per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2016-01-24
17
65
5
31
80409
بازتعریف کارکردهای اصلی دانشگاه در جامعه بر اساس آرمانهای اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)
محمد مهدی ذوالفقار زاده
asd@chmail.ir
1
علی اصغر سعدآبادی ارانی
aliasghar.sadabadi@gmail.com
2
دانشگاه تهران
در عصر جدید، کارکرد دانشگاهها تنها در آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مانند آن خلاصه نمیشود؛ بلکه در نقش یک پایگاه معرفتی به فرهنگسازی و تمدنسازی نوین میپردازند. این مقاله سعی بر دارد تا با تبیین و تعریف لوازم و شاخصهای لازم برای این مهم، نظریهپردازی مناسب صورت پذیرد. از میان انواع راهبردهای پژوهش کیفی، راهبرد «نظریهپردازی دادهبنیاد» (به طور خاص راهبرد نظریه دادهبنیاد متنی) به عنوان راهبرد تحقیق انتخاب گردیده است. منابع مورد استفاده، با توجه به مسیر پژوهش در رجوع به منابع اسلامی و نیز جهتگیری بنیادی آن از یک سو و اقتضائات سیاستی و راهبردی پژوهش از سوی دیگر، اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی، امامخمینی(ره) است. از مجموع 336 کدباز شناسایی شده، 100 کد مربوط به سؤال تحقیق، یعنی کارکرد و رسالت دانشگاه در جامعه بر اساس آرمانهای اسلامی یا همان نظام آرمانی اسلام، تشخیص داده شد. پس از کدگذاری گزینشی صورت گرفته براین 100 کد محوری از بیانات امام خمینی (ره)، پنج مقوله اصلی شامل انسانسازی، استقلال فکری و تحقق فرهنگ توانستن، پیریزی و ساختن آینده، تضمین سعادت ملتها و هدایتگری جامعه و حفظ و تداوم انقلاب اسلامی به عنوان کارکردهای اصلی و رسالت دانشگاه بر اساس آرمانهای اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره) شناسایی شد.
https://www.bsrq.ir/article_80409_f8570619a0054b4a7c4484d1eedf308d.pdf
آرمانهای اسلامی
امام خمینی (ره)
کارکردهای دانشگاه
روش نظریه دادهبنیاد
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2015-12-25
17
65
33
55
80410
سیاستگذاری فرهنگی مطلوب مسجد از دیدگاه مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی ایران
میثم فرخی
mfarokhi65@gmail.com
1
دانشکده معارف اسلامی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
مقاله پیش رو در پاسخ به این سؤال که سیاستگذاری فرهنگی مطلوب مسجد از دیدگاه مقام معظم رهبری چیست، نگاشته شده است. در این راستا، تلاش شده با شیوه طبقهبندی، دیدگاههای ایشان در حیطه مسجد با سه رویکرد توصیفی، تطبیقی و تجویزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. یافتههای پژوهش، حاکی از این است که مبتنی بر رویکرد توصیفی، مقام معظم رهبری ضمن انتقاد از وضعیت مساجد در کشور، خواستار بازگشت این سنگرهای الهی به مساجد صدر اسلام میباشند. «محوریت مسجد در سیره نبوی»، «چندمنظوره بودن مسجد در عصر پیامبر (ص)» دیگر محورهای موضوعی در این رویکرد است. ایشان در تبیین رویکرد تطبیقی، به مقایسه مسجد و کلیسا بهمثابه نهادهای مهم دینی در اسلام و مسیحیت پرداخته و در نهایت، بر اساس رویکرد تجویزی، مسئولان و دستاندرکاران و روحانیون مساجد را در راستای حصول به مساجد ایدهآل و مطلوب مخاطب قرار میدهند تا آنها محورهایی شامل «حفظ و رونق مساجد»، «حضور و مشارکت فعال در مسجد» و «اداره امور مسلمانان ذیل مسجد» را در جمهوری اسلامی ایران تحقق بخشند
https://www.bsrq.ir/article_80410_62c9b0e698c665eeaaeb9073636faa75.pdf
سیاستگذاری عمومی
سیاستگذاری فرهنگی
مسجد
مقام معظم رهبری
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2015-12-25
17
65
57
92
80411
باز تعریف نقشه راه مدیریت درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران با تأکید بر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
امیر حسین مزینی
mozayani@modares.ac.ir
1
سعید قربانی
saeed.qorbani@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
مروری بر تحولات اخیر اقتصاد ایران حکایت از آن دارد که دستیابی به منابع نفتی، موجب افزایش وابستگی دولت به این منابع و بزرگ شدن حجم دولت، اهمال در اخذ مالیات، عدم شفافیت در عملکرد دولت و... شده است. این وضعیت ریشه در آنجا دارد که نه تنها اقتصاد ایران در تعریف مازاد درآمدهای نفتی و هزینهکرد آن با مشکل مواجه بوده است، بلکه اساساً در هزینهکرد بخش اصلی و غیرمازاد این درآمدها هم در قالب برنامهای مشخص عمل نکرده است که ناکارایی و نابسامانی موجود در سیاستهای کلان اقتصادی کشور (بهویژه در حوزههای پولی، مالی و ارزی) خود مصادیقی از این شرایط میباشند؛ ازاینرو لازم است هنگامی که پرداختن به مقوله مدیریت درآمدهای نفتی در دستور کار میباشد، به موضوع از هر دو رویکرد فوق نگریسته شود؛ یعنی مدیریت بهینه مصرف درآمدهای نفتی از یک سو و همزمان طراحی سازوکارهای لازم جهت مدیریت مازاد این درآمدها. پرداختن به این مهم، نیازمند اتخاذ رویکردی استراتژیک و برنامهریزی بلندمدت می باشد. در همین راستا موضوع مقاله حاضر طراحی نقشه راه مدیریت درآمدهای نفتی است. بدین منظور تلاش گردیده با استفاده از مطالعات کتابخانهای با رویکردی تحلیلی- توصیفی و با استفاده از روش تحلیل شکاف و با الهامگیری از اصول کلی سیاستهای اقتصاد مقاومتی موضوع دنبال گردد. نتایج حکایت از آن دارد که برای مدیریت بهینه درآمدهای نفتی دستیابی به یک سازوکار مناسب برای هزینهکرد بخش اصلی این درآمدها در قالب بودجه سنواتی، شرط لازم و طراحی سازوکار کارآمد ذخیرهسازی مازاد این درآمدها (مثلاً در قالب صندوق توسعه ملی) شرط کافی به حساب میآید. هر یک از این دو بحث، خود مستلزم مجموعهای منسجم از سیاستها و راهکارهای عملیاتی در بستر زمان هستند که در قالب نقشه راه پیشنهادی مورد تأکید قرار گرفتهاند.
https://www.bsrq.ir/article_80411_3336e14c5bf06c36978f1334bdee8671.pdf
مدیریت درآمدهای نفتی
اقتصاد مقاومتی
سیاستهای کلان
نقشه راه
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2015-12-25
17
65
93
115
80412
اخلاق مشارکت در سازمانهای مردمنهاد (مطالعه موردی؛ بسیج مستضعفان انقلاب اسلامی)
مهدی براتعلی پور
baratalipour@yahoo.com
1
دانشگاه خوارزمی
پژوهش حاضر با هدف بررسی «بایستههای نظری اخلاق مشارکت در سازمانهای مردمنهاد (مطالعه موردی؛ بسیج مستضعفان انقلاب اسلامی)» انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و به لحاظ روش، تفسیری (هرمنوتیک متنمحور) بوده و گردآوری دادهها نیز به شیوه اسنادی، شامل دو سند بالادستی اساسنامه واحد بسیج مستضعفان و برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. به لحاظ چارچوب نظری، این پژوهش بر بنیانهای معرفتشناختی و اجتماعی کامیونتاریانیسم اتزیونیایی در بستر سیاسی دولتهای ملی دارای فرهنگ گوناگون استوار است. بر اساس یافتههای پژوهش، اخلاق مشارکت در بسیج مستضعفان انقلاب اسلامی تأمین امنیت روانی و سختافزاری، فعالیت در زمینههای آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و عمرانی و امدادرسانی هنگام بروز بلایای طبیعی را دربر میگیرد. مطالعه موردی نشان میدهد این اخلاق به درجات متفاوت بر پایهگذاری مفاهیم خیر بر بنیانهای مشترک جماعتهای خاص و انتخابهای فردی در ارزشگذاری مؤثر ابتنا دارد. بر این اساس، در کنکاش از درونمایههای اصلی اخلاق مشارکت در سازمانهای مردمنهاد، همنوایی جماعتی بیش از شناسایی تفاوتها تأکید میگردد.
https://www.bsrq.ir/article_80412_ee1e09fa8c8639183554c535dfc7c8f1.pdf
انقلاب اسلامی
اخلاق مشارکت
سازمانهای مردمنهاد
بسیج مستضعفان
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2015-12-25
17
65
117
142
80413
شناسایی، اولویتبندی و تعیین عوامل موثر بر انگیزهها و نیازهای گردشگری دفاع مقدس
مهدی احمدی
ahmadi620225@yahoo.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی ره
بازدید از یادمانهای دفاع مقدس و به عبارتی گردشگری دفاع مقدس، کمک شایانی به ترویج و نشر ارزشهای والای دفاع مقدس و انتقال صحیح آن به نسلهای آینده است. در همین راستا، بررسی انگیزهها و نیازهای مؤثر بر تداوم این رفتار، به عنوان مسئله اصلی این مقاله مطرح است. این مقاله سطح توصیفی- تحلیلی، به روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محققساخته و جامعه آماری افراد بالای 15 سال کشور و روش نمونه گیری سهمیهای با تکنیک هدفمند، با حجم نمونه 1200 نفر انجام شده است. یافتهها بیانگر این است که بر اساس تعریف منتخب، گویه های تعیین شده به عنوان نیاز مطرح بوده و در عین حال قابلیت تعمیم به جامعه را دارند. نیازهای دارای اولویت به ترتیب عبارتند از: سرویسهای بهداشتی مناسب در محل یادمانها؛ محل اسکان و استراحت مناسب، ارزان و در دسترس؛ تعمیرگاه و مراکز خدمات وسایل نقلیه؛ جاذبههای گردشگری و تفریحی دیگر؛ محل فروش سوغاتی و صنایع دستی محلی؛ محل فروش محصولات فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس؛ پاسخ به سؤالات و شبهات درباره دفاع مقدس؛ مسیرهای تردد مناسب؛ افزایش آگاهی و شناخت نسبت به تواناییهای دفاعی کشور؛ وجود ایستگاههای صلواتی با خدمات مختلف. عوامل و متغیرهای زمینه ای تاثیر نظام مند معناداری در انگیزه ها و نیازهای افراد نداشت و می توان گفت که نیازهای افراد مختلف در گردشگری دفاع مقدس همانند و شبیه به هم هستند.
https://www.bsrq.ir/article_80413_56d764c681ce8c4aa1f0b053169ac1fd.pdf
راهیان نور
گردشگری جنگ
گردشگری دفاع مقدس
انگیزه
نیاز
per
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج
مطالعات راهبردی بسیج
1735-501X
2015-12-25
17
65
143
168
80414
بررسی تأثیر سرمایه فکری بر توسعه محصولات نوآورانه (مورد مطالعه: یکی از مراکز تحقیقاتی صنعتی دفاعی)
یاسر قاسمی نژاد
yaserghn@gmail.com
1
محمد سلگی
mohammadsolgi1365@yahoo.com
2
دانشگاه امام حسین (ع)
تهران- اتوبان شهید بابایی- پایین تر از شهرک شهید بهشتی- خ چمن آرا- خابگاه ولی عصر (عج)- B3
سازمانهای تحقیقاتی صنعتی دفاعی با توجه به شرایط پیچیدگی ذاتی تحقیق اعم از زمانبر بودن، نیاز به هزینه بالا، عدم قطعیت، وجود فعالیتهای متنوع و نیز تنوع و گستردگی مأموریتها و تهدیدات نظامی، نیازمند جستجو و بررسی عوامل مؤثر بر محصولات نوآورانه این سازمانها میباشند. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر توسعه محصولات نوآورانه (جدید) است. جامعه آماری تحقیق، یکی از مراکز تحقیقاتی صنعتی در حوزه دفاع است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، جمع آوری داده های مورد نیاز به روش تمام شماری و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید. در تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها و برازش الگو از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که مولفه های مختلف سرمایه فکری بر توسعه محصولات نوآورانه موثر هستند به این صورت که سرمایه ساختاری مستقیم، سرمایه انسانی غیرمستقیم و سرمایه مشتری مستقیم و غیرمستقیم، بر توسعه این محصولات تاثیر دارند. همچنین قابلیت سازمان در اثرگذاری بر سرمایه های انسانی و مشتری نقش میانجی دارد.
https://www.bsrq.ir/article_80414_784ea433686a2d74b316b266b906cb2a.pdf
مرکز تحقیقاتی دفاعی
تحقیقات صنعتی
قابلیت سازمانی
محصول نوآورانه