per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2018-04-21
21
78
5
30
80479
Original Article
الگوی وحدت کارکردی ظرفیتهای تمدنی انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری مدظله العالی
-
محمد واثقی بادی
vasegh162162@gmail.com
1
مهدی بمانی طوئقی
bemani1371@gmail.com
2
کارشناسی ارشد معارف اسلامی و سیاستگذاری عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام
کارشناس ارشد فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
با طلوع انقلاب اسلامی تقابل تاریخی حق و باطل معنای تمدنی به خود گرفت. انقلاب اسلامی در این مواجهه همهجانبه، متمسک به ظرفیتها و نهادهای انقلابی و تمدنساز شده است که در بستر تاریخ این انقلاب ظهور و رشد یافته اند. بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی، ضرورت وحدت کارکردی و هماهنگی این ظرفیتهای تمدنساز هم در مواجهه با تمدن غرب و هم در جهت ساخت یک تمدن منسجم و خالی از التقاط و تعارضات فرهنگی تمدنی در بخشهای مختلف، هرچه بیشتر احساس میشود. لذا در این پژوهش در وهلهی اول ظرفیتها و نهادهای تمدنساز انقلاب اسلامی بواسطه روش نظریه پردازی داده بنیاد از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی احصاء و تحلیل کارکردی شدند. سپس ظرفیتهای تمدنی به دو نوع ظرفیتهای تمدنساز و ظرفیتهای وحدتبخش تقسیم شدند و براساس الگوی سه مرحلهای تمدن سازی(تفکر، فرهنگ، تمدن) الگوی نهایی وحدت کارکردی ظرفیتهای تمدنی انقلاب اسلامی ارائه شد. ظرفیتها و نهادهای تمدنساز شناخته شده شامل مسجد، حسینیه و هیأتها، حوزه علمیه، دانشگاه، خانواده، بسیج مردمی، اجتماعات دینی مردم مانند نماز جمعه، اربعین و غیره و همچنین ظرفیتهای وحدت آفرین شامل مواردی چون ولی فقیه، علم دینی، روحیه بسیجی و غیره میشود.
-
https://www.bsrq.ir/article_80479_0091abda990fc8f42cbb9b9a1532bc2b.pdf
تمدنسازی اسلامی
انقلاب اسلامی
ظرفیت تمدنی
وحدت کارکردی
کارکرد تمدنی
تحلیل کارکردی
Islamic Civilization
Islamic Revolution
civilizational capacity
Functional unity
Civilization function
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2018-04-21
21
78
31
72
80480
Original Article
ادراک فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی: پژوهشی پدیدارشناسانه
-
اصغر ابراهیمی هرستانی
ebrahimi9090@yahoo.com
1
یوسف ادیب
yousef_adib@yahoo.com
2
یوسف رضاپور
razapouryousef@yahoo.com
3
مهدی طغیانی
mtoghyani@gmail.com
4
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز
استادیار گروه رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
با توجه به اهمیت تربیت اقتصادی دانش آموزان به منظور فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، هدف این پژوهش شناسایی و توصیف ادراک دانش آموزان از اقتصاد مقاومتی بود. به این منظور، از روش پدیدارشناسی که کانون توجه خود را بر تجارب زیسته و ادراک بشر قرار میدهد، استفاده شد و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به بررسی تجربیات و ادراک فارغ التحصیلان متوسطه اول از اقتصاد مقاومتی پرداخته شد، پس از اشباع دادهها تعداد آنها به 25 نفر رسید. با استفاده از روش اسمیت، تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد و 7 مضمون اصلی شامل مفهوم، ضرورت، اهداف، الزامات، اقدامات، موانع و مغالطات اقتصاد مقاومتی و 20 مضمون فرعی استخراج شد. دانش آموزان ادراک صحیحی نسبت به اقتصاد مقاومتی ندارند، گفتار و رفتار آنها در این مورد متناقض است. اقتصاد مقاومتی به خوبی برای آنها تبین نشده است و درک صحیحی از مبانی، اهداف، ضرورت، الزامات و مؤلفه های آن ندارند و از آنجایی که درک صحیحی از موضوع ندارند، اقدامات مناسبی انجام نداده اند. بنابراین فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی برای دانش آموزان به طور شایسته مورد توجه نبوده است. طراحی و اجرای برنامه درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی می تواند نقش ویژه ای در بهبود وضعیت ایفا کند.
-
https://www.bsrq.ir/article_80480_03beb935c7c4a8248329a9a615703a0a.pdf
ادراک اقتصاد مقاومتی
فارغ التحصیلان دوره متوسطه اول
تربیت اقتصادی
perception resistive economy
Secondary Schools graduates
economic education
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2018-05-21
21
78
73
100
80481
Original Article
شناسایی موانع عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی
-
میثم لطیفی
m.latifi@isu.ac.ir
1
مجتبی کمیلی فرد
komeilyfard@isu.ac.ir
2
دانشیار گروه دولتی، دانشگاه امام صادق علیه السلام
دانش آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق علیه السلام
این پژوهش به بررسی موانع موجود بر سر راه عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری پرداخته و به دنبال پاسخ به این سؤال است که موانع عملیاتی شدن سیاستهای کلی نظام اداری کداماند؟ در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و ابزار مصاحبه برای جمعآوری دادهها و تحلیل مضمون برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. درفرایند انجام این پژوهش با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی این حوزه مصاحبه انجام شد و پس از تحلیل مضمون متن مصاحبه ها 174 مضمون پایه و 120مضمون سازمان دهنده استخراج شدند. در نهایت این پژوهش، مؤلفههایی 36 گانه در سه بعد موانع مربوط به طراحی و تدوین ازجمله: غفلت از توجه به توانایی، امکانات و ظرفیت مجریان در مرحله تدوین خطمشیهای کلان، عدم وجود دستهبندی منظم موضوعات و مسائل نظام اداری؛ موانع مربوط به اجرا ازجمله: برخورد شعاری باسیاستهای کلی، وجود مقاومت در برابر تغییرات، نبود ثبات مدیریتی؛ موانع مربوط به نظارت و ارزشیابی ازجمله: فقدان شاخصها و معیارهای مشخص برای نظارت و ارزشیابی دستهبندی شدند.
-
https://www.bsrq.ir/article_80481_9c2d8a991f2ee214bb8cd5b9dd217231.pdf
خط مشی گذاری عمومی
سیاستهای کلی نظام
سیاستهای کلی نظام اداری
خط مشی های کلان
اجرا خط مشی
Public policy making
mega policy of administration system
mega policy
Policy implementation
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2018-04-21
21
78
101
126
80482
Original Article
کشف عوامل مؤثر بر استحاله نهاد جهاد سازندگی: تحلیل شبکه مضامین
-
میثم ظهوریان ابوترابی
zohurian.m@gmail.com
1
سعید مرتضوی
mortazavi@um.ac.ir
2
محمد لگزیان
m-lagzian@um.ac.ir
3
محمد مهدی فراحی
mhdfarahi@um.ac.ir
4
دکتری مدیریت رفتاری دانشگاه فردوسی مشهد
استاد گروه مدیریت دانشگاه علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
استاد گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد فردوسی مشهد
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد فردوسی مشهد
هدف از این پژوهش کشف عوامل مؤثر بر استحاله نهاد جهاد سازندگی بود. جهت دستیابی به این هدف و با توجه به ماهیت سوالات تحقیق، روش کیفی تحلیل شبکه مضامین به عنوان استراتژی مناسب انتخاب شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش مدیران نهاد جهاد سازندگی در دهه اول فعالیت این نهاد بوده است که از طریق نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن اصل اشباع با نمونهای 25 نفره از این مدیران به صورت عمیق مصاحبه شده است. از تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش 146 کد باز تولید شد که پس از ترکیب 20 مضمون پایه شناسایی و این مضامین در گروههای همگن، در قالب سه مضمون سازماندهنده شامل عوامل بیرونی، عوامل درونی فرهنگی و تغییرات درونی ساختاری دسته بندی شد. نتایج تحقیق میتواند در حفظ ماهیت و هویت سازمانهای اجتماعی و نهادهای ارزشی و مردم پایه مورد استفاده قرار گیرد.
-
https://www.bsrq.ir/article_80482_5d7b277cdfb51ec43bba6a2f5e6cc16d.pdf
جهاد سازندگی
نهاد
انقلاب اسلامی
شبکه مضامین
استحاله سازمانی
Construction Jihad
Thematic Network
Organizational Transformation
institution
Islamic Revolution
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2018-04-21
21
78
127
150
80483
Original Article
گفتمان های اسلامی در ترکیه نوین
-
مهدی پیروزفر
mahdipiroozfar1371@gmail.com
1
غلامرضا خواجه سروی
khajesrvy@yahoo.co
2
دانشگاه امام صادق- دانشجوی دکتری
دانشگاه علامه طباطبایی- دانشیار
مساله نوشتار حاضر شناسایی گفتمان های اسلامی در ترکیه نوین است؛ ترکیه ای که در ظاهر و پس از حاکمیت سکولاریسم ترکی نباید هویتی اسلامی در آن وجود داشته باشد ولی علیرغم آن، اسلام همچنان نقشی اساسی در تکوین هویت ترکی دارد. در همین راستا سؤال اصلی تحقیق این است که گفتمانهای اسلامی در ترکیه نوین کدامند و چه مؤلفههایی دارند؟ فرضیه این تحقیق نیز این است که برخلاف ظاهر، سه گفتمان عمده اسلامی در ترکیه وجود دارند که دال مرکزی همگی آنها، اسلام با متفرعات سکولاریسم و دموکراسی است. در این تحقیق از روش تحلیل گفتمان و اشاره به دالهای اصلی و شناور استفادهشده است. یافته های تحقیق اشاره دارد که تفاوت سه گفتمان عمده اسلامی در ترکیه را میتوان در دالهای مرکزی آنها یعنی نوع نگاهشان به اسلام مشاهده کرد؛ گفتمان اسلام اجتماعی گولنی بر اسلام غیرسیاسی بهعنوان دال مرکزی خود تأکید میکند، در مقابل گفتمان اسلام سیاسی اربکانی تنها دال مرکزی خود را اسلام سیاسی دانسته و بر حضور همهجانبه دین در اجتماع تأکید دارد. البته گفتمان اسلام سیاسی لیبرال نیز بر اسلام سیاسی تأکید مینماید ولی حاضر به قبول حضور همهجانبه دین در اجتماع نیست. همچنین از میان این سه گفتمان، گفتمان اسلام سیاسی اربکانی به دلیل نداشتن انسجام در منظومه گفتمانی خود و تأکید همزمان بر اسلام سیاسی همهجانبه و سکولاریسم درنهایت محبوبیت خود را ازدست می دهد؛ درحالیکه دو گفتمان دیگر با مفصلبندی صحیح گفتمانی میتوانند محبوبیت بالایی در ترکیه کسب نمایند.
-
https://www.bsrq.ir/article_80483_7d4d0e453eb1ec8635bbcd3c40aa12ad.pdf
گفتمان
اسلام سیاسی
اسلام اجتماعی
اسلام لیبرال
Discourse
Political Islam
social Islam
liberal Islam
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2018-04-21
21
78
151
172
80484
Original Article
شناسایی ابعاد اصلی شایستگی شغلی کارکنان مبتنی بر مقیاس بندی چندبُعدی(مطالعه موردی یکی از بخشهای سازمان بسیج مستضعفین)
-
روح اله عباسی
abbasi.ro@gmail.com
1
علی دلاور
delavarali@yahoo.com
2
نورعلی فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
3
عباس عباس پور
abbaspour1386@gmail.com
4
سید عبدالله صالح نژاد
ro.abasi@gmail.com
5
دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری علامه طباطبایی
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
دکتری مدیریت، پژوهشگر دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
امروزه میان صاحبنظران این توافق وجود دارد که منابع انسانی مهمترین مزیت رقابتی و سرمایة هر سازمانی است از آنجا که سازه شایستگی مبتنی بر مدلهای نظری مختلف، از متغیرهای متعددی تشکیل شده است، بهره گیری از روشهای بهینه شناسایی ابعاد سازه، در شناسایی ابعاد حقیقی شایستگی کمک شایانی می نماید. پژوهش حاضر تلاش کرده در یکی از سازمانهای وابسته به بنیاد تعاون بسیج مبتنی بر روش مقیاس بندی چندبُعدی (MDS) ، ابعاد اصلی تشکیل دهنده شایستگی شغلی کارکنان را شناسایی کرده و نشان دهد که هر یک از این ابعاد از چه متغیرهایی تشکیل شده اند. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان سازمان مذکور می باشد که مجموعاً بالغ بر 6000 کارمند هستند. با درنظر گرفتن توصیه ها در خصوص کفایت داده ها در تحلیلهای مبتنی بر کاهش ابعاد و با توجه به در اختیار داشتن لیستی از اسامی کارکنان، به روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای با حجم 1500 نفر از کارمندان انتخاب و اطلاعات مربوط به 20 متغیر موثر بر شایستگی شغلی کارکنان بر اساس مستندات مندرج در پرونده شغلی ایشان احصاء گردید. پس از تحلیل داده ها، براساس اطلاعات نمودار سنگریزه و مقادیر استرس خام نرمال و استاندارد شده 008/0 و 009/0، برازش مدل دو بُعدی تایید شد. نتایج حاصل از تحلیل روش مقیاس بندی چندبُعدی نشان داد که متغیرهای تاثیرگذار بر شایستگی را می توان در یک ماتریس دوبُعدی شامل بعد فردی-سازمانی و بعد فنی-ارتباطی افراز نمود.
-
https://www.bsrq.ir/article_80484_800ef0ca69c5bb4d48ecc582735ee7b8.pdf
منابع انسانی
شایستگی شغلی
کاهش ابعاد
مقیاس بندی چندبُعدی
human resources
occupational competency
Dimension Reduction
Multidimensional scaling
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2018-04-21
21
78
173
192
80485
Original Article
سنجش و ارزیابی وزن ژئوپلیتیکی ایران در فرایند انتقال بخشی از قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی
The measurement and evaluation of Iran's geopolitical weight in the process of transferring a part of global power from the western to the eastern hemisphere
محسن بیوک
mohsen.b.t89@gmail.com
1
سیدحمید سیدجعفری
h_sayyedjafary@yahoo.com
2
داود رضایی سکه روانی
d.rezaei77@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه خاتم الانبیاء(ص)ارتش
دکتری جغرافیای سیاسی علوم تحقیقات تهران
مدرس دانشگاه خاتم الانبیا (ص) ارتش
پیشبینی انتقال قدرت جهانی (یا بخشی از آن) از نیمکرهغربی به نیمکرهشرقی و همچنین بروز برخی نشانههای آن در دهه جاری میلادی سبب شده تا توجه کشورها بیشازپیش به ترسیم وضعیت ژئوپلیتیکی آنها پس از جابجایی قدرت معطوف شود، در این پژوهش به تبیین وزن ژئوپلیتیکی کشور ایران در فرایند جابجایی قدرت با استفاده از روش مصاحبه و پرسشنامه پرداخته شده است. مدلی که توسط نویسندگان برای سنجش وزن ژئوپلیتیکی ایران ارائه شده متشکل از نُه فاکتور اقتصادی، سیاسی، نظامی، فضایی، فرامرزی، سرزمینی، علمی، اجتماعی و فرهنگی است که پس از وزندهی به شاخصهای هر کدام از آنها به سنجش وزن ژئوپلیتیکی ایران پرداختهاست. بر این اساس، مشخص گردید در صورت اجرای کامل فرایند انتقال قدرت، چنانچه حداکثر و حداقل میزان ممکن برای افزایش یا کاهش وزن ژئوپلیتیکی ایران به ترتیب «100+» و «100-» در نظر گرفته شود، مقدار تغییر وزن ایران برابر با «06/27+» خواهد بود. این رقم نشاندهنده این است که اولاً: فرآیند جابجایی قدرت موجب افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران خواهد شد و ثانیاً مقدار این افزایش حدوداً برابر با «1/4» بیشینه مقداری است که میتواند به وزن ایران اضافه شود. در پایان هشت راهکار مختلف جهت ارتقای بیشتر وزن ژئوپلیتیکی ایران ارائه گردیدهاست.
The prediction of the global transfer of power from the Western to the Eastern Hemisphere, as well as the emergence of some of its signs in the current decade, has drawn the attention of countries more to their geopolitical status after power shift, this study tries to explain the geopolitical weight of Iran in the process of power transfer using the interview method and the questionnaire. The model presented by the authors to assess Iran's geopolitical weight consists of nine economic, political, military, spatial, transboundary, territorial, scientific, social, and cultural factors that, after weighting, have paid to the indices of each of them to measure Iran's geopolitical weight. Accordingly, it was determined that if the power transmission process is fully implemented, if the maximum and minimum amount of Iran's geopolitical weight gain or weight considered to be "100+" and "100-" respectively, the weight change of Iran is equal to " 06/27 + ".This figure indicates that, firstly: the process of displacement of power will increase Iran's geopolitical weight, and secondly, the amount of this increase is approximately equal to "1/4" the maximum that can be added to the weight of Iran.
https://www.bsrq.ir/article_80485_539d9f5b042c66d425421d2c4573f365.pdf
ژئوپلیتیک
قدرت جهانی
هژمونی
وزن ژئوپلیتیکی
انتقال قدرت
Geopolitics
global power
Geopolitical weight
Measurement power transmission