@article { author = {Asadi, Alireza}, title = {-}, journal = {Basij Strategic Studies}, volume = {20}, number = {76}, pages = {5-34}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-501X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {Imam Khamenei,globalization,hegemonic system}, title_fa = {بررسی ماهیت جهانی شدن و رابطه آن با نظام سلطه در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای}, abstract_fa = {تبیین دیدگاه رهبران و متفکران بزرگ جهان اسلام در موضوع جهانی شدن جهت غنی سازی این بحث و تولید علم بومی و اتخاذ راهبردها و راهکارهای تعامل صحیح متناسب با شرایط ایران و جهان اسلام، ضروری به نظر می­رسد. هدف اصلی این پژوهش، کشف و بررسی ماهیت جهانی شدن، و رابطه آن با نظام سلطه از دیدگاه حضرت آیت­الله خامنه­ای است. با این هدف بیانات ایشان از خرداد 1368 تا آذرماه 1395 به عنوان جامعه آماری انتخاب و با روش تحلیل محتوای کیفی، الگوی رابطه نظام سلطه و جهانی شدن از دیدگاه حضرت آیت­الله خامنه­ای استخراج شد. از نظر ایشان جهانی شدن برنامه و طرحی از طرف سلطه­گران با هدف تسلط بر دنیا و در چهارچوب نظام سلطه قابل تحلیل و بررسی است. بنابراین جهانی شدن، بخشی از استعمار فرانوین برای تحمیل‏ سلطه آمریکا و قدرت­های غربی است، که امروزه آن را تحت عنوان یک تئوری نو و روشنفکرانه بر دنیا تحمیل می­کنند. نهایت اینکه جهانی شدن، تهدیدی علیه همه کشورها و ملت­های جهان است. البته ایشان معتقدند بر خلاف ادعای غربی­ها، جهانی شدن سرنوشت محتوم کشورها نیست و ملت ایران، مخالف نظام سلطه بوده و در مقابل سلطه­طلبی جهانى مقاومت می­کند.}, keywords_fa = {آیت‌الله خامنه ای,جهانی شدن,نظام سلطه,نظم نوین جهانی,اندیشه سیاسی}, url = {https://www.bsrq.ir/article_80465.html}, eprint = {https://www.bsrq.ir/article_80465_8ce9159953796ebdbdbec1ec296e5d7b.pdf} } @article { author = {redadi, mohsen}, title = {-}, journal = {Basij Strategic Studies}, volume = {20}, number = {76}, pages = {35-58}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-501X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {اعتماد سیاسی,مردم‌سالاری لیبرال,مردم‌سالاری دینی,نهادسازی,مشارکت سیاسی,درخت‌واره‌ی تقوای سیاسی,نظریه‌ی ولایت}, title_fa = {تقوای سیاسی و اعتماد سیاسی: مقایسه ظرفیت اعتمادسازی لیبرال‌ دموکراسی و مردمسالاری دینی}, abstract_fa = {مردم‌سالاری[1] برای بقا و بهبود کارکردها نیازمند اعتماد سیاسی است. این نوشتار در پی مقایسه‌ی ظرفیت نظام مردم‌سالاری دینی و دموکراسی لیبرال در تولید اعتماد سیاسی به روش مطالعه تطبیقی است. به این منظور ابتدا اهمیت و ضرورت اعتماد سیاسی برای نظام مردم‌سالاری مورد توجه قرار می‌گیرد و سپس دو ابزار مهم نظام دموکراسی لیبرال در تولید اعتماد سیاسی، یعنی «نهادسازی» و «مشارکت سیاسی» معرفی می‌گردد. ناکامی نظام­های دموکراسی‌های لیبرال معاصر در جلب اعتماد سیاسی شهروندان، که در نوشته‌های پژوهشگران از آن با عنوان «زوال بزرگ اعتماد سیاسی» یاد می‌شود، نقطه‌ی آغازی برای تبیین اعتماد سیاسی در نظام مردمسالاری دینی خواهد بود. در نظام مردم‌سالاری دینی علاوه بر استفاده از نهادسازی و مشارکت سیاسی برای تولید اعتماد سیاسی، از ابزار مهم دیگری با عنوان «تقوای سیاسی» بهره گرفته می‌شود که منبع تولید اعتماد سیاسی خواهد بود. در این نوشتار تقوای سیاسی در قالب درختواره‌ای معرفی می‌گردد که توانایی تولید اعتماد سیاسی بر اساس رابطه‌ی امام و امت را دارد. سه اصل مهم در نظریه‌ی تقوای سیاسی معرفی می‌گردد که می‌تواند انباشت اعتماد سیاسی در جامعه‌ی اسلامی ایجاد نماید. 1-       Democracy}, keywords_fa = {اعتماد سیاسی,مردم‌سالاری لیبرال,مردم‌سالاری دینی,نهادسازی,مشارکت سیاسی,درخت‌واره‌ی تقوای سیاسی,نظریه‌ی ولایت}, url = {https://www.bsrq.ir/article_80466.html}, eprint = {https://www.bsrq.ir/article_80466_4093ce622b1a3c703b4d423a88f2bba1.pdf} } @article { author = {Khaleghi, hosein and -, - and -, - and -, -}, title = {-}, journal = {Basij Strategic Studies}, volume = {20}, number = {76}, pages = {59-92}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-501X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {technology,Technology Development,interpersonal communication,Islamic-Iranian progression pattern}, title_fa = {تاثیر توسعه فناوری در ارتباطات بین فردی در چارچوب سبک زندگی اسلامی ایرانی}, abstract_fa = {در قرن اخیر، رشد و توسعه فناوری صرفاً در حوزه فرایندهای کاری سازمان­ها و صنایع نبوده است بلکه نظام اجتماعی را نیز متأثر کرده است. هدف پژوهش حاضر، کشف و توصیف عمیق تجارب و دریافت­های متکثر اعضای هیات علمی یک دانشگاه از تاثیرات توسعه ­فناوری در ارتباطات بین­فردیِ مبتنی بر سبک زندگی اسلامی-ایرانی می­باشد. این مطالعه با رویکرد اکتشافی و با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته به گردآوری داده ها پرداخته و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی داده­های گردآوری شده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. افراد مورد مطالعه(مشارکت کنندگان) 13 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بودند که از طریق روش نمونه­گیری هدفمند گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. انزوای فردی و کنش­های ریاکارانه، دو مضمون سطح فردی و در سطح جامعه مضامین ارتباطات اجتماعی پایشی و فرهنگ رفتارهای فخرفروشانه و در سطح نوع بشر مضمون تضعیف شأن انسان، مضامین اصلی استخراج شده می باشند. در نهایت مضامین حاصل از مصاحبه­ها با ابعاد و مولفه­های سبک زندگی اسلامی-ایرانی تطبیق داده شده و موارد افتراقی تبیین گردیده­اند. یافته‌های تحقیق می‌تواند در فهم بهتر و تقویت آگاهی­های جمعی نسبت به ابعاد مختلف رشد و توسعه فناوری در نزد افراد جامعه مفید واقع شود و سیاستگزاران را در برخورد با آن مهیاتر ­سازد. }, keywords_fa = {فناوری,توسعه فناوری,ارتباطات بین‌فردی,سبک زندگی اسلامی-ایرانی}, url = {https://www.bsrq.ir/article_80467.html}, eprint = {https://www.bsrq.ir/article_80467_5661b63e2b925325e8e8dd171c7b8425.pdf} } @article { author = {Bigdeli, Mohammad Mehdi and Asare nzhad Dezfoli, Sina and Hamze por, Mahdi and Pahlevani Zadeh, Mohammad}, title = {-}, journal = {Basij Strategic Studies}, volume = {20}, number = {76}, pages = {93-124}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-501X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {NGOs,cultural,culture,Jihad,Qualitative Content Analysis,interpretation structured approach}, title_fa = {شناسایی و سطح‌بندی مؤلفه‌های فرهنگ‌سازمانی جهادی در سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی}, abstract_fa = {هدف مقاله، استخراج و سطح‌بندی مؤلفه‌های فرهنگ‌جهادی در سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی است. نوع تحقیق ترکیبی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و روش ساختاری-تفسیری(ISM) می‌باشد. بدین منظور تمامی متون پیشینه، مطالعه و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، مؤلفه‌های فرهنگ‌جهادی در سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی، استخراج‌شده و با نظر خبرگان، صحه‌گذاری شده‌اند. سپس به‌وسیله روش ساختاری-تفسیری، این مؤلفه‌ها سطح‌بندی شده‌اند. از بررسی متون مربوط به فرهنگ جهادی، هفت مؤلفه، ولائی‌بودن، سبک زندگی یکپارچه جهادی، پاسخگویی به نیازهای انقلاب و کشور، مردمی‌بودن، خصائص اخلاقی، علم‌مداری و تشکیلاتی‌بودن، استخراج گردید. براساس یافته­های مقاله مولفه­های سبک زندگی یکپارچه جهادی و ولائی‌بودن، بیش‌ترین تأثیر را در شکل‌گیری سایر مؤلفه‌ها دارند ضمن اینکه بر یکدیگر تأثیرات متقابل دارند. در سطح بعدی مولفه تشکیلاتی‌بودن و سپس به‌ترتیب مؤلفه‌های خصائص اخلاقی و پاسخ‌گوئی به نیازهای انقلاب و کشور (در یک سطح) و مردمی‌بودن، اثرگذارترین مؤلفه‌ها هستند. علم‌مداری، تأثیرپذیرترین مؤلفه در فرهنگ‌جهادی این سازمان‌هاست که البته به‌معنای کم‌اثر‌بودن آن در فرآیند حصول اهداف در سازمان، نیست.}, keywords_fa = {سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی,فرهنگ‌سازمانی,فرهنگ‌جهادی,سبک زندگی مجاهدانه,تشکیلاتی بودن,پاسخگویی نیازهای انقلاب اسلامی}, url = {https://www.bsrq.ir/article_80468.html}, eprint = {https://www.bsrq.ir/article_80468_61c93dd1501b6d87b1746bf1cbfaa427.pdf} } @article { author = {Razini, Roh allah and Fereydoni, Sina and Abdol hossein zadeh, Mohammad}, title = {-}, journal = {Basij Strategic Studies}, volume = {20}, number = {76}, pages = {125-152}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-501X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {Excellence of teachers,Education,teacher,supreme leader,Importance – performance analysis (IPA)}, title_fa = {تحلیل اهمیت – عملکرد مفاهیم راهبردی اعتلای معلمان و ارائه توصیه‌های سیاستی برای نهادهای سیاستگذار}, abstract_fa = {معلمان نقطه آغاز و اساسِ گذار هر تحولی در نظام آموزش‌وپرورش‌ به شمار می‌روند. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفه‌های مهم اعتلای معلمان و ارائه توصیه‌های سیاستی به نهادهای سیاست‌گذار با توجه به تحلیل شکاف وضع مطلوب و وضع موجود، شکل‌گرفته است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته اکتشافی است. در مرحله کیفی با بهره‌گیری از روش تحلیل مضمون، بیانات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مرتبط در آموزش‌وپرورش بررسی‌شده و مؤلفه‌های راهبردی اعتلای معلمان استخراج‌شده و در مرحله کمّی با استفاده از روش تحلیل اهمیت-عملکرد، وضع مطلوب در مقابل وضع موجود مؤلفه‌های شناسایی‌شده از منظر سه‌ گروه معلمان، محققان و مجریان ارزیابی و مقایسه شده است. با تحلیل پرسشنامه‌های سه گروه پاسخ‌دهنده ضمن تعیین اولویت هر یک از مؤلفه‌های دوازده‌گانه از منظر هر یک از طبقات، مشخص شد اگرچه در ارزیابی وضع موجود برخی مؤلفه‌ها اختلاف‌نظر مشاهده می‌شود، اما جایگاه ویژه عوامل مربوط به توانمندسازی معلمان، بعد از مقوله‌های معیشتی و منزلتی، مورد وفاق نسبی هر سه گروه مخاطب قرار دارد. از سوی دیگر مؤلفه توسعه مشارکت معلمان با اتفاق‌نظر، هم به لحاظ اهمیت و هم به لحاظ عملکرد در سطح بالاتر از متوسط ارزیابی‌شده است که از توجه متناسب با جایگاه این مؤلفه از سوی مسئولان حکایت دارد. هر سه گروه، نقش دانشگاه فرهنگیان در اعتلای معلمان را در سطح پایین ارزیابی کرده و بر این باورند که منابع تخصیص‌یافته در این حوزه فراتر از جایگاه و نقش این مؤلفه بوده و به‌نوعی اتلاف منابع رخ‌داده است. بهبود نظام پاداش مبتنی بر تخصص نیز از منظر هر سه گروه دارای اولویت پایین ارزیابی‌شده است.}, keywords_fa = {اعتلای معلمان,آموزش و پرورش,معلم,مقام معظم رهبری,تحلیل اهمیت – عملکرد}, url = {https://www.bsrq.ir/article_80469.html}, eprint = {https://www.bsrq.ir/article_80469_a983b2b6f9eaa1dea0ec3b168dd7e03a.pdf} } @article { author = {Ghasemi Nezhad, Yaser and Sadeghi Mirmali, Mansoor}, title = {-Innovation Process؛ Idea Generation؛ Idea Implementation؛ Idea Commercialization؛ Innovation Diffusion؛ Interpretive structural modeling}, journal = {Basij Strategic Studies}, volume = {20}, number = {76}, pages = {153-186}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-501X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {Innovation Process,Idea Generation,Idea Implementation,Idea Commercialization,Innovation Diffusion,Interpretive structural modeling}, title_fa = {الگوسازی در فرایند نوآوری با رویکرد ساختاری تفسیری (مطالعه موردی: یک مرکز تحقیقات دفاعی)}, abstract_fa = {با نظر به تحقیقات انجام‌شده در زمینۀ نوآوری مشاهده می‌شود که محققان زیادی به اهمیت فرآیند نوآوری، در ارتقای رقابت‌پذیری و بهره‌وری سازمان اشاره کرده‌اند. اما تحقیق جامعی به‌صورت ویژه در راستای تبیین متغیرهای حیاتی در فرآیند نوآوری و نحوۀ ارتباط این متغیرها با هم مشاهده نشد. لذا سؤال اصلی این تحقیق عبارت است از اینکه مراحل فرآیند نوآوری شامل چه متغیرهایی بوده و در چه تعاملی با هم قرار دارند؟ در این تحقیق با بررسی مطالعات گذشته در ارتباط با فرآیند نوآوری تلاش گردیده تا ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های حیاتی در فرآیند نوآوری در یک سازمان تحقیقاتی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی شناسایی و  سپس با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری، ارتباط میان شاخص‌های فرآیند نوآوری، تحلیل و تبیین شوند. بر پایۀ یافته‌های تحلیل محتوای کیفی، در مجموع سه بعد، هفت مؤلفه و 18 شاخص به عنوان اجزای مراحل فرآیند نوآوری در یک مرکز تحقیقاتی دفاعی شناسایی و سپس بر پایۀ نتایج روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری ، شاخص‌های مذکور از نظر شدت نفوذ بر یکدیگر در هشت سطح دسته‌بندی شدند. نتایج نشان داد که  شاخص‌های «عرضه نوآوری در بازار»، «انتخاب بهترین ایده‌ها»، «میزان پذیرش نوآوری» و «میزان کاربرد نوآوری» از نفوذ (عدم وابستگی) بالایی برخوردار هستند. بنابراین سازمان تحقیقاتی دفاعی برای رسیدن به نوآوری باید توجه ویژه‌ای به شاخص‌های مذکور داشته باشد.}, keywords_fa = {فرآیند نوآوری,تولید ایده,پیاده‌سازی ایده,تجاری‌سازی ایده,مدل‌سازی ساختاری تفسیری}, url = {https://www.bsrq.ir/article_80470.html}, eprint = {https://www.bsrq.ir/article_80470_93e14a43fbacbe4fffbcf7cb8922d79e.pdf} } @article { author = {Mir, Saeed and نمامیان, فرشید and میر, علی}, title = {-}, journal = {Basij Strategic Studies}, volume = {20}, number = {76}, pages = {187-216}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-501X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {-}, keywords = {resistance economy,production without factory,Toy,Production Strategy}, title_fa = {طراحی الگوی استفاده از راهبرد‌های تولید بدون کارخانه در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی (از دیدگاه تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب‌بازی)}, abstract_fa = {با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تهدیدات اقتصادی دشمنان به نظر می‌رسد که تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها با بهره‌گیری از توان تولید داخلی و با حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی امکان‌پذیر است. هدف این پژوهش طراحی الگویی برای استفاده از استراتژی‌های تولید بدون کارخانه در تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بستر تولید و فروش اسباب‌بازی است. برای گردآوری داده‌ها به فرمایشات مقام معظم رهبری و دیدگاه گروه خبرگان و همچنین تولیدکنندگان و فروشندگان اسباب‌بازی مراجعه شده و مدل نهایی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و با کدگذاری باز، محوری و گزینشی طراحی شده است. الگوی ارائه شده حاکی از وجود شرایط علی و الزامی برای گسترش تولیدات داخلی، ضرورت حمایت دولت و مراکز فرهنگی، انتخاب راهبردهای توسعه بازار و توسعه محصول و تنوع همگون و ناهمگون در تولید بدون کارخانه و از همه مهم‌تر افزایش مشارکت مردم و شرکت‌های کوچک در صنعت اسباب‌بازی است. این الگو منجر به توسعه‌ی ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی در صنعت اسباب‌بازی شده و از طرق مختلفی مانند کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، افزایش درآمدهای داخلی، افزایش مشارکت مردم در تولید، کاهش بار مالی دولت در تولید و توزیع و نظارت، می‌تواند به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند}, keywords_fa = {اقتصاد مقاومتی,تولید بدون کارخانه,راهبرد تولید,تولید داخلی,اسباب‌بازی}, url = {https://www.bsrq.ir/article_80471.html}, eprint = {https://www.bsrq.ir/article_80471_2f55c03fec5ea15cfcd938eae4949ea0.pdf} }