superpower: Three Choices for America’s Role in the World, (Penguin Publication Group, 2015)
20
Cohen, Saul. (1994). Geopolitics in the new world Era. In Reordering in the world. USA. Westview press.
21
Goldstein, Joshuas. (1999). International Relations. New York. Longman.
22
Kadera, M. Kelly. (2004). Measuring National Power. International Interactions. Taylor & Francis.
23
Kupchan, A. Charles, and the Coming Global Turn, (Oxford University Press, 2012).
24
Mandelbaum, Michael, The Frugal Superpower: America’s global Leadership in a Cash-Strapped Era (New York, Public Affairs, 2012).
25
Muir, Richard. (1975). Modern Political Geography. Mac Millan Education. London and Hong Kong.
26
Mearsheimer, John J (2010) “Structural Realism” in time Dunne, Milja Kurki and Steve Smith (ed), international theories: Discipline and Diversity, Oxford university press.
27
Naim, Moises, The End of Power: From Boardrooms to Battlefields and Churches to States, Why being in Charge Isn’t What it Used to Be, (Basic Books, 2013)
28